Nybilimport fra Danmark: eksportpapirer og utvidet garanti?

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

vgnils
Aktiv bruker
Posts: 43
Joined: Wed 05 Sep 2012, 15:04

Re: Nybilimport fra Danmark: eksportpapirer og utvidet garan

Post by vgnils »

Hei,

det stemmer at danske registreringsavgifter generelt er høyere enn de norske. Etter det jeg har forstått får derfor danske importører ofte gode priser fra fabrikanten for at sluttprisen til forbruker skal bli sånn noenlunde fornuftig. Når du trekker fra registreringsavgift og moms, kan derfor prisen bli hyggelig for nordmenn.

Når det gjelder akkurat den bilen jeg har gått for (Citigo) har den en utsalgspris i Danmark som er betydelig lavere enn i Norge og når samtidig registreringsavgiften er høyere i Danmark, blir besparelsen stor til slutt.

Når det gjelder bruktbil: En danske som selger en brukt bil ut av Danmark, kan få refundert deler av registreringsavgiften etter et bruksfradrag når bilen avregistreres i Danmark. Hvorvidt dette kan gi gunstig pris for nordmenn sammenliknet med f.eks. bruktimport fra Tyskland, vet jeg ikke, og man er trolig avhengig av å finne en selger som vil ta papirarbeidet.

Det ligger en kalkulator her som beregner pris uten avgift for både nye og brukte biler:

http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=1826797&vId=0
enur
Nybegynner
Posts: 18
Joined: Fri 22 Jun 2012, 10:13

Re: Nybilimport fra Danmark: eksportpapirer og utvidet garan

Post by enur »

Takk for et bra svar. Dette er jo faktisk ganske interresant. Hvis man i tilegg kan få utvidet garanti som man kan benytte her i Norge er det jo faktisk meget interresant.
For meg som bare har rusten skoletysk å stille opp med, vil det jo lette kommunikasjonen ganske mye også. Da skal jeg bruke kalkulatoren og regne litt. Har du sjekket/regnet på andre biler enn Citygo? For meg er det mest aktuelt med Passat eller Octavia. Hvor mye ble besparelsen på en Citygo forresten?
vgnils
Aktiv bruker
Posts: 43
Joined: Wed 05 Sep 2012, 15:04

Re: Nybilimport fra Danmark: eksportpapirer og utvidet garan

Post by vgnils »

enur wrote:Hvis man i tilegg kan få utvidet garanti som man kan benytte her i Norge er det jo faktisk meget interresant.
Informasjonen fra Skoda Norge og forhandleren tilsier i hvert fall det, men 100 % sikker tør jeg ikke være før etter at jeg har prøvd å benytte garantien her i Norge (og det blir jo evt. først om to år).

Når jeg tar hensyn til alt, inkludert kostnadene ved å hente bilen, får jeg en pris som ligger knapt 40 000 kr under norsk listepris. Det er da en bil som koster 158 000 kr i Norge.

Har ikke sett på andre biler, men da jeg prøvde nå med Octavia stasjonsvogn Greenline (regner med at de er likt utstyrt i Norge og Danmark) ble det en besparelse på drøyt 50 000 kr, ferdig hentet. Denne koster 262 0000 i Norge.
vgnils
Aktiv bruker
Posts: 43
Joined: Wed 05 Sep 2012, 15:04

Re: Nybilimport fra Danmark: eksportpapirer og utvidet garan

Post by vgnils »

vgnils wrote: Informasjonen fra Skoda Norge og forhandleren tilsier i hvert fall det, men 100 % sikker tør jeg ikke være før etter at jeg har prøvd å benytte garantien her i Norge (og det blir jo evt. først om to år).
Denne informasjonen fra Skoda Auto (altså, produsenten) er litt betryggende: http://new.skoda-auto.com/en/experience ... e/warranty

De skriver at de samarbeider med utvalgte importører om den utvidede garantien. Altså er dette med "fabrikkregistrert" utvidet garanti reelt - det er ikke bare snakk om noe forhandleren tilbyr på egenhånd.
JanPetter
Medlem
Posts: 3
Joined: Wed 03 Oct 2012, 13:19

Re: Nybilimport fra Danmark: eksportpapirer og utvidet garan

Post by JanPetter »

Jeg holder også på å plassere en bestilling på Skoda fra Danmark, og kommer også til å bestille tryghedsaftale, men er litt usikker på hvordan den vil fungere i Norge. Da jeg kjøpte brukt Skoda fra Tsjekkia, så kom den også med en 4 års garanti, som var en forsikringsavtale som var registert hos Skoda Tsjekkia (mao. fabrikken). Selgeren påsto at de norske merkeverkstedene ville få opplysninger om dette automatisk når de sjekket bilen i sin database. Det stemte jo ikke. Uten en gang å kikke på skjermen sin ble jeg opplyst i Norge at her gjelder kun 2 år av garantien. Så dette tyder på at det er noe Møller "har bestemt" og instruert verkstedene sine om.

