Hei folkens!
Har nå lest gjennom det meste her på forumet, og jeg har fått mange gode tips til både hva som er lurt å importere, og hvor jeg skal finne informasjon om nyttige ting i henhold til import.
Ole Reidar: Utrolig bra initsiativ, og utrolig mange gode svar her på forumet!
Jeg vurderer nå å importere min første bil fra tyskland, og har sett meg ut BMW 330d som den ultimate bilen. Dette fordi det er en bil jeg har utrolig lyst på selv, og fordi jeg tror jeg vil kunne greie å selge den uten tap etter ca 2 år.
Jeg har for det meste brukt mobile.de til søk for biler, og har funnet en god del interessante biler der. Ettersom jeg er student er ikke budsjettet så altfor stort, men har fått innvilget lån på rundt 200 000 kr. Samme med litt egenkapital så vil jeg derfor kunne kjøpe en bil for 200 000 + frakt/levering.
Jeg hadde håpet på å skaffe meg nok kunnskaper til å kunne hente meg en fin 330d i tyskland på sensommeren når jeg har ferie, og trenger derfor litt hjelp fra dere her på forumet.
Her er et konkrete eksempel jeg har sett på:
Eksempelbil
Vektavgift 88877 <---- basert på 1595 kg
CO2-avgift 28458 <--- basert på 178 g/km
Effektavgift 83928 <-- basert på 184 hk
Bruksfradrag 100631
Vrakpant 1300
-----------------------------
engangsavgift 101932
25 % moms 21000
-----------------------------
Sum 122932
Fakturapris 84000
-----------------------------
Totalsum 206932 kr + frakt/levering/henting
Syntes folk dette er et bra tilbud? og hvor mye vil jeg måtte forvente å betale i tillegg til 206932. Tenker da papirer jeg trenger, tilstandskontroll, frakt++
Jeg er også usikker på om jeg har tatt riktig vekt med i beregninga, så det ville vært fint om noen hadde visst hvilken vekt som er riktig i forhold til norske bestemmelser.
Kom gjerne med andre tips du måtte ha også.
Takker for alle svar!
Mvh
Espen Nygård
Hjelp til vurdering av BMW 330d
Moderator: frkglad
- Ole Reidar
- Administrator
- Posts: 1957
- Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
- Location: Førde
Re: Hjelp til vurdering av BMW 330d
Heisann Espen!
Takk for hyggelig omtale...
Når det gjelder bilen du har tatt utgangspunkt i så er det ikke tvil om at den gir mye for pengene. Et kjapt søk på finn.no sier at det ikke er mange biler av denne typen å sammenligne med. Det nærmeste jeg kom var denne stasjonsvogna som har gått en del lenger og har en betydelig høyere pris...
Hvis du skal kjøre bilen selv trenger du eksportskilter og utførselserklæring fra Tyskland, regn med å måtte bruke ca €250 på dette. Videre må bilen kontrolleres hos nærmeste trafikkstasjon i Norge. Prisen på denne kontrollen varierer så her tør jeg ikke gi et fasitsvar, men det er under 1000-lappen ihvertfall. Videre må du betale årsavgift (halv pris etter 1. juli) og skilt (rundt kr 400 pr nå). Utover dette så koster deg ikke mer enn det koster å transportere deg selv ned til Tyskland og deg selv og bilen hjem....
PS: Når det gjelder vekta så er det riktig tall du har brukt i forhold til det som oppgitt hos carfolio, men fasiten får du ikke før du står med vognkortet foran deg da det er dette som blir brukt som avgfitsgrunnlag hos tollvesenet.
Takk for hyggelig omtale...
Når det gjelder bilen du har tatt utgangspunkt i så er det ikke tvil om at den gir mye for pengene. Et kjapt søk på finn.no sier at det ikke er mange biler av denne typen å sammenligne med. Det nærmeste jeg kom var denne stasjonsvogna som har gått en del lenger og har en betydelig høyere pris...
Hvis du skal kjøre bilen selv trenger du eksportskilter og utførselserklæring fra Tyskland, regn med å måtte bruke ca €250 på dette. Videre må bilen kontrolleres hos nærmeste trafikkstasjon i Norge. Prisen på denne kontrollen varierer så her tør jeg ikke gi et fasitsvar, men det er under 1000-lappen ihvertfall. Videre må du betale årsavgift (halv pris etter 1. juli) og skilt (rundt kr 400 pr nå). Utover dette så koster deg ikke mer enn det koster å transportere deg selv ned til Tyskland og deg selv og bilen hjem....
