Page 1 of 1

Trenger hjelp til regnestykket!!

Posted: Wed 08 Sep 2010, 21:02
by jungelbobbo
Hei!
Jeg har lyst til å prøve å importere bil i fremtiden. Jeg har sett på flere eksempler fra moderator og andre her inne, men dere får MYE bedre priser enn jeg klarer å få frem. Ok, her starter vi:
Jeg skal importere en bil i fra bytbil.se MED avdragbar moms.

http://www.bytbil.com/bilar/volvo/s60/q ... i0Dja3trm!
Volvo S60 Summum,
209HK Bensin,
Koldioxidutsläpp:217 g/km
Motorstorlek:2 521 cc
Årsmod: 2008 ( vet ikke førstegangs reg, men la oss si 6.06.2008 Altså bilen er ca 2,5 år)
Pris 175 000 Svk.
Vekt 1486kg ( kommer annpå utstyr, men dette er ca det den lå på fant jeg ut )
Avdragbar moms, betyr ikke dette at at jeg jeg må trekke i fra 25% (den svenske momsen ) MEN så legge til den norske momsen igjenn på 25%? Dvs, da står beløpet urørt litt til.
Med den kurs forskjellen blir det 154 735 Nkr. + moms blir dette på 193418,75 Nkr.

Når jeg har finni alt info om bilen, så har jeg brukt 2 forskjellige "kalkulatorer" for å en rask måte å finne ut totalprisen på hva det koster å få den inn i Norge inkl bilen kjøpt.

Jeg har brukt denne på dinside.no http://www.dinside.no/104524/importkalkulator

Og denne på toll.no http://www.toll.no/templates_TAD/Regist ... anguage=no

Ved å bruke den første kalkulatoren fyller jeg inn all infoen og får følgende priser :
Resultat
Bilens nettopris: 149 747
+ MVA (25%): 37 437
+ Vrakpant: 1 300
+ Engangsavgift (se tabell under for detaljer) 330 560
- Bruksfradrag (33%): 109 085
= Total kostnad inkl. kjøp av bil: 409 960 kr.

Ved bruk av toll.no sin kalkulator, får jeg dette:
Engangsavgiften for dette kjøretøyet blir som følger:
Avgift for egenvekt: 73 829,36
Avgift for motoreffekt: 129 663,41
Avgift for slagvolum: 125 123,22
Engangsavgift for tilsvarende nytt kjøretøy: 328 615,99
Bruksfradrag (30%): -98 584,80
Vrakpantavgift: 1 300,00
Totalt 231 331,00
MVA: 37 393,00
Engangsavgift + MVA: 268 724,00 Kr.

Og her må jeg vel legge til prisen for bilen, og hvilken pris blir det ? 154 735 Nkr???. eller med moms 193418,75 Nkr.??
Hvis jeg tar den uten moms, havner jeg på 423 459kr tot.

Det kan vel umulig stemme dette ? Synes jeg får så alt for store tall i forhold til andre på forumet :(

Så jeg ber dere som kan dette, om å regne ut slik dere ville ha gjort, med dagens svenske kurs osv og poste svaret deres så jeg kan se hva jeg har gjort feil/rett :)

Jeg brukte valutakalkulatoren til postbanken.no , denne
https://www.postbanken.no/portal/biztoo ... ator.jhtml


Håper på bra svar folkens!! :)

Re: Trenger hjelp til regnestykket!!

Posted: Wed 08 Sep 2010, 21:42
by Ole Reidar
Først og fremst: Ikke alle biler er gullgruver for import! Biler med høy ytelse og utslipp er alltid biler som bidrar med penger i kassa til avgifts-Norge!

Så til denne konkrete bilen. Om den skal registeres i dag får den 3 års fradrag. Bilen har en ytelse på 154kw og et utslipp på 219g ved blanda kjøring, og bilen veier 1485kg. Når det gjelder kjøpesummen så får vi dette regnestykket for å få nettopris: SEK 175 000/1,25 = SEK 140 000. Det totale regnestykket (ved hjelp av Dinside sin importkalkulator blir som følger:

Bilens nettopris: 119 770
+ MVA (25%): 29 942
+ Vrakpant: 1 300
+ Engangsavgift (se tabell under for detaljer) 379 426
- Bruksfradrag (36%): 136 593
= Total kostnad inkl. kjøp av bil: 393 845

Bruker du toll.no må du legge på det bilen koster å kjøpe i Norske kroner. Norsk mva er lagt til.

Håper dette var oppklarende!

Re: Trenger hjelp til regnestykket!!

Posted: Wed 08 Sep 2010, 23:02
by jungelbobbo
Takker!

Jepp, ble en del klarere nå! hehe!

Ja du sier noe der ang gullgruvene ;) Det beste er vel å ta inn diesel biler vel ? rundt 100 -163hk som volvo har :)
Jeg har også hørt at det ikke er like lett å få registrert biler som i Norge ikke er "ønsket".. F eks T5 utgavene eller R utgavene til volvo... det finnes jo i Norge, men er kanskje ikke like lett å registrere etter at man har importert dem ?

