Page 1 of 1

Sjekkpunktliste bilimport

Posted: Wed 29 Apr 2009, 10:59
by laugun
Hei,

Jeg vurderer sterkt å importere bil fra Sverige, og er på jakt etter en sjekkpunktliste som bidrar til å gjøre importen problemfri. Noen som vet hvor dette finnes?

Re: Sjekkpunktliste bilimport

Posted: Wed 29 Apr 2009, 16:38
by Ole Reidar
Usikker på om det finnes noen plass, men jeg kan godt sette den opp for deg på generelt grunnlag:

* Finn bilen du er på jakt etter via nettannonser
* Ta kontakt med selger via telefon/e-post/fax og be om historikk bilder av god kvalitet osv. Få gjerne skiltnr. Gjør det også klart for selger at du ønsker å eksportere bilen til Norge (viktig om det er snakk om mva i bilens pris som skal refunderes).
* Har du skiltnr kan du finne tekniske data om bilen her.
* Avtal pris med selger og overfør penger. Om bilen selges uten mva så er det greit å få dette med i kontrakten. Spesielt gjelder dette om selger ønsker at du betaler mva for så å få den returnert når selger mottar papirene fra deg.
* Bestill forsikring av bilen fra den dagen den skal hentes. Dette gjøres ved hjelp av chassinr.
* Skal du hente bilen selv så anbefaler jeg å kjøpe prøveskilt i Norge. Disse er lovlige i Sverige også.
* Reis til Sverige, møt selger (sjekk at vognkort, servicehefte, kjøpskontrakt og faktura følger med, det kan også være greit å ha coc-papirer på bilen) og kjør bilen til Norsk grense.
* På Norsk grense stopper du på rødt for å få laga innførselspapir. Dette blir laga på bakgrunn din id, kjøpskontrakt, faktura og orginalt vognkort. Det blir også lagt inn hvile skilt du har på bilen. Er de svenske så blir de inndratt på grensa, derfor er det greit å ha norske prøveskilt helt fra der du plukka opp bilen. Du kan også betale Norsk mva ved grensepasseringa. Dette kan gjøres med kort.
*Videre må du bestille time hos din lokale trafikkstasjon for visning av bilen. Denne visninga går mest ut på å lese av chassinr og typegodkjenning og å legge tekniske data på bilen inn i de norske systema. Disse dataene danner grunnlaget for utregning av engangsavgift hos Tollvesenet.
*Reis på tollvesenet og betal engangsavgift.
* Reis tilbake til trafikkstasjonen og hent ut skilt.

Voilla!

Det var ganske kjapt hvordan en import foregår :)

Re: Sjekkpunktliste bilimport

Posted: Sun 18 Apr 2010, 16:21
by Hjelle
Dette med COC-dokument ved bruktimport, er det nødvendig i alle tilfeller?
Tenkjer på import ifrå Sverige, og sidan bilen er registrert (og typegodkjent) der står vel dei aktuelle data og chassisnummer i det svenske registreringsbeviset? Kva funksjon har egentlig COC?

Re: Sjekkpunktliste bilimport

Posted: Sun 18 Apr 2010, 18:30
by Ole Reidar
Dette varierer fra trafikkstasjon til trafikkstasjon. Jeg har fått inn biler uten COC-papir der utslipp av både NOX og CO står i vognkort (både i fra Sverige og Tyskland), men det sikreste er å ha coc-papiret da dette er det endelige bevis på utslipp.

Re: Sjekkpunktliste bilimport

Posted: Mon 19 Apr 2010, 22:05
by volvo
Hei,
"* Avtal pris med selger og overfør penger."
Dette med å overføre penger som forskuddsbetaling før du har kommet ned til forhandler og fått sett bilen er vel egentlig ikke nødvendig i Sverige? Det er jo også et dårlig alternativ å vente flere dager i Sverige på at pengene skal komme "frem" etter at du har bestemt deg for ja til bilen. Løsningen må jo være å bruke visakort? Visakort har ingen beløpsgrense for eier av kortet, men er det virkelig slik at Svenske seriøse forhandlere ikke godtar Visakort på slike større beløp? Spurte en bank om dette og de visste ikke hvorfor en svensk forhandler ikke skulle godta visakort til å handle bil? I tillegg er vel kursen på visakort helt grei i forhold til oppgitt kurs av Norges bank.

Hvis det ikke er mulig å bruke visakort, hva om du ber om at forhandlerens bank stille bankgaranti(forsikring for at du får igjen pengene hvis forhandler brått ikke har noen bil til deg?) for deg ved forskuddsbetaling til du får bilen? Kanskje svenske forhandlere ikke vil stille bankgaranti på forskuddsbetaling?
mvh

Re: Sjekkpunktliste bilimport

Posted: Mon 19 Apr 2010, 22:22
by Ole Reidar
Det med VISA og beløpsgrense er ikke riktig. Jeg ble fortalt av min bank at det ikke var beløpsgrense på dette (at det kun var saldo som bestemte hvor mye du kan betale), men dette er altså ikke riktig. Det viste seg at i fjor høst ble det innført grenser på akkurat dette og summen var da 100 000.... :shock: Så jeg vil nok ikke si at VISA er svaret heller. Dette krever jo også at selger har bankterminal osv osv. Når har det på den andre side komt nye regler for internasjonale transaksjoner, så da skal det gå maks 24t om man betaler med hasteoppdrag. Men alikavel er man altså ikke sikker så lenge man ikke kjenner forhandlers bankrutiner.

Re: Sjekkpunktliste bilimport

Posted: Mon 19 Apr 2010, 22:41
by volvo
Hei!
Javel, ingen enkel løsning her altså. Visa kan i praksis ikke brukes. Ihvertfall så vet ikke alle bankenes personale i Norge om dette...
Uansett hvordan en ser på dette så må det da bli forskudd på usett bil, viss transaksjonen skal foregå i løpet av en dag.
På barikksny bil er det vel mer betryggende å betale forskudd, kanskje allerede ved bestilling??(kanskje for kursens del), ikke minst når leveringstid er en måned eller to? I slike tilfeller er det vel lurt å prøve å få en bankgaranti fra forhandler... Å sikre seg valuta på f.eksempel dagens kurs hvis du ikke er kunde i en valutabank, må vel alternativt være å opprette konto i en svensk bank.... Spørs om det blir gunstig totalt sett.

Re: Sjekkpunktliste bilimport

Posted: Mon 19 Apr 2010, 23:13
by Ole Reidar
Jeg har kjøpt ny bil fra Tyskland og da ble i hvertfall løsningen at jeg overførte et depositum ved inngåelse av kontrakt (ca 1 mnd før levering) og resten rett før overtagelse. Jeg har som nevnt opplevd at penger har blitt overført i løpet av ca 24 timer, men det er altså avhengig av selgers bankrutiner.

Som du er inne på er det måten man løser dette på som kan vise seg å bli mest tidkrevende med et kjøp utenlands, desverre.

Re: Sjekkpunktliste bilimport

Posted: Sun 25 Apr 2010, 12:57
by Hjelle
Løysinga er enkelt og greit bankremisse.
Kjøp den før du reiser ifrå Norge, blir det ikkje noko av handlen i utlandet får du løyse den inn att når du kjem heim.

Re: Sjekkpunktliste bilimport

Posted: Sun 25 Apr 2010, 13:06
by Hjelle
Ole Reidar wrote:Dette varierer fra trafikkstasjon til trafikkstasjon. Jeg har fått inn biler uten COC-papir der utslipp av både NOX og CO står i vognkort (både i fra Sverige og Tyskland), men det sikreste er å ha coc-papiret da dette er det endelige bevis på utslipp.
Oppsøkte trafikkstasjonen "min" og dei kunne fortelle at solenge bilen var typegodkjent i utlandet og typegodkjenningsnummer stod i det originale utenlandske vognkortet var noko anna dokument ikkje nødvendig.

