Page 1 of 2

spm ang alternativ beregning

Posted: Mon 18 Mar 2013, 17:15
by phingoc
Hei.

Var i Tyskland for noen uker sia å henta en MB CLK500, 2003. Moms er betalt og bilen står trygt lagret i en garasje intil videre. Planen er å betale avgiften på den i mai, siden den fyller ett ekstra år da.

Spørsmålet er da, alternativ beregning eller vanlig beregning?

MB CLK 500
2003 modell
276g co2
225kW
1585kg (1660kg - 75kg)
Km-stand 77.000

Har skjønt det slik at biler med lav km-stand kan ende opp med å bli dyrere, men samtidig biler med stor motor og stor prisfall kan komme godt ut av det. Her er det da en miks av begge. :P Mener denne bilen hadde nypris i Norge på 1.1 millioner, ca 1,25 millioner etter utstyr var lagt til.

Noen som klarer å regne ut hva som vil bli billigst av alternativ eller vanlig beregning?

Takk for all hjelp.

Re: spm ang alternativ beregning

Posted: Mon 18 Mar 2013, 19:28
by Ole Reidar
Hei,

Etter det jeg kan se (har sjekka bruktbilprislista til Eurotax) så ligger ikke denne bilen inne i deres liste. Det betyr da at du kan havne inne hos "kontor for verdivurdering av kjøretøy" for fastsettelse av bilens verdi. Så da kan du kikke på vedtaka de har gjort for å se om noen av de kan være av samme type bil som du har handla.

link

Re: spm ang alternativ beregning

Posted: Wed 20 Mar 2013, 13:44
by AreGar
Etter hva jeg har sett tidligere så vil jeg si at 99 % sikkert er det mye å spare på alternativ beregning på en slik bil.
Feks. 2005 E500 4matic eller 2000 E55 / E430 er det mye å hente på.

Km-justeringa er vel ikke så mye å tenke på.
Hva vil være normal km-stand på en slik?
Om normal km vil være 150 000 kr vil du måtte betale justeringavgift ved avvik mer enn 50% av normalen 50 % av 150 000 km er 75 000 km, dvs du går klar av dette.
Er snittkm 200 000 km, så er det snakk om avvik på 123 000 km, dette vil koste (gitt at bilen får gjeldende bruktpris 200-300 000 kr) 34 400 kr.
Dette vil selvfølgelig være litt nedtur men antakeligvis vil det fortsatt kunne lønne seg med alternativ beregning.

Re: spm ang alternativ beregning

Posted: Wed 20 Mar 2013, 18:48
by phingoc
Er det noen sted jeg kan henvende meg for å finne ut hva snitt km er på denne bilen?

Re: spm ang alternativ beregning

Posted: Wed 20 Mar 2013, 19:48
by Ole Reidar
Listene til Eurotax sier at en 2003 modell CLK skal ha gått 134 000 km.

Re: spm ang alternativ beregning

Posted: Sun 24 Mar 2013, 11:19
by phingoc
Tok kontakt med en forhandler som hadde tilgang til rødboka. CLK500 er ikke ført opp, men 320 og 55 AMG er ført opp, så jeg tok beregning av begge de.

Ordinær avgift havner på:

Code: Select all

Engangsavgift:
Avgift for egenvekt:	96 305,35
Avgift for motoreffekt:	224 675,00
Avgift for CO2:	286 183,00
Avgift for NOx:	2 800,00
Engangsavgift for tilsvarende nytt kjøretøy:	609 963,35
Bruksfradrag (63%):	-384 276,91
Totalt i engangsavgift:	225 686,00
Vrakpantavgift:	2 000,00
Totalt i avgifter for dette kjøretøyet:	227 686,00
CLK 320 V6 havner på:

Code: Select all

Alternativ beregning av bruksfradrag:
Gjeldende bruktpris:	241 827,00
Justering for kjørte km:	0,00
Justert gjeldende bruktpris:	241 827,00
Konsumprisindeksert historisk nypris:	1 228 920,00
Forholdstall:	0,19678
Engangsavgift for tilsvarende nytt kjøretøy:	609 963,35
Engangsavgift å betale:	120 028,59
Vrakpantavgift:	2 000,00
Totalt i avgifter for dette kjøretøyet:	122 028,59
CLK 55 AMG havner på:

