Import av bil fra USA uten vognkort
Posted: Wed 09 Mar 2022, 20:53
Hei alle sammen!
Jeg har en sak som ikke er rett fram:
1, Ønsker å kjøpe en italiensk bil (modellen selges også i Norge) som er kjørt i USA og som nå står på tollager i Bremerhaven. Den er ikke fortollet inn i Tyskland. Jeg får den da til exportpris som da er et gunstig kjøp selv etter moms i Norge og engangsavgift.
2. Bilen er ikke kjøpt ennå men besiktiget i Tyskland og den er så langt jeg kan se superstrøken.
3. Carfax viser at bilen ble totalskadet i USA i 2018. og ble kondemnert som såkalt 'Total loss' .Den er åpenbart reparert etter ulykken. Men kom ikke på veien I USA igjen.
4. Jeg har møtt opp hos biltilsynet i Drammen og lagt fram det jeg har av papirer. Der fikk jeg ett råd om absolutt ikke kjøpe bilen. Det var bortimot umulig å få skilt på den i Norge!
5. Jeg har fått utfyllende svar fra vegvesenet og jeg tror de sier at følgende må dokumenteres for å få registrert bilen i Norge:
- EU dokumentasjon. Antar de mener TUV
- ECE dokument. Har ikke helt forstått hva dette er. Kan TUV verkstedet skaffe dette?
- Opprettererklæring fra godkjent oppretter/verksted.
De to første kan jeg sannsynligvis klare å skaffe i Tyskland vha. innleid hjelp. Uten å fortolle bilen inn i Tyskland. Men må deponere masse penger hos tyske myndigheter før bilen kan fraktes til godkjenningsverksted i Tyskland
Den siste derimot er jeg veldig usikker på. Er det verkstedet som i sin tid fikset bilen som må skaffe dette eller kan noen andre i ettertid gå god for det som gjort?
Biltilsynet var veldig nølende når jeg ba om løsninger på floken men mente at hvis jeg registrerte bilen i Tyskland så ville alt være enklere. Men dette fordyrer bilen så mye at det ikke lenger er noen særlig vits.
Jeg blir veldig glad for alle kommentarer og tips som har med dette å gjøre
Jeg har en sak som ikke er rett fram:
1, Ønsker å kjøpe en italiensk bil (modellen selges også i Norge) som er kjørt i USA og som nå står på tollager i Bremerhaven. Den er ikke fortollet inn i Tyskland. Jeg får den da til exportpris som da er et gunstig kjøp selv etter moms i Norge og engangsavgift.
2. Bilen er ikke kjøpt ennå men besiktiget i Tyskland og den er så langt jeg kan se superstrøken.
3. Carfax viser at bilen ble totalskadet i USA i 2018. og ble kondemnert som såkalt 'Total loss' .Den er åpenbart reparert etter ulykken. Men kom ikke på veien I USA igjen.
4. Jeg har møtt opp hos biltilsynet i Drammen og lagt fram det jeg har av papirer. Der fikk jeg ett råd om absolutt ikke kjøpe bilen. Det var bortimot umulig å få skilt på den i Norge!
5. Jeg har fått utfyllende svar fra vegvesenet og jeg tror de sier at følgende må dokumenteres for å få registrert bilen i Norge:
- EU dokumentasjon. Antar de mener TUV
- ECE dokument. Har ikke helt forstått hva dette er. Kan TUV verkstedet skaffe dette?
- Opprettererklæring fra godkjent oppretter/verksted.
De to første kan jeg sannsynligvis klare å skaffe i Tyskland vha. innleid hjelp. Uten å fortolle bilen inn i Tyskland. Men må deponere masse penger hos tyske myndigheter før bilen kan fraktes til godkjenningsverksted i Tyskland
Den siste derimot er jeg veldig usikker på. Er det verkstedet som i sin tid fikset bilen som må skaffe dette eller kan noen andre i ettertid gå god for det som gjort?
Biltilsynet var veldig nølende når jeg ba om løsninger på floken men mente at hvis jeg registrerte bilen i Tyskland så ville alt være enklere. Men dette fordyrer bilen så mye at det ikke lenger er noen særlig vits.
Jeg blir veldig glad for alle kommentarer og tips som har med dette å gjøre