Hente bil i Sverige, hos privatperson

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
trollhatt
Medlem

Hente bil i Sverige, hos privatperson

Post by trollhatt »

Hallo,

Jeg driver om dagen og vurderer å hente meg bil i Sverige iløpet av sommeren om noe dukker opp, men da det er en eldre bil jeg er interessert i blir utvalget stort sett hos privatpersoner. Forsåvidt ikke noe problem det, men krever det noe mer jobb enn å hente hos forhandler - enten for meg eller selger?

Samt, hvordan stiller det seg med vognkortet om selgeren avregistrerer bilen, må det leveres sammen med skiltene i Sverige?

Jeg har lest igjennom "guiden" for hvordan importere bil selv og såvidt jeg har skjønt er det kun vognkort og salgskontrakt man trenger for å få bilen på norske skilter, ingen eksportpapirer fra Sverige?
maws
Nybegynner

Re: Hente bil i Sverige, hos privatperson

Post by maws »

Ikke noe problem å hente bil hos privat person i Sverige.

Få tak i chassi nummeret på bilen du skal hente, få med deg norske prøveskilter før du reiser, skriv kontakt med selger - få med ting som fødselsnummer, full addresse etc - de spør om dette ved passering norsk grense.

Eneste "problemet" er at selger må sende inn 2 del av det svenske vegverket (veivesen), men denne får du kopi av i ettertid om du tar kontakt med vegverket direkte.

Når handelen er utført er det evt bare å skru av de svenske skiltene (selger avregistrerer bilen og sender inn disse), klistre på prøveskilt.

Kjør til grensen - ta med kontarakt med kjøpssum, opplysninger om selger, og sving innom norsk toll sted. Du får så noen dager på deg til å betale momsen - som du betaler ved ditt lokale tollkontor (ta med tolldokumentet du fikk ved grense passeringen).

Forevis så bilen for biltilsynet - gå tilbake til tollvesenet og betal engangsavgiften - ring forsikringsselskapet og forsikre bilen - tilbake til biltilsynet og putt norske skilt på bilen!
Ole Reidar
Administrator

Post by Ole Reidar »

Hadde du med del 2 av svensk vognkort når du viste bilen? Hvor lang tid tok det evt. til du fikk tilsendt denne fra Vägverket?
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
maws
Nybegynner

Post by maws »

Ole Reidar wrote:Hadde du med del 2 av svensk vognkort når du viste bilen? Hvor lang tid tok det evt. til du fikk tilsendt denne fra Vägverket?
Mener jeg hadde med del 2 - men faktisk litt usikker, poenget er at del 2 er noe "begge sider" vil ha tak i, men så vidt jeg husker så tok det ikke mange dagene å få kopien fra vegverket der borte :)
Post Reply