Nybilimport fra Danmark: eksportpapirer og utvidet garanti?

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

vgnils
Aktiv bruker
Posts: 43
Joined: Wed 05 Sep 2012, 15:04

Re: Nybilimport fra Danmark: eksportpapirer og utvidet garan

Post by vgnils »

enur wrote:Det blir spennende.
Det med garanti ordner seg helt sikkert. Flott at du deler dine erfaringer. Jeg har akkurat vært i kontakt med en dansk vw-forhandler ved Kastrup. Har fått et bra tilbud på den nye golfen. 1.6 tdi med dsg, higline, med fem dører. Denne kommer til meg iflg toll-kalkulatoren på ca 244 000kr. Denne har en startpris i Norge på 309 000kr. Det vil jeg si er en solid besparelse. Men det som er litt kjedelig er at de ikke kan gi meg utvidet fabrikkgaranti. Det er bare biler som registreres i Danmark de kan gi utvidet garanti, pga det er den danske importøren som står for garantien.
Tydligvis en forskjell her på vw og skoda. Jeg forhørte meg tidlere ang en octavia og den kunne bestilles med utvidet garanti. Så nå er jeg ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre:)
Da er det nok en forskjell på VW og Skoda - i Skodas tilfelle tyder alt på at det faktisk er fabrikken som står bak den utvidede garantien. Nå kan det sikkert diskuteres om det lønner seg eller ikke å ta den med - det er jo en forsikring og forsikringer lønner seg jo ikke (i det lange løp i hvert fall...) Men det kan jo ha noe å si for bruktverdien hjemme i Norge der alle andre biler har 5 års garanti.

Har også kikket på den nye Golfen og det ser ut til å kunne være mye å spare. Jeg ville hørt med et par andre forhandlere også for etter hva jeg kan skjønne etter å ha regnet på det selv, skal det være mulig å spare opp mot 80 000 på akkurat den modellen du ser på. Lurer på om du kan ha fått en "special price for you"... :)

Ellers er jo nye Octavia bygget på samme plattform som nye Golf - et godt alternativ?
enur
Nybegynner
Posts: 18
Joined: Fri 22 Jun 2012, 10:13

Re: Nybilimport fra Danmark: eksportpapirer og utvidet garan

Post by enur »

vgnils wrote:

Da er det nok en forskjell på VW og Skoda - i Skodas tilfelle tyder alt på at det faktisk er fabrikken som står bak den utvidede garantien. Nå kan det sikkert diskuteres om det lønner seg eller ikke å ta den med - det er jo en forsikring og forsikringer lønner seg jo ikke (i det lange løp i hvert fall...) Men det kan jo ha noe å si for bruktverdien hjemme i Norge der alle andre biler har 5 års garanti.

Har også kikket på den nye Golfen og det ser ut til å kunne være mye å spare. Jeg ville hørt med et par andre forhandlere også for etter hva jeg kan skjønne etter å ha regnet på det selv, skal det være mulig å spare opp mot 80 000 på akkurat den modellen du ser på. Lurer på om du kan ha fått en "special price for you"... :)

Ellers er jo nye Octavia bygget på samme plattform som nye Golf - et godt alternativ?
Ja har sett den nye octaviaen, ser veldig fin ut den. Den kommer jo først som sedan i mars og stasjonsvogna kommer vel utpå sommeren engang vil jeg tro. Kan nok ikke vente så lenge. Klart alt blir jo et regnestykke, man kan jo reparere mye for 80 000kr. Men det er jo klart garantien påvirker jo helt klart bruktverdien. Planen min er jo å forsøke å beholde bilen ett halvår for så gå i null. Vet ikke om det er realistisk med en golf, kanskje lettere med en octavia...
Mye måtte du betale for utvidet fabrikkgaranti?
vgnils
Aktiv bruker
Posts: 43
Joined: Wed 05 Sep 2012, 15:04

Re: Nybilimport fra Danmark: eksportpapirer og utvidet garan

Post by vgnils »

enur wrote: Ja har sett den nye octaviaen, ser veldig fin ut den. Den kommer jo først som sedan i mars og stasjonsvogna kommer vel utpå sommeren engang vil jeg tro. Kan nok ikke vente så lenge. Klart alt blir jo et regnestykke, man kan jo reparere mye for 80 000kr. Men det er jo klart garantien påvirker jo helt klart bruktverdien. Planen min er jo å forsøke å beholde bilen ett halvår for så gå i null. Vet ikke om det er realistisk med en golf, kanskje lettere med en octavia...
Mye måtte du betale for utvidet fabrikkgaranti?
Hm, må du selge allerede etter et halvt år for å gå i null...? Ville tro at det er mer realistisk å gå i null med en Golf enn en Octavia - Golf holder seg jo godt i verdi.

