krøll med vognkortene ved import bil

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
castman
Nybegynner
Posts: 7
Joined: Sat 20 Mar 2010, 00:41

krøll med vognkortene ved import bil

Post by castman »

Har kjøpt import bil, men sliter å få regget den pga at jeg ikke har de orginale vognkortene. Fikk aldri vognkortene når jeg kjøpte bilen, og forhandleren skulle sende dem til meg. Det virker som bilen der borde ble skrevet ut av registeret(transportstyrelsen.se) før nye vognkort ble utsendt. Pga dette så sitter jeg bare med en del teknisk info og kopi av vognkort del2. For å få regget bilen kreves det begge vognkortene noe som jeg ikke da har.
Er letter sagt oppgitt nå :P hjelp?
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: krøll med vognkortene ved import bil

Post by Ole Reidar »

Hvor gammel er denne bilen?

Uansett så MÅ du nok ha vognkort fra det landet bilen var når du kjøpte den for å skilter på bilen... dette er et MUST!
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
castman
Nybegynner
Posts: 7
Joined: Sat 20 Mar 2010, 00:41

Re: krøll med vognkortene ved import bil

Post by castman »

Bilen er en 2007 modell. Synes det er latterlig at ikke forhandleren klarer oppdrive ihvertfall del1..kan jo ikke selge bil uten vognkort til bilen..!! Og pga transportstyrelsens latterlige data system kan dem ikke skrive ut ny del1 pga at bilen er avskiltet/tatt ut av landet...!
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: krøll med vognkortene ved import bil

Post by Ole Reidar »

Da er jeg redd du må ta dette opp med forhandler, det er tydligvis der dette har sviktet. Du har jo ikke mye bruk for en bil som du ikke får registrert! Har du det skriftlig at de skulle sende vognkortet i etterkant?

Jeg er nemlig redd for at kravene her til lands er så strenge at har du ikke vognkortet så får du ikke skilt bilen!
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
castman
Nybegynner
Posts: 7
Joined: Sat 20 Mar 2010, 00:41

Re: krøll med vognkortene ved import bil

Post by castman »

Ole Reidar wrote:Da er jeg redd du må ta dette opp med forhandler, det er tydligvis der dette har sviktet. Du har jo ikke mye bruk for en bil som du ikke får registrert! Har du det skriftlig at de skulle sende vognkortet i etterkant?

Jeg er nemlig redd for at kravene her til lands er så strenge at har du ikke vognkortet så får du ikke skilt bilen!
Har dessverre ikke dette skriftlig, men må jo være en selvfølge at man får med vognkort når man kjøper bil. Greia er forhandleren har gjort ting i feil rekkefølge.. Håper bare forhandleren klarer å snuse opp orginal del1 fra ett eller annet sted. Det var ikke innsendt til transportstyrelsen så tidligere eier må jo sitte på med dette..
Kjipt å bruke så mye tid og ressurser på å spore opp noen ark liksom :p
castman
Nybegynner
Posts: 7
Joined: Sat 20 Mar 2010, 00:41

Re: krøll med vognkortene ved import bil

Post by castman »

Hva er det egentlig som er så viktig på del1 vognkortet? Har alt av teknisk info og kopi av del2. Må de ha det orginale del1 vognkortet pga de ikke stoler på at utskrift dokumentene jeg kommer med er riktige/falske?
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: krøll med vognkortene ved import bil

Post by Ole Reidar »

Kall det gjerne firkanta, men trafikkstsajonen her til lands er pålagt å bruke orginaler av vognkort som eneste gyldige dokuemntasjon på at den aktuelle bilen er den den er. Dette blir lagra i et sentralt register sammen med bilder av bilen osv.

De har blitt enda strengere på dette det siste året pga tilfeller av svindel tidligere.

Får bare håpe at dette ordner seg for deg!
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: krøll med vognkortene ved import bil

Post by Ole Reidar »

Har dette blitt løst?
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Post Reply