Kjøpe ny bil fra England

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

halvardk
Nybegynner
Posts: 14
Joined: Thu 16 Aug 2012, 15:59

Kjøpe ny bil fra England

Post by halvardk »

Hei!

Synes artikkelen på forsiden om Terje N som importerte ny bil fra England var veldig interessant.

Er det mulig å få vite litt mer konkret hvilke utfordringer som oppsto rundt bl.a. registrering og frakt til Norge?
Gjorde Terje alt unntatt frakt til Norge selv?

Kan du Ole Reidar eller Terje selv kommentere litt rundt dette?

Takk for fint forum forresten!

Mvh Halvard
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Kjøpe ny bil fra England

Post by Ole Reidar »

Hei!

Takk for ros!

Det som er utfordringen er hvis man ønsker å kjøre bilen selv i England. Audi-forhandleren kunne bistå med midlertidige skilt, men slik jeg forstod det på Terje så var det vanskelig å få ansvarsforsikring, og dermed gjorde dette til at Terje valgte å la bilen bli frakta til Norge.

Kyst1 stod for frakt og fortolling inn til Norge, dvs at Terje betalte norsk mva til dem som de da hadde lagt ut for. Han kunne dermed hente bilen med registreringskort hos dem, og videre reise på trafikkstasjonen for å vise bilen før han reiste til tollvesenet og betalte engangsavgiften og så til slutt tilbake til trafikkstasjonen for å registrere bilen. Siden dette skjedde i Bergen hvor man har dropin på trafikkstasjonen så greide han hele registreringsprosessen på en dag :)
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
halvardk
Nybegynner
Posts: 14
Joined: Thu 16 Aug 2012, 15:59

Re: Kjøpe ny bil fra England

Post by halvardk »

Dette virker jo ikke veldig komplisert, og risikoen ved å kjøpe fra Audi burde vel heller ikke være særlig stor?

Må man legge ut for VAT?

Mvh Halvard
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Kjøpe ny bil fra England

Post by Ole Reidar »

Risikoen er ikke spesielt stor nei, da må det i så fall være at forhandleren du kjøper av går konkurs før du får bilen, noe jeg anser som lite sannsynlig.

Man må ikke betale VAT!
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
halvardk
Nybegynner
Posts: 14
Joined: Thu 16 Aug 2012, 15:59

Re: Kjøpe ny bil fra England

Post by halvardk »

Nettopp.

Lurer litt på om det er noe jeg ikke har fått med meg her...
Hva er evt ulempene med import av nybil fra England vs import av nyere brukt fra Tyskland?

Mvh Halvard
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Kjøpe ny bil fra England

Post by Ole Reidar »

halvardk wrote:Nettopp.

Lurer litt på om det er noe jeg ikke har fått med meg her...
Hva er evt ulempene med import av nybil fra England vs import av nyere brukt fra Tyskland?

Mvh Halvard
Ulempen i forhold til nyere brukt er vel leveringstid og at du kan være heldig og finne biler med totalt 5 års nybilgaranti i Tyskland. Fordelen med kjøp fra England er gunstig valutakurs og muligheten til å få bilen akkurat slik du vil ha den :)
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
kolaola
Aktiv bruker
Posts: 29
Joined: Wed 24 Nov 2010, 12:47

Re: Kjøpe ny bil fra England

Post by kolaola »

Er det noen som kan anbefale Skoda forhandlere i UK? Eg fann ei side som heter: http://www.griffintaxfree.com/skoda-tax-free-specials/

Er det noen som har erfaring med disse? Besparelsen kontra norsk pris virker stor!
Kevlar
Aktiv bruker
Posts: 28
Joined: Tue 31 Mar 2009, 09:14

Re: Kjøpe ny bil fra England

Post by Kevlar »

Man kan vel ikke som nordmann bosatt i Norge kjøpe bil gjennom griffintaxfree.

De jeg har vært i kontakt med og som har erfaring med eksport til norge er:

http://www.auditaxfree.co.uk
http://www.volvocarstaxfree.com
http://www.bmwtaxfree.co.uk

NB: Alle de tre over kan levere med rattet på rett side jmf Norge.

