Hei, lurer på om det finnes noe erfaringer med dette.
Importerte min første bil fra Tyskland i desember. Alt gikk fint takket være denne siden. Takk for god hjelp! Tok Ferje fra Hirtshals til Larvik.
Har fått et lite problem nå. Selger har brukt en tysk speditør (Emons) for å ordne med utførselsdokumenter. Det er jo greit og profesjonelt.
Problemet er at selger nå etterspurte stemplede papirer eller bekreftelse på at bilen har forlatt EU. Jeg fikk ikke noe stempel eller skriftlig bekreftelse da jeg leverte utførselsdokumenter ved tollstasjonen i Hirtshals. De scannet alle papirene flere ganger, og bekrefter muntlig at alt var ok.
Har forklart dette til selger i Tyskland, og han har tatt kontakt med speditør (Emons). Emons sier at saken «ikke er lukket», og at det derfor ikke er noe «bevis» på at bilen er eksportert.
Selger virker ikke vrang eller noe, men forstår jo at papirene må være i orden før han kan tilbakebetale tysk mva.
Noen tips til hva jeg kan gjøre i denne saken?
Problem med utførsel fra EU, Ausfuhrbegleitdokument ikke registrert.
Moderator: frkglad
- Ole Reidar
- Administrator
Re: Problem med utførsel fra EU, Ausfuhrbegleitdokument ikke registrert.
Enkleste her blir nok for deg å kontakte Tollvesenet i Hirtshals. Be de om kopi av dokumentasjonen på utført utførsel. Dette skal de kunne finne ved hjelp av idnr på dokumentet, navn eller chassinummer.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin
2025 Porsche Macan 4S
x 2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
Admin
2025 Porsche Macan 4S
x 2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D