Et endelig svar rundt tyske importskilt
Posted: Sat 12 Jun 2010, 13:06
Hei
Jeg har nå kastet bort i overkant av et døgn på tyske importskilt, og jeg har derfor fasiten klar.
Først kan jeg kanskje utdype litt hva som skjedde:
Jeg var i Gütersloh å henta en Volvo V50, og fikk gule prøveskilt påsatt bilen. Jeg kjørte med disse skiltene gjennom hele Tyskland, inn i Danmark, gjennom Sverige og inn i Norge via Svinesund. Jeg ble stoppet i tollen da jeg kjørte inn i Sverige, men de sa ingenting på skiltene. Men det var da jeg stoppet på Svinesund at problemene oppstod.
Jeg kom til Svinesund rundt kl. 03.30 på natta, hadde kjørt en del timer og var veldig sliten. Gikk inn på tollkontoret, og var dum nok til å ta med alle papirene som var relatert til bilkjøpet, da og papirene på prøveskiltene.
Det første tollbetjenten sa var "ja du har feil skilter, så her kommer du deg ikke ifra i natt". Jeg ble utrolig oppgitt, og ikke minst forbannet. Jeg hadde med et brev fra Statens vegvesen hvor det var spesifisert at de gule prøveskiltene er lov i Norge, men det betydde lite for dem. Det jeg fikk beskjed om å gjøre var å sette med ned å vente til klokken ble 7, for da kom "sjefene" på jobb, og jeg kunne snakke videre med dem. Så jeg gjorde. De var, om mulig, bare mer arrogant og vriompeiser, så kom ingen vei.
Fortalte dem og at jeg VET om, og kjenner folk som har passert norske grenser med tyske prøveskilt. Da ble han særpingen jeg snakket med, irritert, og sa at det var tøys. Jeg svarte han da at jeg var IKKE interessert i å stå å diskutere dette med han, spesielt når det er noe jeg selv vet. Hadde lite behov for å bevise dette til han..
Klokken 08.00 bestilte jeg taxi og måtte reise til Sarpsborg for å hente norske prøveskilt.
Da jeg kom tilbake ble alt ordnet på 5 min, og jeg kunne kjøre videre.
Jeg fikk da med meg en kopi av det brevet som tollerne forholder seg til når det gjelder dette, og her står det sort på hvitt at prøveskilt fra tyskland er ikke lov i Norge. Jeg ringte og han løken fra Statens Vegvesen som hadde sagt at det var lov. Han beklaget seg veldig, og fortalte at han hadde tatt feil. De skulle og forresten betale taxi-regninga mi, som kom på over tusenlappen.
Jeg har hatt nok av tid til å fundere på dette, og jeg har egentlig spekulert ut den absolutt beste og billigste løsninga. Neste gang jeg reiser ned til Tyskland for å hente bil, så bestiller jeg også denne gangen gule prøveskilt, men jeg tar og med et sett norske prøveskilt. Disse klistrer man utpå de tyske skiltene når man er på ferga mellom Tyskland og Danmark. Jeg har det sort på hvitt fra tollvesenet at norske prøveskilt er lovlig i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Dette vil totalt koste 100EUR + 235NOK og du trenger ingen visning hos tysk veimyndigheter.
Konklusjonen er altså, IKKE sats på at det går å kjøre med tyske prøveskilt inn i Norge. Jeg brukte mye energi og tid (som jeg ikke hadde), på dette.
EDIT: Jeg har fortsatt de tyske prøveskiltene, og de er enda gyldig noen dager. Får ikke norske skilt før på mandag, så jeg har tatt av de norske prøveskiltene, og ser ingen grunn til at jeg ikke skal kunne kjøre med de tyske i Norge. Skulle jeg bli stoppet av politiet, så har jeg fortsatt brevet fra Statens vegvesen hvor det står sort på hvitt at de er lovlige :p Worst case er jo uansett at bilen blir "avskiltet".
