Lurer litt på hva slags lover som gjelder for import av bil. Hvor går grensen som privat person på hvor mange biler man kan importere og selge her til lands? Tviler på det er lov importere i bøtter og spand for å selge
Noen som har litt peiling på dette?
Takker for svar
Lover på import og salg av bil
Moderator: frkglad
- Ole Reidar
- Administrator
Re: Lover på import og salg av bil
Dette må du undersøke med ditt lokale skattekontor, men jeg vil anta at det ikke skal vere mange bilene du skal ta inn før de lurer på hva du driver med
Ole Reidar Dvergsdal
Admin
2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Admin
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
Har undersøkt litt rundt dette selv, og det er ingen bestemt definisjon på det. Det skattemyndighetene sier er at sporadiske fortjenester på slikt regnes ikke som noe skattepliktig engang.. Om jeg forstår ting rett..
Kan lese litt her i allefall:
https://www.altinn.no/no/hjelp-til-rege ... irksomhet/
Jeg kan forresten fortelle om et eksempel som jeg opplevde:
Jeg importerte en stund noe småtteri fra kina og solgte det videre på finn.no. Dette var kun en hobby, men for å øke salget skrev jeg ting som "vi har tatt inn et stort parti" bla bla bla.. Dette fikk skattemyndighetene til å reagere.
Det som skjedde da var at de sendte meg et brev hvor jeg måtte "redgjøre for min virksomhet". Jeg gjorde så, og fikk brev etter et års tid, hvor de hadde "etterforsket saken ferdig", som de skrev. Her hadde de funnet ut at jeg ikke hadde gjort noe galt, og skylte ikke noe skatt.. Dette til tross for at jeg oppgav at jeg hadde tjent noen tusen på dette..
Men jeg sitter og å tenker litt på det du lurer på her.. Skal og importere noen biler framover, men er ikke det med skatt og slikt som er hovedspørsmålet mitt. Det som er viktigere er; når går man over fra å være privatperson som selger sin brukte bil til å bli et "firma" som har de plikter som følger med det..
Kan lese litt her i allefall:
https://www.altinn.no/no/hjelp-til-rege ... irksomhet/
Jeg kan forresten fortelle om et eksempel som jeg opplevde:
Jeg importerte en stund noe småtteri fra kina og solgte det videre på finn.no. Dette var kun en hobby, men for å øke salget skrev jeg ting som "vi har tatt inn et stort parti" bla bla bla.. Dette fikk skattemyndighetene til å reagere.
Det som skjedde da var at de sendte meg et brev hvor jeg måtte "redgjøre for min virksomhet". Jeg gjorde så, og fikk brev etter et års tid, hvor de hadde "etterforsket saken ferdig", som de skrev. Her hadde de funnet ut at jeg ikke hadde gjort noe galt, og skylte ikke noe skatt.. Dette til tross for at jeg oppgav at jeg hadde tjent noen tusen på dette..
Men jeg sitter og å tenker litt på det du lurer på her.. Skal og importere noen biler framover, men er ikke det med skatt og slikt som er hovedspørsmålet mitt. Det som er viktigere er; når går man over fra å være privatperson som selger sin brukte bil til å bli et "firma" som har de plikter som følger med det..
- Ole Reidar
- Administrator
Så lenge det er du som privatperson som står som selger er det en handel mellom to private. Oppretter du et firma som tar inn bilene for salg følger det plikter med
Ole Reidar Dvergsdal
Admin
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
Admin
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
Slenger meg på denne - HVA slags plikter følger med når man går over til å bli et importfirma? Prøver å søke litt rundt uten å ha funnet noe tydelig svar foreløpig..
- Ole Reidar
- Administrator
Da vil det bli et salg mellom deg som firma og privatperson. Det vil si at du må stå ansvarlig for reklamasjon som kan komme på bilene. Alt dette er styrt av den norske kjøpsloven
Ole Reidar Dvergsdal
Admin
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
Admin
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D