Hei. Jeg henta hjem en bil fra München for 4 uker siden, det meste gikk som det skulle. Forhandler forlangte dog at jeg sendte ham Ausfuhrbegleitdokumentet og en stemplet kvittering. Sendte også dokumentet som den norske tollen gav meg når jeg var innom der. Jeg prøvde å forklare selger at dette var unødvendig, men jeg er noe usikker på vanlig praksis her.?! Trodde han kunne ta kontakt med sin Zollamt og få beskjed om alt var i orden?
Uansett så er problemet nå at han også trenger ett “Ausgangsvermerk” dokument, og han sier jeg kan få det ved å ta kontakt med Zollamt. Jeg var innom en Zollamt på en ganske gudsforlatt plass i nærheten av puttgarden for å ordne Ausfuhrbegleitdokumentet og jeg ble der grundig forklart at dette skulle jeg ha ordnet med forhandler lokalt. Vet ikke hvor mye de gidder å hjelpe meg hvis jeg tar kontakt igjen, skal jo legges til at de ikke snakket ett ord engelsk og jeg måtte kommunisere kun på tysk.
Har noen her en god forklaring på hva jeg burde gjøre? Kan norsk toll evt. skaffe "Ausgangsvermerk" dokumentet? Og hvorfor har jeg ikke lest om det noe sted før?
Skal legge ut min endelige erfaring når jeg får tilbake momsen
Problematisk/tungvindt momsrefusjon
Moderator: frkglad
- Ole Reidar
- Administrator
Re: Problematisk/tungvindt momsrefusjon
Jeg har akkurat vært gjennom den samme mølla. Så lenge du leverte ausfuhrbegleitdokumentet når du forlot EU skal du kunne ta kontakt med det tollkontoret som utsteda dette dokumentet og de vil kunne finne det og evt. sende deg Ausgangsvermerk som en pdf på mail. Når jeg fikk dette og sendte det til selger var mva på konto innen en uke. Nå skal det sies at i utgangspunktet skall tollen som har utsteda Ausfuhrbegleitdokumentet normalt sett sende denne mailen direkte til forhandler og de vil kunne se at alt er ok, men noen ganger skjer ikke dette.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin
2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Admin
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
-
Last edited by freerida on Fri 06 Feb 2015, 15:23, edited 1 time in total.
- Ole Reidar
- Administrator
Bra det ser ut til å ha ordna seg Legg gjerne inn erfaringene dine når alt er i boks!
Ole Reidar Dvergsdal
Admin
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
Admin
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D