Page 1 of 1

Bruktbilimport og videresalg

Posted: Thu 18 Apr 2013, 10:29
by Lole
Heisann!

Jeg er i startfasen med bruktbilimport og videresalg. Planen er å kjøpe f. eks BMW eller Audi i prisklassen 100-200k. Har sett det er noe å tjene på det her, men er i startfasen og har noen spørsmål:
1. Jeg tenkte å få et firma til å gjøre selve importen for meg, da jeg har veldig lite kunnskaper om hvordan jeg skal gå fram her. Det er vell ikke så dumt? Vet de skal ha en del for å gjøre det, men mener likevel at det bør vere mulig å tjene noen kroner.
2. Når jeg selger bilen min her i Norge. Hvilke rettigheter har kjøper? Jeg bør vell selge bilen med noe garanti eller lignende? Alle kjøpere er jo interessert i et sikkert bilkjøp.

På forhånd takk! Glimrende forum dette.

Re: Bruktbilimport og videresalg

Posted: Thu 18 Apr 2013, 11:35
by Ole Reidar
Hei!

Først og fremst takk for tilbakemelding! Hyggelig med ros :)

1. Jeg mener dette helt klart er en fordel. Ved å bruke samarbeidspartnere i Tyskland har du et kontaktpunkt som igjen kan organisere papirarbeidet og sørge for nettohandel bl.a. I tillegg har du gjerne bedre kort på hånd i forhold til forhandlinger der nede.

2. Så lenge du selger bilene som firma så vil kunden ha reklamasjonsrett på bilene mot deg. I tillegg kan du tegne garantier på biler der dette er ønskelig via tredjepartsleverandører.

Re: Bruktbilimport og videresalg

Posted: Mon 22 Apr 2013, 13:41
by Lole
Ja, enig i det første punktet.

Når det gjelder det andre punktet er det flere ting jeg er i tvil om.
For det første; jeg tenker å starte litt i det små, og da er det vell ikke nødvendig å opprette firma med èn gang? Når går "grensen" for å opprette firma?

Hva vil reklamasjonsretten i hovedsak innebere? Om jeg skriver "selges som den er", vil jeg vell kunne redusere mitt ansvar noe?

Når det gjelder garanti. Er det vanlig at dette medfølger ved bruktbilsalg? Hvordan bør jeg stille meg til dette?

Re: Bruktbilimport og videresalg

Posted: Mon 22 Apr 2013, 15:12
by Ole Reidar
Det som er essensen i punkt to er at kjøp og salg mellom to privatpersoner stiller seg helt annerledes enn kjøp og salg mellom privatperson og et firma der firma står som selger. Er du registrert som firma vil forbrukerkjøpsloven gi kjøper inntil 5 års reklamasjonsfrist.

Hvor grensen går mellom hobby og næring er nok ikke enkelt å svare på. Jeg har ikke sett noe konkret rundt dette, men vil anta at om du snakker om noen få biler i året så burde du være på trygg grunn som privatperson forutsatt at du oppgir fortjenesten som inntekt og skatter av den på den måten.

Re: Bruktbilimport og videresalg

Posted: Wed 08 May 2013, 21:34
by AreGar
Et viktig moment i å avgjøre hvorvidt det er næringsvirksomhet eller hobby er hvorvidt du tjener nok på annen jobb.

Du må også huske at om du skal gjøre dette som et firma må du betale mva på det du selger.
Du for dog trukket av mva på importen i oppgjøret men du vil uansett få lavere netto.
Fordelen er at du kan søke om tollkreditt og få beregnet alternativ fortolling direkte.

Sist men ikke minst, om du går via et firma kan firma alltid slås konkurs om det skulle komme 3 sinte kunder med motorhavari eller annet svært dyrt, mens om du har solgt det som privatperson står du potensielt ansvarlig i 2 år.
Har vært et par svært stygge saker i retten på dette hvor man har måttet dekke betydelige reparasjoner etter nesten 2 år.

Re: Bruktbilimport og videresalg

Posted: Thu 16 May 2013, 17:57
by Lole
Slik jeg forstår det, vil det i starten lønne seg å drive som privatperson, og heller vurdere etterhvert om man skal stifte et firma.

Du nevner at man kan potensielt vere ansvarlig i to år. Vil det si at dersom kjøperen merker noe unormalt i løpet av de to årene kan h*n gå tilbake til meg, og be meg ordne opp i det?

Re: Bruktbilimport og videresalg

Posted: Mon 19 Aug 2013, 23:56
by AreGar
Lole wrote:Du nevner at man kan potensielt vere ansvarlig i to år. Vil det si at dersom kjøperen merker noe unormalt i løpet av de to årene kan h*n gå tilbake til meg, og be meg ordne opp i det?
Det har vært noen relativt stygge saker i retten hvor tidligere eier har måttet ut med større summer pga feil med bilen som "antakeligvis allerede var på bilen ved salg".