Statbudsjettet 2022 rammer hovedsaklig biler med bensin eller diselmotor, og aller mest ladbare hybrider.
Etter at regjeringspartiene (SP og AP) nådde enighet med SV om statsbudsjettet for 2022 er dette følgene for de bilrelaterte avgiftene:
CO2-komonenten økes
CO2-komponenten i de to nest laveste kategoriene økes markant (35,5%):
Beskrivelse | 2021 | 2022 | Endring i % |
Første 87 g/km | 0 | 0 | - |
neste 31 g/km | 801 | 1095,40 | 36,8 |
neste 37 g/km | 897,60 | 1227,52 | 36,8 |
neste 70 g/km | 2352,10 | 2383,78 | 1,3 |
resten | 3752,05 | 3800,83 | 1,3 |
Den observante leser vil se at komponentene øker med mer enn 35,5% og det er fordi alle komponenter i utgangspunktet indeksjusteres med 1,3%.
Ladbare hybrider
Ladbare hybrider har over lenger tid hatt en stor fordel i at det er blitt vektrabatt i forhold til engangsavgiften. For 2022 blir denne rabatten redusert fra 23% til 15%, samtidig økes kravet om elektrisk rekkevidde for å få fullt utbytte av denne rabatten fra 50 til 100 km.
Trafikkforskringsavgiften
For fossilbiler blir denne redusert med 95 kr. For elbiler blir det full avgift fra 2022.
Omregistreringsavgift for elbiler
Solberg-regjeringen foreslo full omregistreringsavgift for elbiler. I Hurdalsplattformen ble dette viderefør, men i budsjettforliket med SV står denne satsen til 25% av sats for biler med bensin/dieselmotor.