Code: Select all

Alternativ beregning av bruksfradrag:
Gjeldende bruktpris:	380 327,00
Justering for kjørte km:	0,00
Justert gjeldende bruktpris:	380 327,00
Konsumprisindeksert historisk nypris:	1 228 920,00
Forholdstall:	0,30948
Engangsavgift for tilsvarende nytt kjøretøy:	609 963,35
Engangsavgift å betale:	188 771,46
Vrakpantavgift:	2 000,00
Totalt i avgifter for dette kjøretøyet:	190 771,46
Utregning er gjort med:
276g CO2/km
80 mg/km NOX(vet ikke hva denne verdien er nøyaktig, men 80mg var vist en god pekepinne)
1585kg
225kW
Nypris 1.100.000kr
Faktisk km 77.000
Snitt km 134.000
Beregningen er gjort med første reg 08.05.2003, venter jeg til etter 8 mai, så får jeg 67% bruksfradrag istedenfor 63%.


Altså 122.000kr for 320 og 190.000kr for AMG.. Hvor havner en 500 mellom disse to? Noen som tørr å gjette?

Re: spm ang alternativ beregning

Posted: Sun 24 Mar 2013, 13:44
by Ole Reidar
Garantert nærmest AMG'en :)

Re: spm ang alternativ beregning

Posted: Tue 14 May 2013, 18:10
by phingoc
da har jeg vært å betalt engangsavgiften.. den kom på små pene 202.664kr. Da går spørsmålet videre til alternativ beregning..

Skjema her for de som ønsker å titte på det:
http://toll.no/upload/skjema_blanketter/RD-0049B.pdf

I skjemaet står det
Dersom kjøretøyet ikke er oppført i noen av nevnte prislister, vennligst fyll ut nærmere beskrivelse om kjøretøyet.
(Bilen finnes ikke i euroglass sine lister, men nybilpris finnes hos skatteetaten).

Karosseri, gir, spesefikasjon og km-stand er greit nok.

Men hva fyller jeg ut under "andre opplysninger om kjøretøyet"? Hva burde jeg ungå å skrive for å få en mindre verdi på bilen slik at jeg kommer billigere ut av det? :P

Re: spm ang alternativ beregning

Posted: Wed 15 May 2013, 12:27
by Ole Reidar
Jeg vet faktisk ikke hva som skal hensyntas når det gjelder en slik fastsettelse av verdi. Det eneste jeg vet er at det kun er utstyr som er registrert i Autosys som skal gjelde ved fastsettelse av bruktbilpris. Mulig du bør kontakte Tollvesenet?

Re: spm ang alternativ beregning

Posted: Thu 16 May 2013, 21:10
by phingoc
vet du hva slags utstyr som blir lagret i autosys bortsett fra automatgir?

Re: spm ang alternativ beregning

Posted: Mon 17 Jun 2013, 13:55
by hubbe
Hei
Først og fremst vil jeg takke for en kjempefin side og utrolig bra forum !!
Skal importere min første bil fra Tyskland, og tar opp igjen denne tråden med alternativ beregning.

Har tittet på linken (tollvesenet) hvor det er listet opp biler hvor det er utført alternativ beregning. Hva eksakt bruker de som pris på nybilberegning?(da tenker jeg ekstrautstyr) Hvis historisk listepris på en nybil(2012-modell) la oss si ligger på 925.000,-,mens fullt utstyrt er denne 1.200.000,-. Er det da 1.200.000,- +eventuell inflasjon som blir beregningsgrunnlaget for bilen?
Og gjelder det samme når det fastsettes bruktbilpris på samme bil da?

Bil jeg har tenkt på er: Audi A6 Avant 3,0 Tdi Q 313 hk. 2012 årsmodell, km-stand 15-35.000 ett sted. Må vel lønne seg med alternativ beregning da?

Re: spm ang alternativ beregning

Posted: Mon 17 Jun 2013, 14:45
by Ole Reidar
hubbe wrote:Hei
Først og fremst vil jeg takke for en kjempefin side og utrolig bra forum !!
Skal importere min første bil fra Tyskland, og tar opp igjen denne tråden med alternativ beregning.

Har tittet på linken (tollvesenet) hvor det er listet opp biler hvor det er utført alternativ beregning. Hva eksakt bruker de som pris på nybilberegning?(da tenker jeg ekstrautstyr) Hvis historisk listepris på en nybil(2012-modell) la oss si ligger på 925.000,-,mens fullt utstyrt er denne 1.200.000,-. Er det da 1.200.000,- +eventuell inflasjon som blir beregningsgrunnlaget for bilen?
Og gjelder det samme når det fastsettes bruktbilpris på samme bil da?