Jeg har lest her at det er vel først og fremst biler med avdragbar moms, som man kan spare mest penger på ?

Biler som man ikke får igjenn momsen på , er vel typiske "trikse objekter" der man betaler kunden det han skal ha for bilen, men i kontrakten står det at du betalte 100 000 i stedet for 140 000 osv :P Men en ting jeg ikke skjønner... De som driver Bilfirma i Norge.. Som selger biler.. Hvordan klarer de å presse prisene så langt ned, og samtidig tjene bra på det! Jeg prøvde meg på noen andre biler som selges i Norge til ca 420 000. Hvis jeg importerte samme bil med den utregningen du viste til, havnet jeg på ca 440 000kr... Hvordan i alle dager klarer de å få så bra priser ? De må da han noen "triks" jeg ikke vet om enda :P

Re: Trenger hjelp til regnestykket!!

Posted: Wed 08 Sep 2010, 23:14
by jungelbobbo
Ett spørsmål til Ole Reidar..

du skriver SEK 175 000/1,25 = SEK 140 000.

Du trekker i fra momsen. Men kan jeg ikke regne det ut ved å ta 175 000 - 25% = 131250kr ??

Mulig jeg er helt på jordet nå, men jeg har lært å trekke fra prosenter på den måten :P

Re: Trenger hjelp til regnestykket!!

Posted: Thu 09 Sep 2010, 08:25
by Ole Reidar
jungelbobbo wrote:Takker!

Ja du sier noe der ang gullgruvene ;) Det beste er vel å ta inn diesel biler vel ? rundt 100 -163hk som volvo har :)
Jeg har også hørt at det ikke er like lett å få registrert biler som i Norge ikke er "ønsket".. F eks T5 utgavene eller R utgavene til volvo... det finnes jo i Norge, men er kanskje ikke like lett å registrere etter at man har importert dem ?
[/quote ]

Hvor har du dette fra? Så lenge bilen er typegodkjent og har vognkortet med fra landet den har blitt importert fra spiller det ingen rolle om det er T5 eller R.
Jeg har lest her at det er vel først og fremst biler med avdragbar moms, som man kan spare mest penger på ?
I utgangspunktet er det slik ja, men etterhvert som vi ser biler som har lite utslipp også med bensinmotorer så vil også disse bli gunstige å importere. Eksempel på dette er f.eks 1.2TFSI og 1.4 TFSI som VAG-gruppen leverer i bl.a Audi A1, A3, VW Polo og Golf!
Biler som man ikke får igjenn momsen på , er vel typiske "trikse objekter" der man betaler kunden det han skal ha for bilen, men i kontrakten står det at du betalte 100 000 i stedet for 140 000 osv :P Men en ting jeg ikke skjønner... De som driver Bilfirma i Norge.. Som selger biler.. Hvordan klarer de å presse prisene så langt ned, og samtidig tjene bra på det! Jeg prøvde meg på noen andre biler som selges i Norge til ca 420 000. Hvis jeg importerte samme bil med den utregningen du viste til, havnet jeg på ca 440 000kr... Hvordan i alle dager klarer de å få så bra priser ? De må da han noen "triks" jeg ikke vet om enda :P
Forhandlere handler gjerne med faste samarbeidspartnere i utlandet til gode priser, i tillegg er det ikke alle biler som blir anonnsert på f.eks mobile.de osv.

Re: Trenger hjelp til regnestykket!!

Posted: Thu 09 Sep 2010, 08:33
by Ole Reidar
jungelbobbo wrote:Ett spørsmål til Ole Reidar..

du skriver SEK 175 000/1,25 = SEK 140 000.

Du trekker i fra momsen. Men kan jeg ikke regne det ut ved å ta 175 000 - 25% = 131250kr ??

Mulig jeg er helt på jordet nå, men jeg har lært å trekke fra prosenter på den måten :P
Nå er du på jordet ja. Regnestykket ditt finner ut hva som er 25% av 175 000, mens det vi vil finne ut av er grunnlaget som gjorde at ved å legge til 25% får man 175 000.

Dette kan du enkelt sjekke ved at du regner "motsatt" igjen:

Tar man ditt tall så får man dette regnestykket:

131250*1,25 = 164062,5

Tar man mitt får man dette:

140 000*1,25 = 175 000

Re: Trenger hjelp til regnestykket!!

Posted: Fri 10 Sep 2010, 22:27
by jungelbobbo
Takker for alle svar folkens! Nå har jeg skjønt greia trur jeg :) Så da er det bare å gå på gulljakt :D
Kjempefint forum!

Re: Trenger hjelp til regnestykket!!

Posted: Fri 10 Sep 2010, 22:37
by Ole Reidar
Hyggelig å høre! Lykke til med skattejakta :)