Her er en oversikt over prisene for utvidet garanti (denne må du kjøpe med dansk moms):
http://www.skoda.dk/Kundeservice/EkstraTryghed/
enur
Nybegynner
Posts: 18
Joined: Fri 22 Jun 2012, 10:13

Re: Nybilimport fra Danmark: eksportpapirer og utvidet garan

Post by enur »

vgnils wrote:
Hm, må du selge allerede etter et halvt år for å gå i null...? Ville tro at det er mer realistisk å gå i null med en Golf enn en Octavia - Golf holder seg jo godt i verdi.

Her er en oversikt over prisene for utvidet garanti (denne må du kjøpe med dansk moms):
http://www.skoda.dk/Kundeservice/EkstraTryghed/

Tja, jeg ser for meg et halvt år. Synes bilmarkedet er helt sprengt om dagen og det er vanskelig å selge. Da må vel prisen ned, ihvertfall hvis man selger med mindre garantitid og som privatmann. Mulig jeg tar feil. Golf holder vel seg greit i verdi, men er jo så utrolig mange av de. Virker som octavia er lettere å selge, ihvertfall etter det jeg kan se på finn.no. Men synes den nye golfen er blitt utrolig fin innvendig.

Har også sett litt på MB c-klasse, der er det endel å spare på import. Men det er jo en litt mer kostbar bil. Er jo så utrolig mye å velge i:)
vgnils
Aktiv bruker
Posts: 43
Joined: Wed 05 Sep 2012, 15:04

Re: Nybilimport fra Danmark: eksportpapirer og utvidet garan

Post by vgnils »

Da er bilen på plass i Norge :) Det gikk ganske smertefritt å hente den med Stena Line, men jeg lærte også noe:

- det kan være greit å kjøpe bilen i sommerhalvåret for å slippe å måtte tenke på vinterdekk (danskene selger ikke våre nordiske vinterdekk).
- jeg dro innom det danske tollkontoret i Frederikshavn, der de ble overrasket over at jeg som privatperson hadde fått kjøpe bilen uten moms uten at det var opprettet et utførselsdokument. Dette er vel i og for seg selgers problem (han kan kanskje få et momskrav på seg hvis han ikke kan dokumentere at bilen er eksportert), men dokumentet kunne opprettes av Stena Line og dermed var problemet ute av verden (kostet nesten 700 kr).
- jeg trodde ikke det var nødvendig å vise en fabrikkny bil på trafikkstasjonen før registrering, men det er det (mest for sjekk av understellsnummer, tror jeg). Både Risløkka i Oslo og Billingstad i Bærum har drop-in, men da må du vanligvis møte opp tidlig på morgenen for å ha en sjanse. Jeg var heldig og fikk en time på Billingstad likevel, så jeg fikk ordnet moms, engangsavgift og skilter på en og samme dag, men det kan være lurt å bestille time på forhånd hvis du vil være sikker på å rekke alt på samme dag (da slipper du også å skaffe prøveskilter for å vise den senere).
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Nybilimport fra Danmark: eksportpapirer og utvidet garan

Post by Ole Reidar »

Dette var en fabrikkny bil ikke sant? Hvordan løste du dette i forhold til vognkort og dokumentasjon som trengs når du skulle vise bilen på trafikkstasjonen i Norge?
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
vgnils
Aktiv bruker
Posts: 43
Joined: Wed 05 Sep 2012, 15:04

Re: Nybilimport fra Danmark: eksportpapirer og utvidet garan

Post by vgnils »

Ole Reidar wrote:Dette var en fabrikkny bil ikke sant? Hvordan løste du dette i forhold til vognkort og dokumentasjon som trengs når du skulle vise bilen på trafikkstasjonen i Norge?
Det stemmer - det finnes dermed ikke noe vognkort i og med at bilen ikke har vært registrert noe sted tidligere. Ettersom bilen var fabrikkny kunne jeg betale både moms og engangsavgift hos Tollvesenet før bilen ble vist på trafikkstasjonen. Tollvesenet tar trolig fakturaen fra forhandler som dokumentasjon på at bilen faktisk er fabrikkny (hvis det da ikke finnes noe felles europeisk register for å sjekke om bilen (understellsnummer) har vært registrert i et annet land?) og de bruker typegodkjenningsnr. i COC-dokumentet for å beregne engangsavgiften.