Fredrik
Jeg har nå kastet bort i overkant av et døgn på tyske importskilt, og jeg har derfor fasiten klar.
Først kan jeg kanskje utdype litt hva som skjedde:
Jeg var i Gütersloh å henta en Volvo V50, og fikk gule prøveskilt påsatt bilen. Jeg kjørte med disse skiltene gjennom hele Tyskland, inn i Danmark, gjennom Sverige og inn i Norge via Svinesund. Jeg ble stoppet i tollen da jeg kjørte inn i Sverige, men de sa ingenting på skiltene. Men det var da jeg stoppet på Svinesund at problemene oppstod.
Jeg kom til Svinesund rundt kl. 03.30 på natta, hadde kjørt en del timer og var veldig sliten. Gikk inn på tollkontoret, og var dum nok til å ta med alle papirene som var relatert til bilkjøpet, da og papirene på prøveskiltene.
Det første tollbetjenten sa var "ja du har feil skilter, så her kommer du deg ikke ifra i natt". Jeg ble utrolig oppgitt, og ikke minst forbannet. Jeg hadde med et brev fra Statens vegvesen hvor det var spesifisert at de gule prøveskiltene er lov i Norge, men det betydde lite for dem. Det jeg fikk beskjed om å gjøre var å sette med ned å vente til klokken ble 7, for da kom "sjefene" på jobb, og jeg kunne snakke videre med dem. Så jeg gjorde. De var, om mulig, bare mer arrogant og vriompeiser, så kom ingen vei.
Fortalte dem og at jeg VET om, og kjenner folk som har passert norske grenser med tyske prøveskilt. Da ble han særpingen jeg snakket med, irritert, og sa at det var tøys. Jeg svarte han da at jeg var IKKE interessert i å stå å diskutere dette med han, spesielt når det er noe jeg selv vet. Hadde lite behov for å bevise dette til han..
Klokken 08.00 bestilte jeg taxi og måtte reise til Sarpsborg for å hente norske prøveskilt.
Da jeg kom tilbake ble alt ordnet på 5 min, og jeg kunne kjøre videre.
Jeg fikk da med meg en kopi av det brevet som tollerne forholder seg til når det gjelder dette, og her står det sort på hvitt at prøveskilt fra tyskland er ikke lov i Norge. Jeg ringte og han løken fra Statens Vegvesen som hadde sagt at det var lov. Han beklaget seg veldig, og fortalte at han hadde tatt feil. De skulle og forresten betale taxi-regninga mi, som kom på over tusenlappen.
Jeg har hatt nok av tid til å fundere på dette, og jeg har egentlig spekulert ut den absolutt beste og billigste løsninga. Neste gang jeg reiser ned til Tyskland for å hente bil, så bestiller jeg også denne gangen gule prøveskilt, men jeg tar og med et sett norske prøveskilt. Disse klistrer man utpå de tyske skiltene når man er på ferga mellom Tyskland og Danmark. Jeg har det sort på hvitt fra tollvesenet at norske prøveskilt er lovlig i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Dette vil totalt koste 100EUR + 235NOK og du trenger ingen visning hos tysk veimyndigheter.
Konklusjonen er altså, IKKE sats på at det går å kjøre med tyske prøveskilt inn i Norge. Jeg brukte mye energi og tid (som jeg ikke hadde), på dette.
EDIT: Jeg har fortsatt de tyske prøveskiltene, og de er enda gyldig noen dager. Får ikke norske skilt før på mandag, så jeg har tatt av de norske prøveskiltene, og ser ingen grunn til at jeg ikke skal kunne kjøre med de tyske i Norge. Skulle jeg bli stoppet av politiet, så har jeg fortsatt brevet fra Statens vegvesen hvor det står sort på hvitt at de er lovlige :p Worst case er jo uansett at bilen blir "avskiltet".
Fredrik