Bruk av alternativ beregning

Artikkelindeks

Et spørsmål mange stiller seg når de importerer bil er om det er lønnsomt å benytte alternativ beregning av bruksfradrag. Dette er et komplisert tema der det ikke finnes fasitsvar, og man må vurdere opp mot bilen man henter inn. Forumbrukeren Obello har akkurat vært gjennom denne mølla når han for noen uker siden henta inn en 2011 Jaguar XJ 3.0D. Følg med videre for å lese Obello sine erfaringer! 

Bilkjøpet mitt var overhodet ikke planlagt, men var rett og slett et resultat av
impuls. Jeg fikk plutselig lyst på en ny bil, og da en litt morsommere bil enn jeg
kjører i dag (traktoren Toyota Landcruiser). Når jeg av og til kikker på biler, går
jeg som regel via mobile24.no, så også denne gang. Ramlet etter hvert innpå Jaguar
(har faktisk ikke peil på hvorfor jeg kom innpå den) som jeg for øvrig aldri
tidligere har viet et snev av oppmerksomhet. Er forsåvidt ikke så bilinteressert
heller, men vet en flott bil når jeg ser en.

Når jeg søkte etter bil for et par måneder siden, lå fortsatt kalkulator for
alternativ avgiftsberegning som et åpent, dvs. gratis, alternativ på mobile24.no. På
det tidspunktet hadde jeg kun så vidt hørt om alternativ avgiftsberegning, og hadde
heller aldri hatt behov for å undersøke nærmere hva dette egentlig innebærer. Så jeg
matet inn data, og kalkulatoren viste jeg ville spare 104.000 kroner ved å ta inn
denne på alternativ beregning. Da var jeg omtrent solgt, og i hvert fall solgt når
jeg sammenlignet priser mot de (få) Jaguarene som ligger på finn.no. 

Så utgangspunktet mitt - og innsalget overfor min bedre halvdel - var enkelt nok;
jeg kjøper en real luksusbil som som vi koser oss med gjennom sommeren, også selger
jeg den igjen til høsten antakeligvis uten å ha tapt på handelen. Med de prisene som
disse bilene ligger ute for i Norge, også hensyntatt et eventuelt himla drøyt
prutningsmonn, burde det være mulig å tjene noen kroner på denne bilen. Legger jeg
på et "arbeidspåslag" på min kostpris og legger den ut på finn.no, mener jeg det vil
være et av de beste kjøpene som kan gjøres i denne prisklassen. Og hvis jeg mot
formodning ikke får solgt den - da beholder jeg den med intens glede. Sistnevnte er
jo enklere å si nå i ettertid når jeg faktisk har kjørt bilen. Den er rett og slett
outstanding, helt overlegent alt annet jeg har kjørt. I tillegg halve
forsikringspremien av f.eks. en BMW 6-serie... 

Men tilbake til avgifter. Hadde ikke kalkulatoren ligget åpen på mobile24.no hadde
jeg aldri tent så mye på kjøpet. Men når det kommer til slike summer tar jeg aldri
noe for god fisk, så jeg begynte jobben med å få bekreftet at denne avgiftsberegning
faktisk stemte. Og den jobben var et rent lite helvete som jeg strengt tatt aldri
kom i mål på. Men jeg fikk komfort nok på at alternativ avgiftsberegning var
fordelaktig, og det var til slutt godt nok for meg. Underveis hadde jeg selvfølgelig
skaffet meg full oversikt over hva Jaguar XJ hadde å by på, så mulig det hadde blitt
kjøp uansett...


 

Første step for meg var via www.bruktbilpris.no/Eurotaxglass. På det tidspunktet
hadde jeg fortsatt minimal peiling på hvilke data som faktisk inngår i alternativ
avgiftsberegning (kalkulatoren på mobile24 er jo godt på vei ferdig utfylt, jeg
trengte bare å klikke på den biltypen jeg vurderte, resten lå inne som ´default´
uten at jeg kunne se nærmere hva det faktisk var). Jeg betalte da 500 kr for tilgang
til bilpriser, hvor jeg velger biltype og krysser av for utstyr på bilen og får til
slutt spyttet ut en rapport. Her var blemme nr 1; jeg huket av for alt utstyr som
fremkom i listene (og som matchet min bil) og endte opp med en rapport som - i denne
sammenheng - viste seg å være ubrukelig. Ekstrautstyr skal ikke inkluderes i
alternativ avgiftsberegning... Det fikk jeg forklart når jeg tok en telefon til
Eurotaxglass for en forklaring av rapporten jeg nettopp hadde svidd av 500 spenn
på... Vedkommende fortalte meg at utgangspunktet var en "ren" bil, men at noe utstyr
skulle inngå i beregning. Dette har også vist seg å være feil - i alle fall i mitt
tilfellet. I tillegg glemte jeg ved bestilling av rapporten å krysse av for at jeg
også ville ha nybilpris for denne bilen (som er nødvendig for beregningen), noe de
skulle ha 200 kr for, så da tok jeg et par dype pust med magen og forbannet fyren
som sa jeg måtte kjøpe en ny rapport for å få frem dataene jeg trengte. "Var jo
dette de tjente pengene sine på"... I og for seg fair enough, han var i hvert fall
ærlig. Verdt å merke seg at på dette tidspunktet visste jeg fortsatt ingen ting om
at det er "innstegsmodell" som skal ligge til grunn for alternativ
avgiftsberegning... Dermed ga dataene (mine) fra Eurotaxglass også et særdeles
fordelaktig regnestykket ift avgifter.

