Hei folkens!
Har nå lest gjennom det meste her på forumet, og jeg har fått mange gode tips til både hva som er lurt å importere, og hvor jeg skal finne informasjon om nyttige ting i henhold til import.
Ole Reidar: Utrolig bra initsiativ, og utrolig mange gode svar her på forumet!
Jeg vurderer nå å importere min første bil fra tyskland, og har sett meg ut BMW 330d som den ultimate bilen. Dette fordi det er en bil jeg har utrolig lyst på selv, og fordi jeg tror jeg vil kunne greie å selge den uten tap etter ca 2 år.
Jeg har for det meste brukt mobile.de til søk for biler, og har funnet en god del interessante biler der. Ettersom jeg er student er ikke budsjettet så altfor stort, men har fått innvilget lån på rundt 200 000 kr. Samme med litt egenkapital så vil jeg derfor kunne kjøpe en bil for 200 000 + frakt/levering.
Jeg hadde håpet på å skaffe meg nok kunnskaper til å kunne hente meg en fin 330d i tyskland på sensommeren når jeg har ferie, og trenger derfor litt hjelp fra dere her på forumet.
Her er et konkrete eksempel jeg har sett på:
Eksempelbil
Vektavgift 88877 <---- basert på 1595 kg
CO2-avgift 28458 <--- basert på 178 g/km
Effektavgift 83928 <-- basert på 184 hk
Bruksfradrag 100631
Vrakpant 1300
-----------------------------
engangsavgift 101932
25 % moms 21000
Sum 122932
Fakturapris 84000
Totalsum 206932 kr + frakt/levering/henting
Syntes folk dette er et bra tilbud? og hvor mye vil jeg måtte forvente å betale i tillegg til 206932. Tenker da papirer jeg trenger, tilstandskontroll, frakt++
Jeg er også usikker på om jeg har tatt riktig vekt med i beregninga, så det ville vært fint om noen hadde visst hvilken vekt som er riktig i forhold til norske bestemmelser.
Kom gjerne med andre tips du måtte ha også.
Takker for alle svar!
Mvh
Espen Nygård
Hjelp til vurdering av BMW 330d
Moderator: frkglad
- Ole Reidar
- Administrator
Re: Hjelp til vurdering av BMW 330d
Heisann Espen!
Takk for hyggelig omtale...