Når jeg nå skal selge bilen, så spurte jeg Møller om de kunne finne servicen jeg tok i Tsjekkia på skjermen sin, noe de ikke kunne i sitt Møller-program. Men de kunne gå inn på en internasjonal side hvor de fant servicen, men det virket ikke som de klarte helt å forstå hva som var gjort med bilen. Servicen kostet forøvrig 1/3 av prisen i Norge.

Nå er jo norske kunder i Tsjekkia litt sjeldent, og norske kunder i Danmark litt mer vanlig, så jeg vil ha større tro på den danske avtalen. I tillegg så er jo Danmark bare en liten båttur unna, så hvis de blir vanskelige i Norge, så skal man jo alltids få til en dansketur i verste fall.

Noen som har erfaring om slikt? Eller andre tråder på dette forumet?
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Nybilimport fra Danmark: eksportpapirer og utvidet garan

Post by Ole Reidar »

Dette kan ligne på Europlusgarantien som BMW gir på sine biler. Dette er en forsikring som gjør at kjøper må sende sitt krav til forsikringsselskapet til BMW. Dermed så må kjøper legge ut og evt få refundert, så her vet jeg at mange verksteder nekter å la kunder få biler til bli reparert på dette pga mye oppfølging.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
vgnils
Aktiv bruker
Posts: 43
Joined: Wed 05 Sep 2012, 15:04

Re: Nybilimport fra Danmark: eksportpapirer og utvidet garan

Post by vgnils »

JanPetter wrote:Da jeg kjøpte brukt Skoda fra Tsjekkia, så kom den også med en 4 års garanti, som var en forsikringsavtale som var registert hos Skoda Tsjekkia (mao. fabrikken).
Hm, kan det være at det er en forskjell på Skoda Auto (produsenten) og Skoda Tsjekkia...?

Jeg kan jo lime inn svaret jeg fikk fra Skoda Norge da jeg spurte dem om utvidet garanti:

"Dersom bilen er levert med utvidet garanti i hele Europa, vil denne kunne benyttes på lik linje med alla andre garantier fra Škoda. En vil da kunne få utført garantireparasjoner ved å henvende seg til sin lokale Škoda forhandler. Nå kjenner ikke vi til de landspesifikke garantiene i Danmark, men kjenner til at en del biler i Europa nå selges med utvidet garanti. Der denne er registrert hos fabrikken, vil denne være gyldig i Norge. Vi må således be deg forsikre deg hos din danske forhandler om at dette er en garanti som er registrert hos fabrikk. Vi kan ikke avregne garanti, dersom denne ikke er registrert hos fabrikken."

I avtalen jeg skrev med den danske forhandleren står det "5 år fabrikksgaranti", så jeg satser på at dette vil fungere. I verste fall kan man jo, som du sier, dra til Danmark for garantireparasjoner, men for at det skal lønne seg må det jo være snakk om litt større ting (og bilen må være kjørbar :) )
JanPetter
Medlem
Posts: 3
Joined: Wed 03 Oct 2012, 13:19

Re: Nybilimport fra Danmark: eksportpapirer og utvidet garan

Post by JanPetter »

Regner med at dette er en avtale som man kan bestille / avbestille helt til henting, så den av oss som får bilen først får gå til en lokal forhandler i Norge og spørre om hvor lang garantitid bilen har :)
vgnils
Aktiv bruker
Posts: 43
Joined: Wed 05 Sep 2012, 15:04

Re: Nybilimport fra Danmark: eksportpapirer og utvidet garan

Post by vgnils »

JanPetter wrote:Regner med at dette er en avtale som man kan bestille / avbestille helt til henting, så den av oss som får bilen først får gå til en lokal forhandler i Norge og spørre om hvor lang garantitid bilen har :)
Det er mulig den kan avbestilles helt frem til henting, men på Skoda sine danske sider står det at utvidet garanti må bestilles samtidig med bilen...! Som jo egentlig er nok et tegn på at det dreier seg om en fabrikkregistrert garanti.
enur
Nybegynner
Posts: 18
Joined: Fri 22 Jun 2012, 10:13

Re: Nybilimport fra Danmark: eksportpapirer og utvidet garan

Post by enur »

Hei,

Hvordan går det her? Har du fått hentet bilen? Lurer på hvordan danskene gjør det med momsen, får du kjøpt bilen uten dansk moms? Eller får du den refundert når bilen er momset inn i Norge?
vgnils
Aktiv bruker
Posts: 43
Joined: Wed 05 Sep 2012, 15:04

Re: Nybilimport fra Danmark: eksportpapirer og utvidet garan

Post by vgnils »

enur wrote:Hei,

Hvordan går det her? Har du fått hentet bilen? Lurer på hvordan danskene gjør det med momsen, får du kjøpt bilen uten dansk moms? Eller får du den refundert når bilen er momset inn i Norge?
Hei,

jeg henter bilen på mandag (med Stena Line Oslo-Frederikshavn). Alt har gått greit så langt, ventetiden har vært kortere enn forventet. Bilen kjøpes uten dansk moms (den danske importøren krever da kopi av pass og bostedsattest fra folkeregisteret her i Norge). Angående den utvidede garantien: Jeg har prøvd å sjekke om det norske forhandlernettet ser denne i sitt system når de har understellsnummeret, men har fått beskjed om at det kan ta 2-3 måneder før en slik garanti blir synlig i systemet. Så jeg blir nødt til å ta sjansen på at den vil fungere.

