Reklamasjon på importbil fra forhandler?

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
marthinsen53
Medlem
Posts: 1
Joined: Fri 19 Jan 2024, 18:12

Reklamasjon på importbil fra forhandler?

Post by marthinsen53 »

Hei!

Jeg skal importere en 2007 SUV fra sverige med 100.000km stand, pris ca 150-190.000, men forhandlere er ca. 6-7 timer kjøretid herfra. Så jeg må evt. kjøpe den ganske usett og få den på lastebil hit.

La oss si at bilen jeg kjøper har motorskade eller alvorlig rammeskade/rustskade som blir oppdaget på NAF test i Norge samme uke som den kommer til landet, en mangel som selger aldri informerte om.

- Kan forhandler kreve at jeg må transportere bilen frem og tilbake til dem for at de skal godta en reparasjon de dekker?
- Kan jeg kreve prisavslag istedenfor at forhandler reparerer bilen fordi avstanden er så stor og de ikke opplyste om skadene?

Mh Håkon
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Reklamasjon på importbil fra forhandler?

Post by Ole Reidar »

Hei,

Her er det par potensielle fallgruver som du må ta hensyn til:

- Du har ingen rettigheter ved et slikt kjøp etter norsk lov når du som privatperson importerer en bil fra Sverige. Dvs at det må være en form for garanti som blir gitt av selger for at du skal ha noe som helst mulighet til å be om utbedring av selger.

- Bilen er 16-17 år gammel. Å kjøpe en bil i den aldersgruppen uten å gjøre en inspeksjon/prøvekjøring i forkant er å betegne som en risiko uansett om det er i Norge eller utenlands.


Sånn helt isolert sett så vil du nok ikke kunne forvente at du skal kunne utbedre feil på selgers regning i Norge. Jeg vil også råde deg til å ta turen for å se og prøve bilen på forhånd for å unngå evt. uhyggelige overraskelser som vil medføre ekstra belastning i etterkant.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Post Reply