I blanketten fra Tollvesenet ("melding om registrering" eller noe slikt) tror jeg det anvises at bilen er fabrikkny og trafikkstasjonen trenger da bare denne blanketten og COC-dokumentet (ikke vognkort). Selve inspeksjonen på trafikkstasjonen bestod i å knipse noen bilder og sjekke understellsnummeret.
janpetter02@yahoo.no
Nybegynner
Posts: 5
Joined: Tue 27 Dec 2011, 20:08

Re: Nybilimport fra Danmark: eksportpapirer og utvidet garan

Post by janpetter02@yahoo.no »

Hei,

Gratulerer med ny bil!

Jeg måtte også vise min bil som om det var en bruktimport. Også på tollen sa de at det ikke var noen forskjell.

MEN: Det jeg lurer mest på: Har du vært å sjekket garantitiden hos et norsk verksted? Om de ikke vil skille på din bil og andre med "norsk" garanti?

Jeg "feiget" ut og bestilte ikke ekstra garanti på min, siden jeg uansett skal selge den. Men jeg vil vurdere det neste gang i hvis det skulle bli problem å selge med kun 2 års garanti.
vgnils
Aktiv bruker
Posts: 43
Joined: Wed 05 Sep 2012, 15:04

Re: Nybilimport fra Danmark: eksportpapirer og utvidet garan

Post by vgnils »

janpetter02@yahoo.no wrote: Gratulerer med ny bil!
Takk :)
janpetter02@yahoo.no wrote: MEN: Det jeg lurer mest på: Har du vært å sjekket garantitiden hos et norsk verksted? Om de ikke vil skille på din bil og andre med "norsk" garanti?
Jeg har spurt Skoda Norge om de kan se garantien i sitt system og dessverre er det sånn at det kan ta 2-3 måneder fra bilen blir utlevert til utvidet garanti er synlig i systemet. Så jeg lever i uvisse fortsatt... Men all informasjon jeg har funnet/fått hos Skoda Norge, den danske forhandleren og nettsidene til Skoda globalt, tilsier at det skal fungere. Kan melde tilbake her om noen måneder!
kolaola
Aktiv bruker
Posts: 29
Joined: Wed 24 Nov 2010, 12:47

Re: Nybilimport fra Danmark: eksportpapirer og utvidet garan

Post by kolaola »

Hvordan gikk det med bilene deres?

Eg vurderer å importere ein ny octavia kombi. Er det bare å kontakte forhandlere direkte, så får dere ein pris?
Hvor mye sparte dere egentlig?
vgnils
Aktiv bruker
Posts: 43
Joined: Wed 05 Sep 2012, 15:04

Re: Nybilimport fra Danmark: eksportpapirer og utvidet garan

Post by vgnils »

kolaola wrote:Hvordan gikk det med bilene deres?

Eg vurderer å importere ein ny octavia kombi. Er det bare å kontakte forhandlere direkte, så får dere ein pris?
Hvor mye sparte dere egentlig?
Hei, det har gått bra med min så langt :) Har ikke gjort noe mer for å få bekreftet at den utvidede garantien vil fungere i Norge. Sparte mellom 35 000 og 40 000 på min Citigo, som ville kostet ca. 160 000 i Norge.

Det er bare å kontakte en forhandler og høre om han er villig til å selge til en nordmann. Da vil du også få oppgitt en pris uten dansk registreringsavgift og forhåpentligvis kan han også selge deg bilen uten dansk moms.

Jeg laget en dansk-norsk importkalkulator for å lette jakten etter gode kjøp; den ligger her viewtopic.php?f=7&t=689

Du kan bruke den til å sammenligne prisen du får fra forhandler med den "teoretiske" prisen kalkulatoren gir. Hvis det er stort avvik, kan du kanskje regne med at han tar et "nordmannstillegg" - da er det verdt å høre med andre forhandlere i tillegg.
janpetter02@yahoo.no
Nybegynner
Posts: 5
Joined: Tue 27 Dec 2011, 20:08

Re: Nybilimport fra Danmark: eksportpapirer og utvidet garan

Post by janpetter02@yahoo.no »

Hei,

Som sagt tidligere så har jeg ikke bestilt noe ekstra garanti / forsikring ut over de 2 årene på nybilen min (Superb stasjonsvogn). Gambler litt på at det ikke betyr så mye, men angrer allerede. Har nettopp solgt 2 Yeti'er og en Superb som jeg har bruktimportert, og så og si alle interesserte har spurt om garantiperiode. Og jeg har sagt 2 år til alle. Men i dag, ETTER at jeg har solgt de så kunne damen på Möller bil si at, jovisst, disse har da visserligen 4 års garanti. Og da har jeg bruktimportert fra Tsjekkia. Men tidligere har de sagt kun 2 år, men kanskje de ikke har giddet å sjekke skikkelig.