Neste step ble å ringe tollstasjonen i Drammen. Jeg fanget opp et eller annet sted
at disse hadde peiling. Etter mye om og men, var en av de ansatte der villig til å
ta i mot data på bilen min for å gjøre en "liten sjekk" på hvordan denne ville komme
ut med alternativ beregning. Det var selvfølgelig på ingen måte forpliktende.
Tilbakemeldingen derifra viste en besparelse på (tror jeg) drøye 40 tkr. De
foregående to beregningene (mobile24 og input fra Eurotaxglass viste besparelser på
hhv 104 tkr og 78 tkr). I ettertid viser det seg at også beregningen fra Drammen er
feil, men den var i alle fall nærmere det faktiske sluttresultatet. Og det var vel
her det virkelig gikk opp for meg at jeg var på et relativt uoversiktelig og
slitsomt oppdrag og at eneste måte å få (bedre) sikkerhet for tallene var å lære
ting selv. Nå i ettertid vet jeg jo hvorfor utfallet fra de to førstnevnte ble helt
feil, men der og da lå frustrasjonen tykt utenpå undertegnede.

Dernest var det google for alle penga. "Alternativ avgiftsberegning" førte meg til
mye lesing og også registrering på www.importerbil.no, jfr. mitt første innlegg
lørdag 12. januar 2013, og det var du, Ole Reidar, som gjorde meg oppmerksom på at
det er innstegsmodellen som skal ligge til grunn for den alternative beregningen.
Jeg kan med trygghet si at jeg fant en av de mest kompliserte bilene å gjøre
alternativ avgiftsberegning på. Innstegsmodell er ikke alltid innstegsmodell...
spesielt ikke for en Jaguar XJ. Parallelt med denne googlingen innhentet jeg
ytterligere to "ikke-forpliktende" beregninger fra eksternt hold, som begge viste at
alternativ beregning var lønnsomt, men som samtidig gjorde det smertelig klart at
jeg aldri ville vite noe helt sikkert før kreditnotaen fra Tollvesent ville dukke
opp i posten.

Gjennom google og www.importerbil.no ble klar over at all data jeg trenger for å
gjøre en alternativ avgiftsberegning ligger åpent tilgjengelig. Gjeldende
bruktbilpriser og gj.snittlig kjørelengde kan hentes (slås opp) hos Tollvesenet,
mens historiske nybilpriser ligger tilgjengelig på Skatteetatens hjemmesider. Så jeg
hentet alle tenkelige data på min bilmodell og matet avgiftskalkulatoren til
tollvesenet med alle mulige kombinasjoner. Da fikk jeg i hvert fall vilte worst case
og best case, og antakeligvis lå sannheten et sted i mellom. Utfordringen med Jaguar
XJ er hvordan de ulike variantene fremkommer i Eurotaxglass sine lister. Og med
bakgrunn i at de to første beregningene jeg fikk sendte meg i feil retning, tok det
litt tid å komme inn på riktig spor. Disse bilprislistene er vel ment for bransjen,
og ikke for alternativ avgiftsberegning, ellers kunne man jo ønsket seg lister hvor
kun basic-modellene ligger (uten ekstrautstyr).


 

Mobile24 sin beregning bruker korrekt "innstegsmodellen" som grunnlag for gjeldende
bruktbilpris (en av inputene i regnestykket). Men når jeg så får beskjed om å huke
av for min aktuelle bil - som da er grunnlaget for historisk nybilpris (input nr 2)
- velger jeg naturligvis modellen som heter Portfolio (som jeg da hadde foran meg på
nettsiden), og dette gir da (selvfølgelig) et unaturlig høyt verdifall - og følgelig
et sabla høyt bruksfradrag. Det korrekte hadde vært å huke av for den rimeligere
innstegsmodellen - og ikke den bilen jeg faktisk skulle kjøpe... Lett å se i
ettertid, men håpløst å skjønne på daværende tidspunkt. Dessuten ble samme feil
gjort av flere "gode hjelpere" underveis, så særlig bistand kan jeg ikke si at jeg
fikk. Hele cluet er altså å bruke "innstegsmodell" uten tillegg for ekstrautstyr -
både for historisk nybilpris og for gjeldende bruktbilpris - uavhengig av hvilken
bil som faktisk er aktuell å kjøpe. 

