Bruk av alternativ beregning

Artikkelindeks

 

Mobile24 sin beregning bruker korrekt "innstegsmodellen" som grunnlag for gjeldende
bruktbilpris (en av inputene i regnestykket). Men når jeg så får beskjed om å huke
av for min aktuelle bil - som da er grunnlaget for historisk nybilpris (input nr 2)
- velger jeg naturligvis modellen som heter Portfolio (som jeg da hadde foran meg på
nettsiden), og dette gir da (selvfølgelig) et unaturlig høyt verdifall - og følgelig
et sabla høyt bruksfradrag. Det korrekte hadde vært å huke av for den rimeligere
innstegsmodellen - og ikke den bilen jeg faktisk skulle kjøpe... Lett å se i
ettertid, men håpløst å skjønne på daværende tidspunkt. Dessuten ble samme feil
gjort av flere "gode hjelpere" underveis, så særlig bistand kan jeg ikke si at jeg
fikk. Hele cluet er altså å bruke "innstegsmodell" uten tillegg for ekstrautstyr -
både for historisk nybilpris og for gjeldende bruktbilpris - uavhengig av hvilken
bil som faktisk er aktuell å kjøpe. 

Etterhvert som kompetansen omkring dette økte, gjorde jeg beregninger på enkelte
Audi (A7 og A8) og BMW (6- og 7-serie) for moro skyld. Disse er langt mer
oversiktilige i de nødvendige listene, og byr på mindre usikkerhet i
avgiftsberegningene. Var jo typisk at jeg havna på det kjøret jeg gjorde, men i det
minste så har jeg opparbeidet meg en grei innsikt til neste gang kjøpelysten melder
seg...

Vet ikke om jeg bør driste meg til en slags meny for dette, det blir i alle fall
under fanen jeg etter hvert ble godt kjent med: "ikke forpliktende";

1. Eneste forskjell på vanlig og alternativ avgiftsberegning er verdien av
bruksfradraget. HK-, vekt., Nox. og CO2-avgift betales uansett likt.
2. Biler med større verdifall en trappetrinnsmodellen for bruksfradrag i ordinær
beregning er lønnsomme ved alternativ beregning. Dette er vel stort sett dyre biler,
da dyre biler faller raskere enn gjennomsnittet.
3. Kilometerstand. Hvis km-stand på aktuell bil avviker med mindre enn 50 % fra
gjennomsnittet, har det INGEN betydning på beregninen. Hvis bilen har mer enn 50 %
avvik fra snittet, gir dette avgiftstillegg eller fradrag. Her kommer jo inn det man
ofte leser om at biler med høy km er lønnsomme å ta inn på alternativ beregning.
Motsatt er hvis bilen har uforholdsmessig lav km, får du et tillegg på avgiften.
Avvik mindre enn 50 % gir altså ikke noe utslag på avgiften.
4. Øvrig input/data er hardfacts for den aktualle bilen (og som f.eks. fremkommer på
mobile24.no)
5. All nødvendig data finnes gratis. Historisk nybilpris ligger på Skatteetatens
hjemmesider og gjeldende bruktbilpriser (+ gj.sn km) ligger på tollstasjonene.
6. For de som ikke har tilgang til tollstasjon, blir det www.bruktbilpris.no. Husk å
huke av for at du vil ha nybilpris, og ikke huk av for ekstrautstyr (muuuuligens
automatgear, det er det eneste som opplyses om i selve søknaden til tollvesenet).
Totalt kommer rapporten på 700 kr (tror jeg).
7. Biler 1. gangsreg. sent på året kommer relativt sett bedre ut enn biler
registrert tidligere på året.

Ved import må man uansett betale avgifter ihht ordinær avgiftsberegning. Fra det
tidspunktet du får norske skilter på bilen, har du 14 dager på å sende inn søknad om
alternativ avgiftsberegning. Skjemaet ligger på www.toll.no og mailes over til din
tollstasjon. For mitt vedkommende var behandlingstid ca. 1 uke som vel må sies å
være imponerende raskt til en slik institusjon å være. Vedtaket kom i posten sammen
men en solid bunke ark, deriblant kopi av deres egen avgiftskalkulator for
alternativ beregning med deres input matet inn.

Og for den som måtte lure; jeg sparte drøye 63 tkr på å søke om alternativ
avgiftsberegning. Beløpet var 3 tkr høyere enn min egen beregning, og jeg ser
hvorfor avviket fremkommer; innstegsmodell var ikke innstegsmodell allikevel. Men
jeg var klar over at denne fortolkingen kunne skje - og at jeg i så fall da ville
komme marginalt bedre ut. Jeg la også ved mine inputdata i søknaden, dette så de
altså glatt vekk i fra (og sparte meg for ytterligere noen kroner).

Om Importerbil

Importerbil.no er en side der folk som har interesse for bilimport skal finne informasjon som er av betydning. Vi har også et diskusjonsform der man kan dele erfaringer gjort med forhandlere utenlands og dele informasjon om gode kjøp. I tillegg til dette tilbyr vi bistand og rådgivning for kunder som ønsker å importere bil.

Hva vi tilbyr

* Importbistand:
   - Inkl frakt
   - Inkl frakt og registrering
* Tilretteleggelse for selvhenting
* Prisberegning
* Valg av ordinær/alternativ beregning
* Nettokjøp av bil utenlands

14 års erfaring med import!