Feil vekt hos tollvesenet!?

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
slowandsilly
Nybegynner
Posts: 11
Joined: Wed 10 Oct 2012, 18:12

Feil vekt hos tollvesenet!?

Post by slowandsilly »

Hei,

Var hos tollvesenet før helgen og betalte mva. Når jeg ser over papirene nå, så er både netto- og bruttovekt oppført med 1745kg. Skal ikke nettoen stå til 1670 (-75)kg?

Er dette alvorlig, eller tar biltilsynet og retter opp etter visning hos dem?

mvh
Anders
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Feil vekt hos tollvesenet!?

Post by Ole Reidar »

Hei,

Slik jeg tolker deg så har du ikke hatt bilen på visning enda. Det er nemlig slik at de dataene som blir lagt inn ved visning blir brukt som grunnlag for utregning av engangsavgiften så det som evt står i papirene til tollvesenet nå blir ikke benyttet ved avgiftsberegningen. Det er oppgitt egenvekt i vognkortet - 75kg som skal benyttes.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Cklasse
Medlem
Posts: 2
Joined: Wed 22 May 2013, 14:16

Re: Feil vekt hos tollvesenet!?

Post by Cklasse »

Hei :)
Ny på forumet og er i gjæra for å hente en C klasse fra Tyskland.
Lurer på dette med vekt, jeg har søkt litt men finner ikke noe entydig ut av det. (Derfor innlegg som svar i denne tråden.)
Har lest et sted under tekniske data på Mercedes sine nettsider (Disse funker selvsagt ikke i dag) at vekt oppgitt er inkl fører, bagasje (75 kg) og 90% full tank, stemmer dette? I så fall kan man trekke ut deler av, eller hele tankinnholdet?
Hvorfor jeg spør er da bilen veier såpass mye at 40 kg mindre dieselvekt utgjør over 5500,- Ikke det helt store beløpet i sammenhengen, men det er fergebilletten, hotellovernattingen og enda til en kopp kaffe på turen.

Noen som vet?

Vegard
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Feil vekt hos tollvesenet!?

Post by Ole Reidar »

Cklasse wrote:Hei :)
Ny på forumet og er i gjæra for å hente en C klasse fra Tyskland.
Lurer på dette med vekt, jeg har søkt litt men finner ikke noe entydig ut av det. (Derfor innlegg som svar i denne tråden.)
Har lest et sted under tekniske data på Mercedes sine nettsider (Disse funker selvsagt ikke i dag) at vekt oppgitt er inkl fører, bagasje (75 kg) og 90% full tank, stemmer dette? I så fall kan man trekke ut deler av, eller hele tankinnholdet?
Hvorfor jeg spør er da bilen veier såpass mye at 40 kg mindre dieselvekt utgjør over 5500,- Ikke det helt store beløpet i sammenhengen, men det er fergebilletten, hotellovernattingen og enda til en kopp kaffe på turen.

Noen som vet?

Vegard
Det skal trekkes fra 75kg fra egenvekten oppgitt i bilens vognkort :)
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Cklasse
Medlem
Posts: 2
Joined: Wed 22 May 2013, 14:16

Re: Feil vekt hos tollvesenet!?

Post by Cklasse »

Takker :D
Post Reply