Ny Bil fra Tyskland?

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
PKH
Medlem
Posts: 1
Joined: Thu 14 Oct 2010, 18:52

Ny Bil fra Tyskland?

Post by PKH »

Hei og hå. Tenkte å kjøpe ny-bil (til kona) fra tyskland før jul. Har sett på typiske små biler Ford Ka, Fiesta, Swift, polo osv. Ser ut til at man spare en del i forhold til norske ny-priser....

Lurer da på følgende: Når bil-forhandleren har netto pris i annonsen, er det den man betaler da? eller må man altid betale momsen og få den refundert?
Siden bilen er ny, åssen gjør man det da med prøveskilt / exportskilt?
Hva slags papirer krever tollen på grensa ( til Norge ) at du har med deg når bilen importeres som ny bil?

Vil ellers takke for et kjempebra forum :D
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1957
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Ny Bil fra Tyskland?

Post by Ole Reidar »

Hei og takk for rosende omtale, det varmer!


Når det gjelder nettopris så er dette veldig forskjellig fra forhandler til forhandler. Noen går med på nettokjøp, mens andre krever at du må betale brutto og så få refundert tysk mva når de får bekrefta at bilen er eksportert ut av EU. Siden dette går elektronisk nå skal det normalt sett gå kjapt, men som du sikkert har lest her så kan det av og til dra ut i tid. Uansett så sørg for å få med i kontrakten at momsen skal være refundert innen f.eks en mnd! Hør med forhandler hvilke rutiner de har, og er du heldig kan du slippe unna hele momsen.

Prøveskilter er det samme rutinen som om bilen er brukt. Skal du ha skilt som er lovlige å kjøre med i Norge MÅ du ha de med rød kant. Men som jeg har beskrevet her kan du gå for de gule og så bytte til norske prøveskilt når du forlater Tyskland (siden norske prøveskilt er gyldige i Norden). Om du ikke allerede har gjort det kan du lese mer her.

Det viktigeste ved grensa er at du har en faktura fra forhandler som viser hva du har betalt for bilen. I tillegg må du ha et eksportpapir (Ausfuhrbegleitdokument) som viser at bilen er blitt tatt ut av EU. Dette blir scanna og lagt inn i en felles database slik at forhandlere raskt får en bekreftelse på at bilen er blitt eksportert.

I tillegg må du ha COC papir. Nå har jeg aldri vært borti import av nye biler, men er det snakk om biler som på et eller annet tidspunkt har vært registrert i Tyskland så må de ha vognkort. Har de dette må du ha med både del 1 og 2.

Se ellers her for fullstendig importrutine! Er det noe mer du lurer på så er det bare å sprørre!
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Post Reply