Page 1 of 1
CO2 vs ccm?
Posted: Wed 11 Mar 2009, 12:21
by frskby
Hei,
Vurderer å importere en bil fra Sverige.
Ser på de forskjellige kalkulatorene som finnes at man kan "velge" mellom utregning på co2 eller ccm. Prisen varierer ganske mye med hva man velger her.
Er det slik at man kan velge det som passer "best"?
Tenker på denne bilen:
http://www.bytbil.com/bilar/begagnade/h ... hgCeJgWFAA!
De som kan det, hva kommer da denne på?
På Toll.no sine sider står det "Avgift for klimagassen i aircondition/klimaanlegg (266,- pr. kg eks mva)"
Hva betyr dette?
2006 modell
1853 kg
2188 ccm
214 co2
155 hk
Takk for svar!
Re: CO2 vs ccm?
Posted: Wed 11 Mar 2009, 16:52
by Tuscani
Bilen du kan regne CCM vs CO2 er biler som er førstegangsregistrert før 1 januar 2001.
Hyunadaien kommer på ca
Engangsavgiften for dette kjøretøyet blir som følger:
Avgift for egenvekt: 137 374,95
Avgift for motoreffekt: 138 908,70
Avgift for Co2: 82 310,52
Engangsavgift for tilsvarende nytt kjøretøy: 358 594,17
Bruksfradrag (36%): -129 093,90
Vrakpantavgift: 1 300,00
Totalt 230 800,00
MVA: 33 154,00
Engangsavgift + MVA: 263 954,00 nkr + 138 698,30 nkr= 402 652,-nkr
Re: CO2 vs ccm?
Posted: Wed 11 Mar 2009, 18:18
by frskby
Glemte du å regne om fra SEK til NOK eller?
Ellers skjønner jeg ikke regnestykket ditt...
Re: CO2 vs ccm?
Posted: Thu 12 Mar 2009, 00:41
by Ole Reidar
Hei,
Kalkulatoren gir meg følgende tall forutsatt at bilen er 3 år gammel:
Summert opp for: Personbiler avgiftsgruppe a
Vektavgift 137374
CO2-avgift +82310
Effektavgift +138908
Bruksfradrag ( 1 mar 2006 til 12 mar 2009 gir 36 prosent fradrag ) -129093
Vrakpant +1300
engangsavgift inklusive vrakpant (betales senest dagen før registrering ) =230801
25 % moms faktura ( betales dagen etter grensepassering ) +26525
Sum moms faktura og engangsavgift =257326
Fakturapris NOK ( bilens pris i Tyskland ) +106100
Total sum for bil og avgifter =363426
Da har jeg tatt utgangspunkt i prisen som er i anonnsen og trekt fra 25% svensk mva og regnet dette om til norske kr.
Re: CO2 vs ccm?
Posted: Thu 12 Mar 2009, 12:34
by Tuscani
hva er det jeg har gjort "feil" siden vi har fått så ulike resultater?
Re: CO2 vs ccm?
Posted: Thu 12 Mar 2009, 12:48
by Ole Reidar
Det ser ut til at det er bilens pris som er feil i regnestykket ditt. 169000 SEK -25% blir 135 200 SEK. Omgjort til Norske kroner blir summen 104 000.
Re: CO2 vs ccm?
Posted: Thu 12 Mar 2009, 13:41
by Tuscani
Det stemmer at jeg ikke har trukket fra svensk moms, men det er fordi det ikke står noe om at bilen kan trekkes moms fra. Eller er reglene endret slik at du kan trekke fra momsen uansett?
Re: CO2 vs ccm?
Posted: Thu 12 Mar 2009, 13:51
by Ole Reidar
Tuscani wrote:Det stemmer at jeg ikke har trukket fra svensk moms, men det er fordi det ikke står noe om at bilen kan trekkes moms fra. Eller er reglene endret slik at du kan trekke fra momsen uansett?
Hvordan tolker du da "Avdragbar moms" som er det første som står i beskrivelsen?
Re: CO2 vs ccm?
Posted: Thu 12 Mar 2009, 17:03
by Tuscani
at jeg da er blind
Re: CO2 vs ccm?
Posted: Fri 13 Mar 2009, 09:54
by frskby
Kalkulatoren på f.eks dinside.no regner da altså helt feil?
http://www.dinside.no/104524/importkalk ... &volum=214
DinSide
Importkalkulator
Bilens nettopris: 106000 NOK
Bilens alder: 3 år
Egenvekt: 1853 Kilo
Motorens effekt: 155 HK KW
Beregningsmåte:
CO2 Bensin Diesel
CO2-utslipp: 214 Gram
Resultat
Bilens nettopris: 106 000
+ MVA (25%): 26 500
+ Vrakpant: 1 300
+ Engangsavgift (se tabell under for detaljer) 262 570
- Bruksfradrag (36%): 94 525
= Total kostnad inkl. kjøp av bil: 301 845
Engangsavgift
Vektavgift:
1 150 kg * 34,02 = 39 123
250 kg * 74,15 = 18 538
100 kg * 148,31 = 14 831
353 kg * 172,48 = 60 885
Sum: 133 377
CO2-avgift:
120 g CO2 * 41,25 = 4 950
20 g CO2 * 195,90 = 3 918
40 g CO2 * 515,53 = 20 621
34 g CO2 * 1 443,48 = 49 078
Sum: 78 568
Effektavgift:
65 kW * 123,73 = 8 042
25 kW * 515,53 = 12 888
24 kW * 1 237,27 = 29 694
Sum: 50 625
Re: CO2 vs ccm?
Posted: Fri 13 Mar 2009, 18:36
by Ole Reidar
Her har det beklagelig nok lurt seg inn en skrivefeil fra undertegnede....
Men kalkulatoren til Dinside er ikke helt riktig fordi utregningen ikke tar hensyn til de nye satsene som er gjeldende for 2009. Etter å ha dobbeltsjekka at alle opplysningene er riktige får jeg dette regnestykket:
Vektavgift 137374
CO2-avgift +82310
Effektavgift +52048
Bruksfradrag ( 1 feb 2006 til 13 mar 2009 gir 36 prosent fradrag ) -97824
Vrakpant +1300
engangsavgift inklusive vrakpant (betales senest dagen før registrering ) =175209
25 % moms faktura ( betales dagen etter grensepassering ) +26500
Sum moms faktura og engangsavgift =201709
Fakturapris NOK ( bilens pris i Tyskland ) +106000
Total sum for bil og avgifter =307709
Som du ser blir ikke gapet opp til Dinside sin kalkulator kjempestort, men summen du får fra deres kalkulator blir ikke det riktige. Jeg bruker forøvrig kalkulatoren på
www.tyskland.org siden denne har alle de nye satsene