En annen ting: Siden den danske forhandleren ikke selger nordiske vinterdekk, valgte jeg å ta med dekk fra Norge og kjøpe felger av den danske forhandleren. Det går an å få sendt bilen med Color Line (er dyrere...) til Larvik eller Kristiansand, men da må man skifte til vinterdekk på kaia. Neste gang kjøper jeg bil i sommersesongen :)

Har forøvrig laget en kalkulator som jeg håper kan være nyttig: viewtopic.php?f=7&t=689
enur
Nybegynner
Posts: 18
Joined: Fri 22 Jun 2012, 10:13

Re: Nybilimport fra Danmark: eksportpapirer og utvidet garan

Post by enur »

Det blir spennende.
Det med garanti ordner seg helt sikkert. Flott at du deler dine erfaringer. Jeg har akkurat vært i kontakt med en dansk vw-forhandler ved Kastrup. Har fått et bra tilbud på den nye golfen. 1.6 tdi med dsg, higline, med fem dører. Denne kommer til meg iflg toll-kalkulatoren på ca 244 000kr. Denne har en startpris i Norge på 309 000kr. Det vil jeg si er en solid besparelse. Men det som er litt kjedelig er at de ikke kan gi meg utvidet fabrikkgaranti. Det er bare biler som registreres i Danmark de kan gi utvidet garanti, pga det er den danske importøren som står for garantien.
Tydligvis en forskjell her på vw og skoda. Jeg forhørte meg tidlere ang en octavia og den kunne bestilles med utvidet garanti. Så nå er jeg ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre:)
kimare
Nybegynner
Posts: 8
Joined: Thu 27 Sep 2012, 00:44

Re: Nybilimport fra Danmark: eksportpapirer og utvidet garan

Post by kimare »

enur wrote:Det blir spennende.
Det med garanti ordner seg helt sikkert. Flott at du deler dine erfaringer. Jeg har akkurat vært i kontakt med en dansk vw-forhandler ved Kastrup. Har fått et bra tilbud på den nye golfen. 1.6 tdi med dsg, higline, med fem dører. Denne kommer til meg iflg toll-kalkulatoren på ca 244 000kr. Denne har en startpris i Norge på 309 000kr. Det vil jeg si er en solid besparelse. Men det som er litt kjedelig er at de ikke kan gi meg utvidet fabrikkgaranti. Det er bare biler som registreres i Danmark de kan gi utvidet garanti, pga det er den danske importøren som står for garantien.
Tydligvis en forskjell her på vw og skoda. Jeg forhørte meg tidlere ang en octavia og den kunne bestilles med utvidet garanti. Så nå er jeg ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre:)
Kjøp en Seat Leon :-)
enur
Nybegynner
Posts: 18
Joined: Fri 22 Jun 2012, 10:13

Re: Nybilimport fra Danmark: eksportpapirer og utvidet garan

Post by enur »

Seat er fin den, men tror det kan være vanskelig å selge igjen. Har hatt seat før og var vanskelig å få solgt den igjen. Så er det heller ingen seat-forhandlere her i Norge lenger heller. Blir nok vw eller skoda på meg tror jeg:)
kimare
Nybegynner
Posts: 8
Joined: Thu 27 Sep 2012, 00:44

Re: Nybilimport fra Danmark: eksportpapirer og utvidet garan

Post by kimare »

enur wrote:Seat er fin den, men tror det kan være vanskelig å selge igjen. Har hatt seat før og var vanskelig å få solgt den igjen. Så er det heller ingen seat-forhandlere her i Norge lenger heller. Blir nok vw eller skoda på meg tror jeg:)
Alt handler vel om pris, men faren for at man må dumpe prisen er nok en del større med Seat enn Skoda og VW :(

Forøvrig skjønner jeg ikke hvorfor Seat er så vanskelig omsettelig i Norge. "Alt" annet fra VAG selger jo som hakka møkk, bilene er jo i grunn ganske like teknisk.

Ang ditt valg har jo Skoda kommet med Rapid som er litt mindre enn Octavia. Den skal også komme med "Golf ende", om du har tid til å vente da.

http://www.autocar.co.uk/car-news/new-c ... apid-hatch
Post Reply