Garantispørsmål

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
jls398
Nybegynner

Garantispørsmål

Post by jls398 »

Heisann,
Lurte på om noen kunne hjelpe meg - har store planer om å hente en Audi i Tyskland, og kan få Audi Carlife Plus garanti (2 års utvidet garanti, utover original fabrikkgaranti på 2 år). Spørsmålet er om den gjelder i Norge, Møller kunne ikke gi meg noe klart svar...men det hadde jeg da heller ikke regnet med.

Hvis det viser seg at denne garantien ikke er gyldig i Norge, er det da noen som har tips om videre forsikring her i Norge, hva det koster, og om forsikringen/garantien er noe god?

Bilen jeg skal importere er en Audi A4 B8 S-line.

Håper at noen tar seg tid til å dele erfaringer med meg!

Mvh,
Jo
Ole Reidar
Administrator

Re: Garantispørsmål

Post by Ole Reidar »

Slik jeg tolker dette så er det en tjeneste som blir tilbydt av tyske forhandlere. Det betyr altså at du må henvende deg til forhandler du kjøpte bilen av i utgangspunktet. Det er også tydelig at det er mynta på det tyske markedet da det står følgende: "•europaweite Gültigkeit bei Reisen ins Ausland", altså at garantien er gyldig ved utreise til andre land i Europa. Hvordan dette henger sammen må jo nesten forhandler i Tyskland kunne si noe om?

Når jeg kjøpte min nåværende bil hadde jeg samme dilemma. Resultatet for min del ble at jeg tegna Bil Pluss forsikring hos Gjensidige da den dekker skader på girkasse og motor. Kosta ikke mye mer enn ordinær kaskoforsikring!
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
jls398
Nybegynner

Post by jls398 »

Hei og takk for svar! Jeg fikk tilbakemelding fra Møller, og det er som du sier; det gjelder kun i Tyskland, og dermed må en dra til Hamburg e.l for å få noe fikset.

Jeg skal sjekke Gjensidige Pluss, så takk for tipset. Var ikke så enkelt å google tredjepartsforsikring.

Ellers hvis noen er interessert kan jeg dele noen erfaringer når jeg er ferdig med prosjektet, så langt har det vært en interessant og til tider frustrerende prosess :?

Mvh,
Jo
Ole Reidar
Administrator

Post by Ole Reidar »

Skriv gjerne om dine erfaringer her inne når du er i mål :)
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
jls398
Nybegynner

Post by jls398 »

Hei,

Jeg tenkte bare jeg kjapt skulle dele noen av mine erfaringer:

- Audi Zentrum Leipzig er absolutt å anbefale, svarte kjapt og konsist på e-mail, og de var behjelpelig med eksportskilter, og standby på tlf når jeg var hos tollvesenet.
- Eskportskiltene var en egen historie - tok fryktelig lang tid mens jeg kaklet på uforståelig tysk/engelsk, men det ordnet seg til slutt.
- Toll gikk ganske greit, men det kan være greit å ha en tyskspråklig standby.
- Gjensidige hadde forsikring klar straks jeg kom til Norden, og var også behjelpelig og bra.

Annet:
- Kolonnekjøring, snøstorm og isnende kulde gjennom Danmark/Sverige gjorde det til en interessant kjøretur.
- Navigasjonen prøvde å dra meg til enhver havn i Tyskland, til tross for at den var innstilt til IKKE å gjøre det. Endte opp i Puttgarden, 20 mil øst for der jeg ønsket :D
- Øst-Tyskland (politisk ukorrekt, I know). Ikke en kjeft snakker engelsk, og taxisjåførene skriver ut kvittering på det beløpet du gir ham i løpet av et nanosekund - mao ikke noe veksel der i gården!
- Skilter. Klarer F.... ikke sette på norske skilter, mulig det er pga det er så kaldt og plasten stiv, ellers er jeg ubrukelig. Tips mottas med takk!
- Pleitner Auto (Audi forhandler) anbefales IKKE - jeg hadde avtalt pris og alt, så plutselig trakk de seg fra alt. Hørte aldri noe. Totalt amatør!! Er dette vanlig oppførsel? Jeg mener, de brukte masse tid og det var kun å overføre penger, så ble det iskaldt!?

Tror det var det!

Mvh,
Jo
Ole Reidar
Administrator

Post by Ole Reidar »

Når det gjelder de norske skiltene så tipper jeg at det er skiltplatene dine som ikke passer ;) Jeg kan sende deg plater om du trenger, men da må du tåle å kjøre rundt med www.importerbil.no på de :) Send meg adresse på pm om det er aktuelt.

Ellers så synes jeg du skal si noe om hvilken bil du har henta!
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
jls398
Nybegynner

Post by jls398 »

Heisann,

Takk for tilbudet - skiltene ordnet seg sånn nogenlunde, ettersom jeg har gateparkering så hjalp det at tempen klatret opp mot null i hovedstaden...

Bilen, ja - Audi A4 Avant 2009 1,8t, 26k på teller, fantomsvart, m/ 2 X S-line (mao eksteriør), B&O stereo, Navi m/farge, S-line seter m/alcantara, panoramatak, 19" sommer, 17" vinter, 3-sone klima, setevarme + oppvarmete ytterspeil (som noen presterer å kalle vinterpakke, FIS i farge, blåtann telefonopplegg, stemmegjenkjenning, S-line Plus inkl ekstra belysning, seffern xenon, regn/lys-sensor, veldig svart og fin innvendig...og viktigst av alt; elektrisk bagasjeromsåpner/lukker :D

Det er det jeg kan komme på nå - bilen så rett og slett ny ut, og utrolig fin. Det eneste en savner er quattro, men ikke så mange å velge av i Deutschland....og selvsagt to-liter'n med enten 180 eller 210 gamper...frustrerende nok hadde de tilsvarende, men når toll & tull har tatt sin skjerv hadde det vel kostet 50 lapper til. Som en liten kuriositet; jeg kunne kjøpt en S4 der for samme penga :cry:

Det er vel alt fra meg for nå!
Post Reply