PS: Når det gjelder vekta så er det riktig tall du har brukt i forhold til det som oppgitt hos carfolio, men fasiten får du ikke før du står med vognkortet foran deg da det er dette som blir brukt som avgfitsgrunnlag hos tollvesenet.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin
2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Admin
2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
-
- Nybegynner
- Posts: 7
- Joined: Sun 20 Apr 2008, 15:30
- Location: Trondheim(student)/Hamar(opprinnelig)
Re: Hjelp til vurdering av BMW 330d
Takker for raskt svar.
Grunnen til at jeg er usikker på vekta har vi et godt eksempel på her. Denne bilen har automatgir noe som jeg ikke skal ha, men den gir hvertfall en oversikt. Hvis jeg sjekke opp hva som står i vognkortet på denne bilen så finner ut at den veier 1625 kg. Som du kan se her. Hvis jeg så slår opp den samme bilen på carfolio eller carsplusplus så står det at den veier 1700kg. Det er egentlig dette som er mest forvirrende. Mener jeg leste noe sted at vekt oppgis med fører i tyskland, og uten i norge eller noe. Skulle gjerne sjekket ut dette på en manuell sedan også, men jeg finner ingen å sjekke mot.
Alternativt vil det være mulig å bruke en transportør, f.eks Øivind Johansen Transport. Har du noe peiling på ca hvor mye de ville tatt for å hente bilen så langt sør i tyskland?
Det største problemet mitt er vel egentlig at jeg ikke kan få lån uten pant i bil, og jeg er veldig usikker på hvordan jeg skal gjøre dette. Må vel finnes noen som driver med mellomfinansiering...
Mvh
Espen Nygård
Grunnen til at jeg er usikker på vekta har vi et godt eksempel på her. Denne bilen har automatgir noe som jeg ikke skal ha, men den gir hvertfall en oversikt. Hvis jeg sjekke opp hva som står i vognkortet på denne bilen så finner ut at den veier 1625 kg. Som du kan se her. Hvis jeg så slår opp den samme bilen på carfolio eller carsplusplus så står det at den veier 1700kg. Det er egentlig dette som er mest forvirrende. Mener jeg leste noe sted at vekt oppgis med fører i tyskland, og uten i norge eller noe. Skulle gjerne sjekket ut dette på en manuell sedan også, men jeg finner ingen å sjekke mot.
Alternativt vil det være mulig å bruke en transportør, f.eks Øivind Johansen Transport. Har du noe peiling på ca hvor mye de ville tatt for å hente bilen så langt sør i tyskland?
Det største problemet mitt er vel egentlig at jeg ikke kan få lån uten pant i bil, og jeg er veldig usikker på hvordan jeg skal gjøre dette. Må vel finnes noen som driver med mellomfinansiering...
Mvh
Espen Nygård
- Ole Reidar
- Administrator
- Posts: 1957
- Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
- Location: Førde
Re: Hjelp til vurdering av BMW 330d
Som nevnt så kan nok vekta variere fra bil til bil med hensynt til utstyr (spesielt om det er manuell eller automat). Det stemmer at det som er angitt under pkt. 14 i fahrzugbriefet (det tyske vognkortet) inkluderer fører på 75 kg.
Jeg kjenner ikke til hvordan Øyvind Johnsen priser sine tjenester pr. i dag, men vil tro at du må ut med mellom 5 og 10 000 for at de skal momse bilen inn til Norge.
Når det gjelder lån med pant i bilen så er det tydligvis ulike praksiser fra bank til bank. Jeg har finansiert to biler med lån som har pant i bilen før de har fått skilt her i Norge. Både det og forsikring har latt seg ordne ved at bank og forsikringsselskap får chassinr og deretter skiltnr når man får dette. Men som sagt; dette er det forskjellig praksis på.
Jeg kjenner ikke til hvordan Øyvind Johnsen priser sine tjenester pr. i dag, men vil tro at du må ut med mellom 5 og 10 000 for at de skal momse bilen inn til Norge.
Når det gjelder lån med pant i bilen så er det tydligvis ulike praksiser fra bank til bank. Jeg har finansiert to biler med lån som har pant i bilen før de har fått skilt her i Norge. Både det og forsikring har latt seg ordne ved at bank og forsikringsselskap får chassinr og deretter skiltnr når man får dette. Men som sagt; dette er det forskjellig praksis på.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin
2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Admin
2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic