Spørmål vedrørende alternativ beregning
Posted: Thu 26 Jul 2007, 01:30
Saksa fra toll.no
Individuell beregning av bruksfradraget
Fra 1. mai 2007 kan den avgiftspliktige kreve en alternativ og mer individuell metode for beregning av bruksfradraget. Kravet kan først fremsettes etter at kjøretøyet er registrert her i landet og må fremsettes i løpet av 15 virkedager etter at registreringen av kjøretøyet har funnet sted. (For kredittkunder må valget skje senest ved registreringen). Ordningen gjelder kun for personbiler, varebiler, minibusser, drosjer og motorsykler.
Ber den avgiftspliktige om at bruksfradraget skal fastsettes på et mer individuelt grunnlag enn ved bruk av tabell, innebærer dette at bruksfradraget beregnes som et forholdstall. Forholdstallet regnes ut ved å sammenholde kjøretøyets historiske nybilpris i Norge det året kjøretøyet ble registrert første gang (inflasjonsjustert historisk nybilpris) med den verdien motorvognen har som brukt i dag (tidspunktet for registreringen her i landet).
Når den avgiftspliktige har bedt om en alternativ beregning, er dette valget bindende. Dette innebærer at dersom den individuelle beregningen gir et dårligere resultat for den avgiftspliktige, kan den avgiftspliktige ikke trekke søknaden om alternativ beregning tilbake. Dersom resultatet av den alternative beregningen avviker fra tabellfradraget, skal den ansvarlige for avgiften enten innbetale eller få refundert differansen.
Dette sjønna eg fint lite av ???
Ka er denne generelle vinningen for den norske stat ?? Eller forbrukar ??
Ka er poenget med heile loven ??
Individuell beregning av bruksfradraget
Fra 1. mai 2007 kan den avgiftspliktige kreve en alternativ og mer individuell metode for beregning av bruksfradraget. Kravet kan først fremsettes etter at kjøretøyet er registrert her i landet og må fremsettes i løpet av 15 virkedager etter at registreringen av kjøretøyet har funnet sted. (For kredittkunder må valget skje senest ved registreringen). Ordningen gjelder kun for personbiler, varebiler, minibusser, drosjer og motorsykler.
Ber den avgiftspliktige om at bruksfradraget skal fastsettes på et mer individuelt grunnlag enn ved bruk av tabell, innebærer dette at bruksfradraget beregnes som et forholdstall. Forholdstallet regnes ut ved å sammenholde kjøretøyets historiske nybilpris i Norge det året kjøretøyet ble registrert første gang (inflasjonsjustert historisk nybilpris) med den verdien motorvognen har som brukt i dag (tidspunktet for registreringen her i landet).
Når den avgiftspliktige har bedt om en alternativ beregning, er dette valget bindende. Dette innebærer at dersom den individuelle beregningen gir et dårligere resultat for den avgiftspliktige, kan den avgiftspliktige ikke trekke søknaden om alternativ beregning tilbake. Dersom resultatet av den alternative beregningen avviker fra tabellfradraget, skal den ansvarlige for avgiften enten innbetale eller få refundert differansen.
Dette sjønna eg fint lite av ???
Ka er denne generelle vinningen for den norske stat ?? Eller forbrukar ??
Ka er poenget med heile loven ??