Er nå i prosessen med å kjøpe bil av forhandler i Lybeck i Tyskland. Jeg kjøper bilen privat og importerer selv. Har ingen tidligere erfaring så skal bruke all informasjonen fra dette forumet og det jeg har lært av folk som har gjort dette tidligere for å få dette til å gå så smidig som mulig!

Bilen må kjøpes med Tysk moms, så kjøpspris er 20 000EUR + mwst på 3800EUR for en totalsum av 20380EUR. Forhandleren har erfaring med ausfuhranmeldung og skal betale for eksportskiltene for meg.
Slik jeg da forstår dette så får jeg scannet ausfuhranmeldung på tollkontoret på brygga i Kiel før jeg kjører ombord på ferga. Da får Tyske myndigheter beskjed om at bilen forlater Tyskland. Når jeg kommer inn på rødt på tollkontoret i Oslo så fremvises ausfuhranmeldung igjen (sammen med andre dokumenter) og scannes slik at bilen meldes at den har ankommet Norge. Dette registeres også i Tyskland? Med forhandler har jeg skrevet kontrakt som spesifiserer at 20 000 er kjøpssum, 2300 er mwst, jeg har betalt for begge deler og jeg som kjøper skal få refundert mwst delen. Denne kontrakten fremvises også på tollkontoret i Oslo slik at jeg bare skal betale norsk moms på kjøpssummen av bilen (20000EUR).
Hvordan er prosessen herfra hva gjelder refusjon av den Tyske momsen? Er det slik at forhandleren får mwst fra tyske myndigheter også skal dette overføres fra forhandler videre til meg? Den siste biten her er diffus for meg. Forhandler sier at de har erfaring med ausfuhranmeldung, men det virker som at de er forvirret rundt at de skal overføre mwst til meg. Kommer momsen i retur til meg fra tyske myndigheter eller forhandleren?
Spørsmål:
1. Må jeg møte opp på noe tollkontor med forhandleren for å få ut eksportskiltene eller kan disse være klargjort og satt på bilen når jeg ankommer hos forhandler?
2. Hvordan overføres momsen tilbake til meg? Fra Tyske myndigheter eller forhandlere som igjen får det fra tyske myndigheter.
3. Kan man bruke nettbankoverføring ved betaling av avgifter og moms på Norsk tollkontor?
Takker for alle svar!