Heisan!
Håper det fremdeles er liv i dette forumet!
Bor for tiden i Canada (Toronto) og skal flytte hjem til Norge med familien neste sommer. Tenker da på å ta med en bil over dammen.
Har sittet i dagevis og kikket på salgsannonser og trykket i vei på Skatteetaten sin kalkulator. Finner lite som det er verdt bryet å ta med seg. Men, har kommet over to modeller som jeg nå vurderer:
Maserati Ghibli (eksempel: https://www.autotrader.ca/a/maserati/gh ... G8&sprx=-2) og Porsche Macan Turbo (eksempel: https://www.autotrader.ca/a/porsche/mac ... G8&sprx=-2).
To vidt forskjellige biler, men det er tallenes tale som betyr noe. Ser på rundt 2015 modeller siden garantien er verdiløs i Norge, men da har jeg garanti igjen mens jeg har bilen her.
Har da noen spørsmål.
1. Begge burde koste meg i underkant av 800000 NOK å ta med til Norge pluss frakt hvis jeg regner riktig. De ligger på Finn.no til godt over millionen. Regner jeg riktig her?
2. Har skjønt det sånn at reglene for gule blinklys og hvite parklys har blitt forandret slik at andre farger nå er akseptabelt. Stemmer dette? Er det noe teknisk jeg burde være obs på for å få bilen godkjent?
3. Dette er ikke biler jeg vil beholde evig, så en dag kommer jeg til å selge. Hvor mye avslag i pris må jeg regne med for en slik imporert bil? 10%? 20%?
Veldig takknemlig for alle slags innspill og tilbakemeldinger!
Importere Macan (eller Ghibli!) fra Canada
Moderator: frkglad
- Ole Reidar
- Administrator
- Posts: 1957
- Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
- Location: Førde
Re: Importere Macan (eller Ghibli!) fra Canada
Hei,jabba1900 wrote: ↑Tue 02 Oct 2018, 21:52 Heisan!
Håper det fremdeles er liv i dette forumet!
Bor for tiden i Canada (Toronto) og skal flytte hjem til Norge med familien neste sommer. Tenker da på å ta med en bil over dammen.
Har sittet i dagevis og kikket på salgsannonser og trykket i vei på Skatteetaten sin kalkulator. Finner lite som det er verdt bryet å ta med seg. Men, har kommet over to modeller som jeg nå vurderer:
Maserati Ghibli (eksempel: https://www.autotrader.ca/a/maserati/gh ... G8&sprx=-2) og Porsche Macan Turbo (eksempel: https://www.autotrader.ca/a/porsche/mac ... G8&sprx=-2).
To vidt forskjellige biler, men det er tallenes tale som betyr noe. Ser på rundt 2015 modeller siden garantien er verdiløs i Norge, men da har jeg garanti igjen mens jeg har bilen her.
Har da noen spørsmål.
1. Begge burde koste meg i underkant av 800000 NOK å ta med til Norge pluss frakt hvis jeg regner riktig. De ligger på Finn.no til godt over millionen. Regner jeg riktig her?
2. Har skjønt det sånn at reglene for gule blinklys og hvite parklys har blitt forandret slik at andre farger nå er akseptabelt. Stemmer dette? Er det noe teknisk jeg burde være obs på for å få bilen godkjent?
3. Dette er ikke biler jeg vil beholde evig, så en dag kommer jeg til å selge. Hvor mye avslag i pris må jeg regne med for en slik imporert bil? 10%? 20%?
Veldig takknemlig for alle slags innspill og tilbakemeldinger!
Skal prøve å svare på noe av det du spør om
1. For Maseratien så fikk jeg ikke gjort noen utregning siden disse ikke står i prislisten jeg har tilgang på. Når det gjelder Porschen så kom jeg til underkant av 900 000 med den prisen den stod oppgitt til. Så med det som bakgrunn hadde jeg droppa hele importen siden frakt koster og du garantert vil måtte forvente å få mindre igjen for denne bilen enn en som er typegodkjent i Europa. Her følger utregningen for Porscha med den prisen den ligger ute for:
Tabell:
Merverdiavgift: 123.576,00
Engangavgift:
Avgift for egenvekt: 145.915,75
Avgift for motoreffekt: 0,00
Avgift for CO2: 291.068,30
Avgift for NOx: 288,24
Engangsavgift for tilsvarende nytt kjøretøy: 437.272,29
Bruksfradrag (33%): -144.299,86
Totalt i engangsavgift: 292.972,00
Vrakpantavgift: 2.400,00
Totalt i avgifter: 418.948,00
Totalpris for dette kjøretøyet inkludert avgifter: 913.252,00
Alternativ metode:
Merverdiavgift: 123.576,00
Alternativ beregning av bruksfradrag:
Gjeldende bruktpris: 942.000,00
Justering for kjørte km.: 0,00
Justert gjeldende bruktpris inkl. utstyr: 942.000,00
Konsumprisindeksert historisk nypris: 1.489.094,60
Forholdstall: 0,63260
Engangsavgift for tilsvarende nytt kjøretøy: 437.272,29
Totalt i engangsavgift: 276.618,00
Vrakpantavgift: 2.400,00
Totalt i avgifter: 402.594,00
Totalpris for dette kjøretøyet inkludert avgifter: 896.898,00
2. Her bør du sjekke med noen som har ekspertise på import fra Candada/USA
3. Vanskelig å anslå, men jeg vil tro at du kan risikere at bilen vil være tungsolgt. Dette er ikke biler som utmerker på noen spesiell måte sammenlignet med biler man får fatt i her i Europa, og da sitter du igjen med bare nedside om du sammenligner en slik bil mot en som var kjøpt ny i Norge eller f.eks Tyskland.
