Page 1 of 1
Import av Suzuki Jimny 2021 fra forhandler i Sverige
Posted: Tue 10 Nov 2020, 16:59
by hnrk
Hei!
Ser på å importere Suzuki Jimny 2021 fra Sverige, f.eks denne:
http://www.gotecarlsson.se/site/car?regno=QVP910
Jeg tror den er for liten til å få inn "
statskassa" bak, så grønne skilter blir det nok ikke. Men blir denne tollet som personbil eller varebil klasse 1? Ser på
https://www.skatteetaten.no/person/avgi ... e/regn-ut/ at forskjellen i avgifter er 69K som personbil og 115K som varebil klasse 1.
Ellers noe jeg bør tenke på? Noen som har importert bil fra forhandler i Sverige før?
Re: Import av Suzuki Jimny 2021 fra forhandler i Sverige
Posted: Tue 10 Nov 2020, 17:55
by Ole Reidar
Her er jeg på tynn is i forhold til regelverket, men jeg tror denne kan registreres som varebil kl 1 iom at den har vegg mellom forsetene og bagasjerommet. Men sjekk for all del opp i det med din nærmeste trafikkstasjon!
Ellers er import av bil generelt en grei sak fra Sverige, var det noe spesielt du tenkte på?
Re: Import av Suzuki Jimny 2021 fra forhandler i Sverige
Posted: Tue 10 Nov 2020, 19:55
by hnrk
Ole Reidar wrote: ↑Tue 10 Nov 2020, 17:55
Her er jeg på tynn is i forhold til regelverket, men jeg tror denne kan registreres som varebil kl 1 iom at den har vegg mellom forsetene og bagasjerommet. Men sjekk for all del opp i det med din nærmeste trafikkstasjon!
Hva er fordelene med å ha varebil kl 1, sånn i og med at den koster dobbelt så mye som personbil i avgifter ved import?
Ellers er import av bil generelt en grei sak fra Sverige, var det noe spesielt du tenkte på?
Har aldri gjort det før, så det virker som en ganske omstendelig prosess å gjennomføre. Kan jeg f.eks være nødt til å gjøre endringer på bilen for å få den godkjent i Norge, hvis ikke samme modell er importert før?
Re: Import av Suzuki Jimny 2021 fra forhandler i Sverige
Posted: Tue 10 Nov 2020, 20:04
by Ole Reidar
Som privatperson vil det ikke ha noen praktisk betydning om bilen er varebil eller personbil. Men igjen: Sjekk dette med trafikkstasjonen som skal godkjenne bilen sånn at du ikke går på en smell avgiftsmessig!
Selve importen er rimelig rett fram ref. beskrevet rutine her på forumet. Så lenge bilen har typegodkjenning for Europa så vil ikke det kreves noen ombygging, og det antar jeg at disse har.