Men en annen ting, korleis er rutina når bilen blir eksportert ifrå Sverige?
Når en kjem til Norge att er det då slik at en skal levere ifrå seg originalvognkortet, både del 1 og del 2. Har en berre eine delen får en vel ikkje registrert bilen.

Når en les på http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... av-fordon/ står det at svensk selgar skal beholde del 2, men då vil en vel få problem når en møter hjå Trafikkstasjonen for registrering? Er det slik at Trafikkstasjonen sender tilbake det originale vognkortet til Transportstyrelsen i Sverige?

Erfaringar?

Re: Sjekkpunktliste bilimport

Posted: Sun 25 Apr 2010, 14:28
by Ole Reidar
De bilene jeg har henta fra Sverige har jeg fått både del 1 og del 2. Dette er egentlig samme opplegg som når man henter bil fra Tyskland. BEGGE deler må levers til biltilsynet ved registering!

Hva coc-papir angår så er dette svært avhengig av hvem du møter når du er på kontroll med bilen. Noen er ekstremt firkanta mens andre godtar vognkort. Jeg har også opplevd at det gikk greit når jeg fikk tatt en utskrift fra transportstyrelsen på den konkrete bilen. Dette ble lagt ved godkjenningspapira hos biltilsynet.

Re: Sjekkpunktliste bilimport

Posted: Sun 25 Apr 2010, 14:39
by Hjelle
Men det er den "alternativ 2" du har benytta når du har henta ifrå Sverige?

Har du foressten noko erfaring med kva som må gjerast for å få andre bokstavar i skiltnummeret enn bokstavane som tilhøyrer distriktet du fysstegongsregistrerar bilen i? Eks. få FT (Hamar) om en viser bilen på stasjonen i Førde som har TV-skilt?

Re: Sjekkpunktliste bilimport

Posted: Sun 25 Apr 2010, 15:30
by Ole Reidar
Usikker på hva du mener med "alternativ 2" her...... :shock:

Når det gjelder andre skilt enn det den lokale trafikkstasjonen leverer så er dette mulig, men det tar gjerne noen dager ekstra pga at skiltene må lages evt. sendes fra annen stasjon. Bare å ta kontakt med din nærmeste trafikkstasjon så hjelper de deg med dette. Jeg leste en plass at det var på mote at alle importiler ble registrert med ZZ :)

Re: Sjekkpunktliste bilimport

Posted: Sun 25 Apr 2010, 16:42
by Hjelle
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... av-fordon/

En har to muligheiter, enten kan en få egne eksportskilt og eksportvognkort, for at det skal være praktisk gjennomførbart må en har adresse (evt. c/o-adresse) i Sverige, samt bør en ha tilhold i Sverige pga. papirarbeid. En må mellom anna ha forsikringsbevis som skal følge søknaden, samt besigtningsprotokoll som ikkje er eldre enn 12mnd og til slutt det originale vognkortet som er udertegna av eigar.

Alternativ 2 er "Avregistrering genom export" og då skal flg. sendast til Transportstyrelsen i Örebro: skilta, regbevis del 2 og kopi på tolldeklarering evt. kopi av norsk vognkort.

Ja, når du seier det har eg sett "endel" bilar med ZZ-reg i det siste. Uansett trur eg ikkje dette vert noko problem, satsar på å få registrert bilen på "rett" trafikkstasjon iforhold til bokstavar, men greit å ha en backupplan om det ikkje let seg gjere...

Re: Sjekkpunktliste bilimport

Posted: Sun 25 Apr 2010, 18:53
by Ole Reidar
Har ikke gjort det på noen av de måtene som er foreslått der. Jeg har alltid fått med begge deler av vognkortet, og det henger muligens sammen med at jeg kun handler med forhandlere. Slik jeg leser de alternativene så gjelder tydligvis det salg mellom private.

Men fremgangsmåten ligner helt klart mest på alt. 2 ja :)