For all del flotte biler, men hadde jeg vært deg hadde jeg solgt de før jeg flytta!
Ole Reidar Dvergsdal
Admin
2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Admin
2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Re: Importere Macan (eller Ghibli!) fra Canada
Takker så mye for svar med utregning - akkurat det jeg trengte!
Ser jo det at hvis den blir å ligge på rundt 900 000 pluss frakt, så er det lite vits. Jeg lurer bare på hva jeg har gjort feil i min utregning siden vi har en forskjell på over 100 000.
Her er det jeg får fra kalkulatoren:
Vrakpantavgift + 2 400,00
Engangsavgift + 286 703,88
Avgift for egenvekt + 145 915,75
Avgift for CO2 + 308 593,30
Avgift for NOx + 576,48
Bruksfradrag (37%) - 168 381,65
Total i avgifter = 289 103,00
Innkjøpspris + 400 000,00
Merverdiavgift + 100 000,00
Totalpris med avgifter og mva = 789 103,00
Har du regnet ut fra amerikanske dollar? Dette er canadiske dollar, så jeg regner innkjøpsprisen til rundt 400 000 NOK.
Ser jo det at hvis den blir å ligge på rundt 900 000 pluss frakt, så er det lite vits. Jeg lurer bare på hva jeg har gjort feil i min utregning siden vi har en forskjell på over 100 000.
Her er det jeg får fra kalkulatoren:
Vrakpantavgift + 2 400,00
Engangsavgift + 286 703,88
Avgift for egenvekt + 145 915,75
Avgift for CO2 + 308 593,30
Avgift for NOx + 576,48
Bruksfradrag (37%) - 168 381,65
Total i avgifter = 289 103,00
Innkjøpspris + 400 000,00
Merverdiavgift + 100 000,00
Totalpris med avgifter og mva = 789 103,00
Har du regnet ut fra amerikanske dollar? Dette er canadiske dollar, så jeg regner innkjøpsprisen til rundt 400 000 NOK.
- Ole Reidar
- Administrator
- Posts: 1957
- Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
- Location: Førde
Re: Importere Macan (eller Ghibli!) fra Canada
Du har selvfølgelig helt rett i at jeg har valgt US dollar, my bad!
Med korrekt inngangspris kommer jeg til 780 000, og da kan det fort bli en annen konklusjon
I prislistene står den oppført med følgende tekniske data:
Utslipp:
Nox: 4
Co2: 208
Vekt: 1925 kg
Siden det er alternativ beregning som er mest lønnsomt så kan jeg legge inn hva den bruker som grunnlag:
Bruktpris: 942 000
Nypris: 1406000
Gjennomsnittlig kjørelengde: 66000
Med korrekt inngangspris kommer jeg til 780 000, og da kan det fort bli en annen konklusjon
I prislistene står den oppført med følgende tekniske data:
Utslipp:
Nox: 4
Co2: 208
Vekt: 1925 kg
Siden det er alternativ beregning som er mest lønnsomt så kan jeg legge inn hva den bruker som grunnlag:
Bruktpris: 942 000
Nypris: 1406000
Gjennomsnittlig kjørelengde: 66000
Ole Reidar Dvergsdal
Admin
2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Admin
2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Re: Importere Macan (eller Ghibli!) fra Canada
Det høres bedre ut ja! Jeg la også inn et høyere bruksfradrag i min utregning siden jeg ikke kommer til å importere bilen før neste sommer. Det utgjør litt det også.
Dette er ikke noe jeg planlegger å tjene penger på. Tanken er bare å kunne kjøre en fin bil her en stund, ta den med over dammen, kjøre den en stund i Norge og så begrense verditapet ved salg.
Tenker på denne årgangen siden den da vil være bortimot 5 år gammel ved eventuelt salg i Norge noe som betyr at det vil forhåpentligvis være mindre forventning fra kjøper om fabrikkgaranti.
Har du forresten noen peiling på hvor stor forskjell det er på ro-ro frakt og container? Tenker muligens på container siden vi da kan ta med flyttelasset i den også. Har skjønt det sånn at ro-ro ikke tillater noe annet å fraktes samtidig.
Dette er ikke noe jeg planlegger å tjene penger på. Tanken er bare å kunne kjøre en fin bil her en stund, ta den med over dammen, kjøre den en stund i Norge og så begrense verditapet ved salg.
Tenker på denne årgangen siden den da vil være bortimot 5 år gammel ved eventuelt salg i Norge noe som betyr at det vil forhåpentligvis være mindre forventning fra kjøper om fabrikkgaranti.
Har du forresten noen peiling på hvor stor forskjell det er på ro-ro frakt og container? Tenker muligens på container siden vi da kan ta med flyttelasset i den også. Har skjønt det sånn at ro-ro ikke tillater noe annet å fraktes samtidig.
- Ole Reidar
- Administrator
- Posts: 1957
- Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
- Location: Førde
Re: Importere Macan (eller Ghibli!) fra Canada
Fraktpriser over dammen har jeg ingen erfaring med nei. Vil tippe at de som importerer fra USA kjenner bedre til dette enn meg. Men i deres tilfelle vil nok contaimer være det beste hvis dere får både flyttelass og bil inn i en comtainer.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin
2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Admin
2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic