Alfa Romeo GT 1.9 JTD M-Jet Distinctive - Godt kjøp!?
Posted: Mon 07 Jul 2008, 01:56
Alfa Romeo GT 1.9 JTD M-Jet Distinctive 2004/2005 modell - noen som har erfaring med import av lik eller lignende bil fra Tyskland?
I skrivende stund kan man få importert en slik bil, kjørt snaue 70.000 km, med alt av utstyr man kan tenke seg (skinnseter som standard), til pris på ca 210.000,- inkl. engangsavgiften (tysk mva er da fratrukket). På en av modellene jeg så på til denne pris følger også med vinterpakke med blant annet 4 vinterhjul på alufelg. Mye av grunnen til at denne bilen er såpass gunstig å importere er det forholdsvis lave co2 utslippet til sportskupè å være (dette gjelder kun JTD M-Jet utgaven).
Har sett litt på blant annet FINN og ser at en slik bil selges for ca 270.000,- her hjemme i Norge + da omreg. på drøye kr 6000,- (samt evt. årsavgift). Da er man oppe i ca 280' totalt.
Frakt, omreg. og årsavgift kommer vel ikke på så veldig mye mer enn 15.000,- hvilket betyr at man er oppe i ca 225.000,- totalt for den importerte utgaven. Det vil med andre ord si at vi snakker om en besparelse på drøye 50.000,- her!
Vil det komme noen utgifter i tillegg til de 3 ovennevnte såfremt man da kjøper den usett og kun benytter et transportbyrå for å ta selve jobben med å frakte den hjem til Norge? Hvor mye ekstra vil man måtte påregne dersom man skal bruke en "konsulent" for å sjekke bilen dere nede? Noen anbefalinger?
Jeg kan ikke se annet enn at dette må være en bil som er gunstig å importere (dersom det ikke er noe spesifikt jeg har oversett her...). Dog er jeg noe usikker på hvor enkelt det er å selge en tysk-importert bil av denne type på bruktmarkedet i Norge. Alfa Romeo er jo heller ikke kjent for å være det mest salgbare merket i Norge, var iallefall ikke det. Skjønt det har vel bedret seg betraktelig de siste årene...
...og et siste sprs. som kanskje forumsjefen kan svare på. Har det noen hensikt med en 12 mnd bruktbilgaranti når man vel uansett bare får benyttet denne dersom man tar turen ned til Tyskland?
Håper på noen innspill!
I skrivende stund kan man få importert en slik bil, kjørt snaue 70.000 km, med alt av utstyr man kan tenke seg (skinnseter som standard), til pris på ca 210.000,- inkl. engangsavgiften (tysk mva er da fratrukket). På en av modellene jeg så på til denne pris følger også med vinterpakke med blant annet 4 vinterhjul på alufelg. Mye av grunnen til at denne bilen er såpass gunstig å importere er det forholdsvis lave co2 utslippet til sportskupè å være (dette gjelder kun JTD M-Jet utgaven).
Har sett litt på blant annet FINN og ser at en slik bil selges for ca 270.000,- her hjemme i Norge + da omreg. på drøye kr 6000,- (samt evt. årsavgift). Da er man oppe i ca 280' totalt.
Frakt, omreg. og årsavgift kommer vel ikke på så veldig mye mer enn 15.000,- hvilket betyr at man er oppe i ca 225.000,- totalt for den importerte utgaven. Det vil med andre ord si at vi snakker om en besparelse på drøye 50.000,- her!
Vil det komme noen utgifter i tillegg til de 3 ovennevnte såfremt man da kjøper den usett og kun benytter et transportbyrå for å ta selve jobben med å frakte den hjem til Norge? Hvor mye ekstra vil man måtte påregne dersom man skal bruke en "konsulent" for å sjekke bilen dere nede? Noen anbefalinger?
Jeg kan ikke se annet enn at dette må være en bil som er gunstig å importere (dersom det ikke er noe spesifikt jeg har oversett her...). Dog er jeg noe usikker på hvor enkelt det er å selge en tysk-importert bil av denne type på bruktmarkedet i Norge. Alfa Romeo er jo heller ikke kjent for å være det mest salgbare merket i Norge, var iallefall ikke det. Skjønt det har vel bedret seg betraktelig de siste årene...
...og et siste sprs. som kanskje forumsjefen kan svare på. Har det noen hensikt med en 12 mnd bruktbilgaranti når man vel uansett bare får benyttet denne dersom man tar turen ned til Tyskland?
Håper på noen innspill!