Bruk av alternativ beregning

Artikkelindeks

 

Første step for meg var via www.bruktbilpris.no/Eurotaxglass. På det tidspunktet
hadde jeg fortsatt minimal peiling på hvilke data som faktisk inngår i alternativ
avgiftsberegning (kalkulatoren på mobile24 er jo godt på vei ferdig utfylt, jeg
trengte bare å klikke på den biltypen jeg vurderte, resten lå inne som ´default´
uten at jeg kunne se nærmere hva det faktisk var). Jeg betalte da 500 kr for tilgang
til bilpriser, hvor jeg velger biltype og krysser av for utstyr på bilen og får til
slutt spyttet ut en rapport. Her var blemme nr 1; jeg huket av for alt utstyr som
fremkom i listene (og som matchet min bil) og endte opp med en rapport som - i denne
sammenheng - viste seg å være ubrukelig. Ekstrautstyr skal ikke inkluderes i
alternativ avgiftsberegning... Det fikk jeg forklart når jeg tok en telefon til
Eurotaxglass for en forklaring av rapporten jeg nettopp hadde svidd av 500 spenn
på... Vedkommende fortalte meg at utgangspunktet var en "ren" bil, men at noe utstyr
skulle inngå i beregning. Dette har også vist seg å være feil - i alle fall i mitt
tilfellet. I tillegg glemte jeg ved bestilling av rapporten å krysse av for at jeg
også ville ha nybilpris for denne bilen (som er nødvendig for beregningen), noe de
skulle ha 200 kr for, så da tok jeg et par dype pust med magen og forbannet fyren
som sa jeg måtte kjøpe en ny rapport for å få frem dataene jeg trengte. "Var jo
dette de tjente pengene sine på"... I og for seg fair enough, han var i hvert fall
ærlig. Verdt å merke seg at på dette tidspunktet visste jeg fortsatt ingen ting om
at det er "innstegsmodell" som skal ligge til grunn for alternativ
avgiftsberegning... Dermed ga dataene (mine) fra Eurotaxglass også et særdeles
fordelaktig regnestykket ift avgifter.

Neste step ble å ringe tollstasjonen i Drammen. Jeg fanget opp et eller annet sted
at disse hadde peiling. Etter mye om og men, var en av de ansatte der villig til å
ta i mot data på bilen min for å gjøre en "liten sjekk" på hvordan denne ville komme
ut med alternativ beregning. Det var selvfølgelig på ingen måte forpliktende.
Tilbakemeldingen derifra viste en besparelse på (tror jeg) drøye 40 tkr. De
foregående to beregningene (mobile24 og input fra Eurotaxglass viste besparelser på
hhv 104 tkr og 78 tkr). I ettertid viser det seg at også beregningen fra Drammen er
feil, men den var i alle fall nærmere det faktiske sluttresultatet. Og det var vel
her det virkelig gikk opp for meg at jeg var på et relativt uoversiktelig og
slitsomt oppdrag og at eneste måte å få (bedre) sikkerhet for tallene var å lære
ting selv. Nå i ettertid vet jeg jo hvorfor utfallet fra de to førstnevnte ble helt
feil, men der og da lå frustrasjonen tykt utenpå undertegnede.

Dernest var det google for alle penga. "Alternativ avgiftsberegning" førte meg til
mye lesing og også registrering på www.importerbil.no, jfr. mitt første innlegg
lørdag 12. januar 2013, og det var du, Ole Reidar, som gjorde meg oppmerksom på at
det er innstegsmodellen som skal ligge til grunn for den alternative beregningen.
Jeg kan med trygghet si at jeg fant en av de mest kompliserte bilene å gjøre
alternativ avgiftsberegning på. Innstegsmodell er ikke alltid innstegsmodell...
spesielt ikke for en Jaguar XJ. Parallelt med denne googlingen innhentet jeg
ytterligere to "ikke-forpliktende" beregninger fra eksternt hold, som begge viste at
alternativ beregning var lønnsomt, men som samtidig gjorde det smertelig klart at
jeg aldri ville vite noe helt sikkert før kreditnotaen fra Tollvesent ville dukke
opp i posten.

Gjennom google og www.importerbil.no ble klar over at all data jeg trenger for å
gjøre en alternativ avgiftsberegning ligger åpent tilgjengelig. Gjeldende
bruktbilpriser og gj.snittlig kjørelengde kan hentes (slås opp) hos Tollvesenet,
mens historiske nybilpriser ligger tilgjengelig på Skatteetatens hjemmesider. Så jeg
hentet alle tenkelige data på min bilmodell og matet avgiftskalkulatoren til
tollvesenet med alle mulige kombinasjoner. Da fikk jeg i hvert fall vilte worst case
og best case, og antakeligvis lå sannheten et sted i mellom. Utfordringen med Jaguar
XJ er hvordan de ulike variantene fremkommer i Eurotaxglass sine lister. Og med
bakgrunn i at de to første beregningene jeg fikk sendte meg i feil retning, tok det
litt tid å komme inn på riktig spor. Disse bilprislistene er vel ment for bransjen,
og ikke for alternativ avgiftsberegning, ellers kunne man jo ønsket seg lister hvor
kun basic-modellene ligger (uten ekstrautstyr).

Om Importerbil

Importerbil.no er en side der folk som har interesse for bilimport skal finne informasjon som er av betydning. Vi har også et diskusjonsform der man kan dele erfaringer gjort med forhandlere utenlands og dele informasjon om gode kjøp. I tillegg til dette tilbyr vi bistand og rådgivning for kunder som ønsker å importere bil.

Hva vi tilbyr

* Importbistand:
   - Inkl frakt
   - Inkl frakt og registrering
* Tilretteleggelse for selvhenting
* Prisberegning
* Valg av ordinær/alternativ beregning
* Nettokjøp av bil utenlands

14 års erfaring med import!