Så ta på en fin skjorte og et fint smil, så går det så mye bedre ;)

For øvrig sparte jeg ca 65-70 tusen på en Superb Elegance Greenline ut i fra listepris. 2 års ekstra garanti ville ha kostet 6000...
RuneC
Medlem
Posts: 2
Joined: Fri 20 Jun 2014, 14:07

Re: Nybilimport fra Danmark: eksportpapirer og utvidet garan

Post by RuneC »

Hej!

Jeg har læst i forum og er blevet inspireret til at importere en ny dansk bil til Norge. Flytter snart til Norge i august og importerer bil i september. Et par spørgsmål (de meste er besvaret, men vil gerne lige dobbelt-tjekke):

- De norske prøvemærker indeholder de en minimumsforsikring eller skal man have en seperat forsikring? Forsikret via stelnummer?
- Når man ankommer til Norge om morgenen med bilen - kan man nå at klare det hele på én dag? Skal man booke tid til kontrollen?
- Man kan godt betale engangsavgift + moms hos Toll på en gang med ny bil.
- COC-dokument. Det var ikke noget problem at få de danske forhandlere at sende med
- Jeg regner med at hente den selv I København og køre til Norge. Det er ikke noget problem med norske prøvemærker i Danmark/Sverige?
- Norsk egenvekt er uden fører? I Danmark er det ofte med fører og det gør jo en forskel.

Mange tak for hjælpen.

Rune
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Nybilimport fra Danmark: eksportpapirer og utvidet garan

Post by Ole Reidar »

RuneC wrote:Hej!

Jeg har læst i forum og er blevet inspireret til at importere en ny dansk bil til Norge. Flytter snart til Norge i august og importerer bil i september. Et par spørgsmål (de meste er besvaret, men vil gerne lige dobbelt-tjekke):

- De norske prøvemærker indeholder de en minimumsforsikring eller skal man have en seperat forsikring? Forsikret via stelnummer?
* Ja, de har ansvarsforsikring som dekker skade på andre eiendeler/personer. Registreres på bilens chassinr.

- Når man ankommer til Norge om morgenen med bilen - kan man nå at klare det hele på én dag? Skal man booke tid til kontrollen?
* ja, hvis tollstasjonen og trafikkstasjonen ikke ligger langt fra hverandre :) Noen kontrollstasjoner har dropin, mens andre må du bestille time. Dette varierer veldig!

- Man kan godt betale engangsavgift + moms hos Toll på en gang med ny bil.
* Det stemmer :)

- COC-dokument. Det var ikke noget problem at få de danske forhandlere at sende med
* COC skal følge bilen fra fabrikk, så når dette gjelder ny bil så bør ikke det by på noen problemer.

- Jeg regner med at hente den selv I København og køre til Norge. Det er ikke noget problem med norske prøvemærker i Danmark/Sverige?
* Nei, norske prøveskilter er gyldige både i Sverige og Danmark også.

- Norsk egenvekt er uden fører? I Danmark er det ofte med fører og det gør jo en forskel.
*Uten fører ja, man trekker fra 75kg.

Mange tak for hjælpen.

Rune
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
vgnils
Aktiv bruker
Posts: 43
Joined: Wed 05 Sep 2012, 15:04

Re: Nybilimport fra Danmark: eksportpapirer og utvidet garan

Post by vgnils »

RuneC:

Forsikring: Jeg fikk tegne kaskoforsikring hos mitt forsikringsselskap basert på understellsnummeret. Vil på det sterkeste anbefale det.

Trafikkstasjon: Hvis det er Oslo du skal til, kan det være vanskelig med drop-in på Risløkka trafikkstasjon, men du kan jo bestille time på forhånd. Det er større sjanser for drop-in ved Billingstad trafikkstasjon i Asker, vest for Oslo.

Hvilken bil er det du importerer?
Post Reply