Bil jeg har tenkt på er: Audi A6 Avant 3,0 Tdi Q 313 hk. 2012 årsmodell, km-stand 15-35.000 ett sted. Må vel lønne seg med alternativ beregning da?
Takk for ros :)

Når jeg fikk alternativ beregning på min 2012 A6 245hk så var det nybilprisen (listepris) som ble brukt og inflasjonsregulert, dvs den prislista du finner hos Skatteeetaten ved å søke etter listepris. Og da snakker man ribba utgaver. En 2012 A6 Avant 313hk hadde da en nybilpris på 975400 før inflasjonsjustering.

Samme med bruktbilprisen. Den blei henta rett ut i fra prislistene til Eurotax.

Husk at lista over biler som er lagt ut hos Tollvesenet kun viser biler som har vært til verdivurdering, dvs at du finner på langt nær alle bilene som det er tatt alternativ beregning på :)

Jeg har sjekka litt ang. alternativ beregning på en 313hk A6 for en kunde og det ser ut til at besparelsen på de ligger på 30-40 000, litt avhengig av årsmodell.

Re: spm ang alternativ beregning

Posted: Mon 17 Jun 2013, 18:09
by hubbe
Takk for svar.
Ser at listepris 2012-modell er 929.600,-, x 1,0190(inflasjonsjustering)=947.262,-. Er det denne tollvesenet bruker?
Hva blir da bruktbilprisen som blir lagt til grunn? Er det noen steder jeg kan finne ut det?

Tenkt eksempel når jeg bruker tollvesenet sine kalkulatoren for utregning:
Bil(Audi a6 313hk), 50.000 Euro, reg 12.06.2012,gått 20.000 km.
Bruker jeg de parameterene med nybilpris 947.000,-, må bruktbilprisen ligge på 800.000,-for at dette skal komme likt ut med regulær utregning.
Med alternativ utregning så spiller det kanskje ikke så stor rolle om bilen er 1.gang registrert i januar eller desember2012 i motsetning til ordinær utregning hvor bruksfradraget blir høyere i prosent jo eldre bilen er i samme reg.år?

Re: spm ang alternativ beregning

Posted: Mon 17 Jun 2013, 21:02
by Ole Reidar
hubbe wrote:Takk for svar.
Ser at listepris 2012-modell er 929.600,-, x 1,0190(inflasjonsjustering)=947.262,-. Er det denne tollvesenet bruker?
Hva blir da bruktbilprisen som blir lagt til grunn? Er det noen steder jeg kan finne ut det?

Tenkt eksempel når jeg bruker tollvesenet sine kalkulatoren for utregning:
Bil(Audi a6 313hk), 50.000 Euro, reg 12.06.2012,gått 20.000 km.
Bruker jeg de parameterene med nybilpris 947.000,-, må bruktbilprisen ligge på 800.000,-for at dette skal komme likt ut med regulær utregning.
Med alternativ utregning så spiller det kanskje ikke så stor rolle om bilen er 1.gang registrert i januar eller desember2012 i motsetning til ordinær utregning hvor bruksfradraget blir høyere i prosent jo eldre bilen er i samme reg.år?
Det er tollvesenet som sitter på tallmaterialet for bruktbilpriser, evt hvis du kjenner noen med rødboka. Du kan også be om en rapport via bruktbilpris.no, men dette koster 500kr. Når jeg sjekka bruktbilprisene for min A6 i april så stod en 2012 313hk utgave oppgitt med en bruktbilpris på 761 000 som avant med gjennomsnittlig kjørelengde på 20 000. Er nok ikke umulig at det har kommet oppdaterte priser etter det!

Det er riktig at det ikke spiller noen rolle når på året bilen er registrert i forhold til alternativ beregning. Det eneste det vil påvirke er avviket mellom alternativ og oridnær beregning vil variere utifra alderen. Det skal også nevnes at bruktbilprisene blir oppdatert 3-4 ganger i året, slikt at det gunstigste vil være å bruke tabellen som er lansert sist i året siden den gir lavere bruktbilpris enn den som kom første gangen det året bilen skal registreres.

Re: spm ang alternativ beregning

Posted: Mon 30 Sep 2013, 19:40
by phingoc
hey igjen.

Ser at tråden min ble hijacket av en som vurderer audi. :\

Jaja, har iallefall fått brev fra tollvesnet, så da tenker jeg skulle oppdatere slik at de som lurer kan få se.

Jeg betalte 202.644kr i avgifter

ny utregnet avgift: 121.213kr

det jeg fikk tilbake var 79.451kr. :)

Forholdstall 0,19934.