Page 1 of 1

kjøpe eksportskilt hvor? splitter ny Audi - Ingolstad

Posted: Tue 15 Jan 2013, 11:12
by slowandsilly
Hei,

Drar ned til Tyskland i februar for å hente ny Audi A4 Allroad hos Audi i Ingolstad. Har nesten bestemt meg for å kjøre eksportskilt-løpet (røde skilt), kjøre på dem til de går ut i Norge og så regge bilen i Norge.

Er det en like omstendelig prosess på ny bil som ved en bruktbil? Jeg kjøper bilen til nettopris så det er ikke noe mva som skal refunderes her. Vognkortet får jeg jo ikke før jeg henter bilen, men må en splitter ny tysk bil virkelig vises på en vegstasjon der nede?

Jeg leser om eksportskiltpriser på €250 her? Hvilke firmaer er dette? Er forsikringen som følger med "kasko" eller dreier det seg om kun 3. part...

Re: kjøpe eksportskilt hvor? splitter ny Audi - Ingolstad

Posted: Tue 15 Jan 2013, 12:26
by Ole Reidar
Jeg har alltid latt selger ordne med skilter. For en privatperson blir dette fort tidkrevende i et område hvor du ikke er kjent. Jeg vil absolutt tro at Audi bør kunne ordne dette for deg via sine kontakter!

Forsikringen som følger med skiltene er ikke kasko. Det er en ansvarsforsikring, så jeg vil anbefale deg å forsikre bilen hos et norsk forsikringsselskap på chassinr.

Re: kjøpe eksportskilt hvor? splitter ny Audi - Ingolstad

Posted: Tue 15 Jan 2013, 12:43
by audibils4
Jeg kom fra Ingolstadt no på lørdag (hentet meg en brukt RS4) og det var mye styr med det skilt greiene, rundt "biltilsynet" som ligger her: http://www.strassenverkehrsamt.de/lokal ... ungsstelle så lå det strødd med skiltmakere, det eneste de gjør er å fysisk lage skiltene og de kan selge forsikring som kun går på 3.part.
Jeg er usikker på om den forsikringen de selger egentlig er nødvendig hvis man allerede har bilen fullt forsikret fra Norge, jeg hadde det men, tok det likevel på "deres måte" - kommunikasjonen var vanskelig nok som det var.
Jeg fikk mange motstridende beskjeder fra de forskjellige skiltmakerne og når jeg møtte veggen ett sted så fikk jeg prøve ett annet.
Jeg måtte jo hente bilen først hvis de skulle se den men jeg prøvde uansett å gå rett for å kjøpe røde skilt med det samme og fikk beskjed fra det første stedet at da måtte de se bilen, så jeg endte opp med gule skilt først.
Så kom egentlig det største problemet, jeg brukte de gule til å kjøre til Hamburg for jeg håpte de ville være litt bedre på engelsken og kansje hadde litt mer erfaring med eksport derfra.
Når jeg gikk inn på en skiltmaker der så ble jeg blankt avvist siden jeg ikke hadde tysk konto, fortumlet prøvde jeg hos en annen og der var det plutselig ikke noe problem, ingen som spurte etter å se noen bil heller så der kunne jeg egentlig kjøpt røde skilt med en gang.
d.v.s helt til jeg kom inn til biltilsynet, da dukket denne tyske kontoen opp igjen, og det de fikk forklart meg var at betaling for registrering måtte overføres til de men det var og en mulighet og det var å betale på "hovedbiltilsynet" i Hamburg (det er sikkert 5-6 stk der) for der kunne man betale kontant, så ble det å reise ned der og det gikk egentlig greit.
Men det skiltgreien de har der nede er utrolig tungvint.
Bare for ett prøveskilt så må man altså inn til en skiltmaker - de må lage ett papir, så skal de ha betaling.
så må det papiret inn til biltilsynet "over gaten" der de tildeler deg ett skiltnummer, så skal det betales.
Så må du over til skiltmakeren igjen som fysisk lager skiltet, det skal de ha betalt for og.
Deretter må du ta med deg skiltet over gaten igjen til biltilsynet for at de skal klistre på ett oblat.
Alt dette bare for ett prøveskilt altså, det var igrunn samme prosess både for røde og gule med de røde krevde mer skriving hos biltilsynet så får du liksom ett skikkelig vognkort.
Så er du ferdig, ta med store køer på biltilsynet så går tiden, jeg ville beregnet en ekstra dag på dette.
Totalt betalte jeg vel ca 100€ for gule skilt i 5 dager og 250€ for røde skilt i 30dager.