Etterhvert som kompetansen omkring dette økte, gjorde jeg beregninger på enkelte
Audi (A7 og A8) og BMW (6- og 7-serie) for moro skyld. Disse er langt mer
oversiktilige i de nødvendige listene, og byr på mindre usikkerhet i
avgiftsberegningene. Var jo typisk at jeg havna på det kjøret jeg gjorde, men i det
minste så har jeg opparbeidet meg en grei innsikt til neste gang kjøpelysten melder
seg...

Vet ikke om jeg bør driste meg til en slags meny for dette, det blir i alle fall
under fanen jeg etter hvert ble godt kjent med: "ikke forpliktende";

1. Eneste forskjell på vanlig og alternativ avgiftsberegning er verdien av
bruksfradraget. HK-, vekt., Nox. og CO2-avgift betales uansett likt.
2. Biler med større verdifall en trappetrinnsmodellen for bruksfradrag i ordinær
beregning er lønnsomme ved alternativ beregning. Dette er vel stort sett dyre biler,
da dyre biler faller raskere enn gjennomsnittet.
3. Kilometerstand. Hvis km-stand på aktuell bil avviker med mindre enn 50 % fra
gjennomsnittet, har det INGEN betydning på beregninen. Hvis bilen har mer enn 50 %
avvik fra snittet, gir dette avgiftstillegg eller fradrag. Her kommer jo inn det man
ofte leser om at biler med høy km er lønnsomme å ta inn på alternativ beregning.
Motsatt er hvis bilen har uforholdsmessig lav km, får du et tillegg på avgiften.
Avvik mindre enn 50 % gir altså ikke noe utslag på avgiften.
4. Øvrig input/data er hardfacts for den aktualle bilen (og som f.eks. fremkommer på
mobile24.no)
5. All nødvendig data finnes gratis. Historisk nybilpris ligger på Skatteetatens
hjemmesider og gjeldende bruktbilpriser (+ gj.sn km) ligger på tollstasjonene.
6. For de som ikke har tilgang til tollstasjon, blir det www.bruktbilpris.no. Husk å
huke av for at du vil ha nybilpris, og ikke huk av for ekstrautstyr (muuuuligens
automatgear, det er det eneste som opplyses om i selve søknaden til tollvesenet).
Totalt kommer rapporten på 700 kr (tror jeg).
7. Biler 1. gangsreg. sent på året kommer relativt sett bedre ut enn biler
registrert tidligere på året.

Ved import må man uansett betale avgifter ihht ordinær avgiftsberegning. Fra det
tidspunktet du får norske skilter på bilen, har du 14 dager på å sende inn søknad om
alternativ avgiftsberegning. Skjemaet ligger på www.toll.no og mailes over til din
tollstasjon. For mitt vedkommende var behandlingstid ca. 1 uke som vel må sies å
være imponerende raskt til en slik institusjon å være. Vedtaket kom i posten sammen
men en solid bunke ark, deriblant kopi av deres egen avgiftskalkulator for
alternativ beregning med deres input matet inn.

Og for den som måtte lure; jeg sparte drøye 63 tkr på å søke om alternativ
avgiftsberegning. Beløpet var 3 tkr høyere enn min egen beregning, og jeg ser
hvorfor avviket fremkommer; innstegsmodell var ikke innstegsmodell allikevel. Men
jeg var klar over at denne fortolkingen kunne skje - og at jeg i så fall da ville
komme marginalt bedre ut. Jeg la også ved mine inputdata i søknaden, dette så de
altså glatt vekk i fra (og sparte meg for ytterligere noen kroner).

Om Importerbil

Importerbil.no er en side der folk som har interesse for bilimport skal finne informasjon som er av betydning. Vi har også et diskusjonsform der man kan dele erfaringer gjort med forhandlere utenlands og dele informasjon om gode kjøp. I tillegg til dette tilbyr vi bistand og rådgivning for kunder som ønsker å importere bil.

Hva vi tilbyr

Importbistand:
- Inkl frakt
- Inkl frakt og registrering
Tilretteleggelse for selvhenting
Prisberegning
Valg av ordinær/alternativ beregning
Nettokjøp av bil utenlands
12 års erfaring med import