Beregning av engangsavgift - forskjell private / forhandlere
Posted: Tue 25 Oct 2011, 08:44
Hei,
lurer på å bruktimportere en ca. 1 år gammel Ford S-Max fra Sverige. Men jeg er litt usikker på en ting. Det gjelder beregning av engangsavgiften (vekt + co2 + hk), der jeg ikke klarer å regne tilsvarende det Ford Norge oppgir som engangsavgift.
For en 140hk diesel med 159g co2/km og oppgitt vekt fra både Ford Norge og opplysninger fra Transportstyrelsen i Sverige på 1690kg får jeg en engangsavgift på 173.768 før bruksfradrag. Ford Norge oppgir denne til 160.000,- tilsvarende en vekt på 1615kg.
Egenvekt på bilen er jeg sikker på at er 1690kg, da skattevikt (egenvekt + fører 70kg) i Sverige er 1760kg. Neppe sannsynlig at modellen veier forskjellig over grensa?
Er det noen som vet om det er noen form for rabatt for importører vs. private i Norge?
På forhånd takk for svar!
Med vennlig hilsen,
Morten
lurer på å bruktimportere en ca. 1 år gammel Ford S-Max fra Sverige. Men jeg er litt usikker på en ting. Det gjelder beregning av engangsavgiften (vekt + co2 + hk), der jeg ikke klarer å regne tilsvarende det Ford Norge oppgir som engangsavgift.
For en 140hk diesel med 159g co2/km og oppgitt vekt fra både Ford Norge og opplysninger fra Transportstyrelsen i Sverige på 1690kg får jeg en engangsavgift på 173.768 før bruksfradrag. Ford Norge oppgir denne til 160.000,- tilsvarende en vekt på 1615kg.
Egenvekt på bilen er jeg sikker på at er 1690kg, da skattevikt (egenvekt + fører 70kg) i Sverige er 1760kg. Neppe sannsynlig at modellen veier forskjellig over grensa?
Er det noen som vet om det er noen form for rabatt for importører vs. private i Norge?
På forhånd takk for svar!
Med vennlig hilsen,
Morten