Må COC være med ved typegodkjenning hos SVV?

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
am-ha
Medlem
Posts: 4
Joined: Fri 14 Jun 2019, 10:39

Må COC være med ved typegodkjenning hos SVV?

Post by am-ha »

Jeg har nylig hentet en Volvo S80 1999 modell fra Sverige, og skal så snart som mulig få den vist hos Statens vegvesen. Jeg fikk med begge delene av vognkortet, og selvsagt også dokumentet på betalt moms fra Tollen på grensen. Men jeg har ikke et COC-dokument, noe jeg ser det er referert til en del steder. Jeg ringte kjøretøysavdelingen til SVV, og de nevnte ikke annet enn de tre dokumentene jeg har.
Trenger jeg COC når jeg skal få bilen godkjendt? Hvor kan jeg skaffe det?

Det svenske Typgodkännande­nummeret står i den ene delen av vognkortet. Kan det være nok?

Mvh Amund
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Må COC være med ved typegodkjenning hos SVV?

Post by Ole Reidar »

Hallo!

COC er ikke et krav, men slik jeg forstår det så er det to forskjellige kontroller om du har et med og uten coc. Pass på å velge riktig når du skal bestille time for visning på vegvesen.no :)

Jeg tok inn en bil fra Sverige i fjor for en kunde som mangla coc, den ble godkjent uten problem.

Lykke til!
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
am-ha
Medlem
Posts: 4
Joined: Fri 14 Jun 2019, 10:39

Re: Må COC være med ved typegodkjenning hos SVV?

Post by am-ha »

Det høres bra ut! Jeg tenkte å prøve meg på drop-in time på Økern, og da slipper jeg å sette opp valg av type godkjenning.

Har du forresten erfaring med noen forsikringsselskap som aksepterer å forsikre biler som foreløpig har svenske skilter? Jeg trodde det skulle være mulig ved å oppgi siste siffer i chassinummeret, men de selskapene jeg har snakket med så langt har sagt det ikke er mulig før jeg har fått den på norske skilter!

Amund
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Må COC være med ved typegodkjenning hos SVV?

Post by Ole Reidar »

Det er umulig å registrere en bil uten forsikring, så da må du nesten fortelle forsikringsselskapene det! Dette burde de vite!
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
am-ha
Medlem
Posts: 4
Joined: Fri 14 Jun 2019, 10:39

Re: Må COC være med ved typegodkjenning hos SVV?

Post by am-ha »

Syntes også det var litt rart. Særlig siden det er lov å kjøre en svenskregisrert bil i inntil 30 dager i Norge.

Jeg får ta en ny runde med forsikringsselskap i morgen!
droenqui
Nybegynner
Posts: 10
Joined: Sat 31 Mar 2018, 12:00

Re: Må COC være med ved typegodkjenning hos SVV?

Post by droenqui »

Hei, jeg kjøpte en såkalt engangsforsikring via gjensidige som var gyldig i 30 dager ved import av bil fra Sverige. Da hadde bilen full kasko forsikring allerede i det turen startet fra Sverige. Men vi huske at den forsikringen ikke var veldig billig.
am-ha
Medlem
Posts: 4
Joined: Fri 14 Jun 2019, 10:39

Re: Må COC være med ved typegodkjenning hos SVV?

Post by am-ha »

Det var greit å vite. Har forsåvidt også erfaring fra tidligere at Gjensidige er blant de mer fleksible på bilforsikring.

Etter litt om og men fikk jeg også en form for importforsikring av IF, som jeg kunne bruke mens den var på svenske skilter.

Jeg kan forresten rapportere at det også gikk helt greit å få denne bilen gjennom uten COC, også på drop-in på Risløkka.
Post Reply