Oppdatert: Etter budsjettforliket med FRP frafaller endringene som var foreslått av regjeringspartiene. I forslag til statsbudsjett for 2021 introduserer regjeringen en del endringer knyttet til bilavgifter.
Oppdatert desember 2021: Regjeringspartiene har inngått budsjettforlik med FRP og som et resultat av dette forsvinner de foreslåtte endringene i engangsavgiften. Mer detaljer finner man i denne artikkelen.
Avgiftsendringene påvirker engangsavgiften i all hovedsak. Her legger regjeringen opp til en kraftig økning av de to laveste bolkene for co-utslipp som gir positiv avgift, i praksis betyr det alle biler som har med enn 87g co2-utslipp. I tillegg foreslår regjeringen å øke kravet til elektrisk rekkevidde på hybrider som gir rett til 0 vektavgift fra 50km til 75 km. Dette vil ogs få en negativ påvirkning for de aller fleste ladbare hybrider. Regjeringen foreslår også å innføre trafikkforsikringsavgift (tidligere kjent som årsavgift) for elbiler. Dette vil utgjøre 70% av det en diesel eller bensinbil skal betale og vil havne på ca 2000 kr pr år.
Detaljer rundt engangsavgiften finner man under:
Engangsavgift på kjøretøy |
|||
Personbiler mv. Avgiftsgruppe a2 |
|||
Egenvekt, kr/kg |
|||
første 500 |
0 |
0 |
- |
neste 700 kg |
25,90 |
26,81 |
3,5 |
neste 200 kg |
64,55 |
66,81 |
3,5 |
neste 100 kg |
201,72 |
208,78 |
3,5 |
resten |
234,60 |
242,81 |
3,5 |
NOX-utslipp, kr per mg/km |
74,53 |
77,14 |
3,5 |
CO2-utslipp, kr per g/km |
|||
første 87 g/km |
0 |
0 |
- |
neste 31 g/km |
773,91 |
985,23 |
27,3 |
neste 37 g/km |
867,25 |
1 104,05 |
27,3 |
neste 70 g/km |
2 272,56 |
2 352,10 |
3,5 |
resten |
3 625,17 |
3 752,05 |
3,5 |
fradrag for utslipp under 87 g/km, gjelder ned til 50 g/km og kun for kjøretøy med utslipp under 87 g/km |
792,95 |
820,70 |
3,5 |
fradrag for utslipp under 50 g/km, gjelder kun -kjøretøy med utslipp under 50 g/km |
932,92 |
965,57 |
3,5 |
Varebiler klasse 2. Avgiftsgruppe b3 |
|||
egenvekt, pst. av personbilavgift |
20 |
20 |
- |
NOX-utslipp, pst. av personbilavgift |
75 |
75 |
- |
CO2-utslipp, kr per g/km |
- |
||
første 84 g/km |
- |
0 |
- |
neste 30 g/km |
- |
259,52 |
- |
neste 36 g/km |
- |
290,83 |
- |
resten |
- |
635,07 |
- |
fradrag for utslipp under 84 g/km, gjelder ned til 48 g/km og kun for kjøretøy med utslipp under 84 g/km |
- |
250,85 |
- |
fradrag for utslipp under 48 g/km, gjelder kun -kjøretøy med utslipp under 48 g/km |
- |
295,14 |
- |
Campingbiler. Avgiftsgruppe c4 |
|||
pst. av personbilavgift |
22 |
22 |
- |
Beltebiler. Avgiftsgruppe e |
|||
pst. av verdiavgiftsgrunnlaget |
36 |
36 |
- |
Motorsykler. Avgiftsgruppe f5 |
|||
Slagvolumavgift, kr/cm3 |
|||
første 225 cm3 |
0 |
0 |
- |
neste 675 cm3 |
30,85 |
31,93 |
3,5 |
resten |
72,09 |
74,61 |
3,5 |
CO2-utslipp, kr per g/km |
|||
første 75 g/km |
0 |
0 |
- |
neste 60 g/km |
686,39 |
710,41 |
3,5 |
resten |
928,10 |
960,58 |
3,5 |
Snøscootere. Avgiftsgruppe g |
|||
Egenvekt, kr/kg |
|||
første 100 kg |
14,49 |
15,00 |
3,5 |
neste 100 kg |
28,98 |
29,99 |
3,5 |
resten |
57,94 |
59,97 |
3,5 |
Motoreffekt, kr/kW |
|||
første 20 kW |
23,27 |
24,08 |
3,5 |
neste 20 kW |
46,56 |
48,19 |
3,5 |
resten |
93,09 |
96,35 |
3,5 |
Slagvolum, kr/cm3 |
|||
første 200 cm3 |
2,56 |
2,65 |
3,5 |
neste 200 cm3 |
5,11 |
5,29 |
3,5 |
resten |
10,19 |
10,55 |
3,5 |
Minibusser. Avgiftsgruppe j6 |
|||
pst. av personbilavgift |
40 |
40 |
- |
Hos Opplysningsrådet for veitrafikken ligger det en kalkulator samt en oversikt over endringene på nye biler.