Når det gjelder transport, så har Audi kjennskap til Kyst1, som importerbil også hadde en reportasje om. Får normalt 8% rabatt.
Volvo har også kjennskap til transportører som kan frakte til Norge, men jeg har ikke komt sålangt att jeg har fått konkret info. Volvo tilbyr 5 % rabatt
Bmw har ikke nevnt noe av dette, men de har god kjennskap til nordmenn som importerer. De sier det mest vanlige er att nordmenn importerer via en forhandler ( selv om dette fordyrer prosessen litt). Bmw tilbyr seg å sette meg i kontakt med en norsk forhandler som de har erfaring med.
Bmw kan også tilby option code 842 - Cold Climate Version.
BMW har tilbydt 9,5% rabatt.

Om noen har kjennskap og erfaring med import fra England, så skriv gjerne. Spesielt dette med transport kan være fint å få erfaring med. Kyst1 er jo nevnt, men der er sikkert flere. Thune transport og OJT opererer vel ikke fra England.
halvardk
Nybegynner
Posts: 14
Joined: Thu 16 Aug 2012, 15:59

Re: Kjøpe ny bil fra England

Post by halvardk »

Hei!

Jeg har også vært i kontakt med BMW, vurderer en X3, og synes absolutt dette er en interessant mulighet.
Hvilken BMW-modell vurderer du?
Sendte også email til audi 2 ganger, men de har ikke svart. En fordel med audi er jo muligheten til 5 års garanti, så var litt skuffet over mangelen på respons. Har du en emailadresse til audi.uk som fungerer?

Halvard
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Kjøpe ny bil fra England

Post by Ole Reidar »

halvardk wrote:Hei!

Jeg har også vært i kontakt med BMW, vurderer en X3, og synes absolutt dette er en interessant mulighet.
Hvilken BMW-modell vurderer du?
Sendte også email til audi 2 ganger, men de har ikke svart. En fordel med audi er jo muligheten til 5 års garanti, så var litt skuffet over mangelen på respons. Har du en emailadresse til audi.uk som fungerer?

Halvard
Tilleggsgarantien får du visstnok ikke kjøpt som privatperson, så fra England får du 3 år. Når det gjelder kontaktperson så kan du prøve steve.cullen(a)auditaxfree.co.uk
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
halvardk
Nybegynner
Posts: 14
Joined: Thu 16 Aug 2012, 15:59

Re: Kjøpe ny bil fra England

Post by halvardk »

Hei!

Ole Reidar, du skrev over at:
"Det som er utfordringen er hvis man ønsker å kjøre bilen selv i England. Audi-forhandleren kunne bistå med midlertidige skilt, men slik jeg forstod det på Terje så var det vanskelig å få ansvarsforsikring..."

Litt problemer med å forstå dette. Er det bare et problem ifht England eller gjelder det også fra Tyskland?
Er det ikke kurant å få ansvarsforsikring når man har eksportskilter?
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Kjøpe ny bil fra England

Post by Ole Reidar »

Jeg har ikke prøvd på dette selv fra England, så jeg vet ikke annet enn det som Terje fortalte meg.

Fra Tyskland har jeg aldri hatt problemer med å få full kasko på bilen, men praksisen varierer fra selskap til selskap vet jeg :)
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
kolaola
Aktiv bruker
Posts: 29
Joined: Wed 24 Nov 2010, 12:47

Re: Kjøpe ny bil fra England

Post by kolaola »

Er det noen som vet om Skoda forhandlere i UK som selger biler for eksport?
kolaola
Aktiv bruker
Posts: 29
Joined: Wed 24 Nov 2010, 12:47

Re: Kjøpe ny bil fra England

Post by kolaola »

Forresten så står det:
"In addition to our Military & Diplomatic operations, we also sell vehicles for Direct, or Personal, Export to Individuals or Businesses around the globe wishing to buy and remove from the UK a Right, or Left Hand Drive, vehicle" på hjemmesiden til Griffin. Men eg kan sende ein mail å spørre..
halvardk
Nybegynner
Posts: 14
Joined: Thu 16 Aug 2012, 15:59

Re: Kjøpe ny bil fra England

Post by halvardk »

Hei!

Hva regnes som 1. gangs registrering?
Hvis jeg kjøper en ny bil som tas inn til Norge på eksportskilter, vil bilen da være 1. gangs registrert fra overtakelse av bilen med eksportskilter eller fra bilen registreres på permanente skilt i Norge?

Ettersom man kan vente med å registrere en ny bil på permanente norske skilt etter å ha tatt den inn til Norge kan jo dette spille en rolle for om bilen blir registrert 1. gang i desember 2013 eller januar 2014. Dermed kan det jo også ha en del betydning når man en gang skal selge bilen igjen (2013-modell vs 2014-modell)...
Post Reply