Jeg er litt usikker på dette med moms. Slik jeg har fortstått det er det er kun biler som er merket med moms refusjon som jeg faktisk får igjen tysk moms på. Jeg betaler bilen brutto til forhandler og får igjen disse pengene når det er registrert eksport på den, hvordan fungerer det? Jeg har skjønt at jeg må innom tollen på siste tollstasjon ut av EU (f.eks. Svenskesiden av Svinesund eller Kiel), men rent praktisk skjer? Tar det lang tid? Er det kun et stempel på et papir? Går melding til Forhandler automatisk (elektronisk) eller må jeg sende kopi/orginal?
Har skjønt at det er varierende hvor lang tid tar før man får tilbakebetalt tysk moms, kan jeg risikere at forhandler aldri tilbakebetaler?
Vedrørende transport har jeg i utgangspunktet tenkt å reise ned for å prøvekjøre bilen samt kjøre den hjem. Trenger jeg strengt tatt å reise ned å prøvekjøre eller kan jeg stole på det selger informerer om? Regner med det er noen som har erfaring med tanke på hvor mye man må betale for selv å hente bilen (drivstoff etc) kontra å bestille OJT til å gjøre hele pakka (da slipper jeg jo også lettere unna med moms om jeg har forstått rett)?
Nå håper jeg bare på å bli kvitt min nåværende bil så jeg kan hente min nye