Importere eldre BMW - Er det hull i planen?
Posted: Thu 23 May 2013, 19:51
Jeg har lenge lett etter en "kjøreglad nr2-bil", men har ikke funnet det jeg ønsker meg i Norge. Nå har jeg kommet dit at jeg sterkt vurderer å ta en sjanse - å ta inn en "plain" BMW E36 328i (1995) fra Tyskland. Altså en så original bil som mulig, med færrest mulig kilometer på telleren. Det er vel litt risiko forbundet med dette, da disse er så gamle at eneste alternativ er å kjøpe fra en privatperson.
Jeg har sett meg ut et eksemplar som heldigvis befinner seg i nærheten av Munchen. Så det finnes rikelig med lavprisbilletter, pluss evt returbilletter, hvis noe ikke stemmer med enten bilen eller selgeren.
Så min skisse til plan er som følger:
> Få så mye info og bilder som mulig om bilen
> Bli enig med meg selv om bilen og selgeren er riktig for meg
> Få chassis-nummer og kopi av tyske registreringspapirer
> Sende kopi av registreringspapirer og skisse til kjøpekontrakt til en speditør, som kan lage utførselsdokumenter
> Få nåværende eier til å sikre at bilen, og jeg, er forsikret, i hans selskap, i den perioden jeg (forhåpentligvis) kjører denne til Oslo
> Skaffe kontanter til oppgjør
> Føre ut X€ av Norge
> Fly til Munchen, bli plukket opp av selger
> Sjekke ut bilen
> Skrive kjøpekontrakt
> Betale cash
> Forsikre bilen i mitt norske forsikringsselskap, basert på chassisnummer, via telefon til Norge
> Innom speditøren for å fullføre utførselsdokumentene og betale for denne tjenesten
> Kjøre til tollstedet i Munchen for å få hentet ut de ferdige utførselsdokumentene
> Kjøre til Svinesund, på de nåværende tyske skiltene
> Betale min moms og levere utførselsdokumentene
> Søke om alternativ beregning av engangsavgift
> Kjøre hjem til Bærum
> Fullføre "mølla" med engangsavgift, visning på BT, osv.
Hva tror dere om dette? Er det noen hull i planen min?
Setter pris på tilbakemeldinger. Tror dette kan bli en liten opplevelse
S
Jeg har sett meg ut et eksemplar som heldigvis befinner seg i nærheten av Munchen. Så det finnes rikelig med lavprisbilletter, pluss evt returbilletter, hvis noe ikke stemmer med enten bilen eller selgeren.
Så min skisse til plan er som følger:
> Få så mye info og bilder som mulig om bilen
> Bli enig med meg selv om bilen og selgeren er riktig for meg
> Få chassis-nummer og kopi av tyske registreringspapirer
> Sende kopi av registreringspapirer og skisse til kjøpekontrakt til en speditør, som kan lage utførselsdokumenter
> Få nåværende eier til å sikre at bilen, og jeg, er forsikret, i hans selskap, i den perioden jeg (forhåpentligvis) kjører denne til Oslo
> Skaffe kontanter til oppgjør
> Føre ut X€ av Norge
> Fly til Munchen, bli plukket opp av selger
> Sjekke ut bilen
> Skrive kjøpekontrakt
> Betale cash
> Forsikre bilen i mitt norske forsikringsselskap, basert på chassisnummer, via telefon til Norge
> Innom speditøren for å fullføre utførselsdokumentene og betale for denne tjenesten
> Kjøre til tollstedet i Munchen for å få hentet ut de ferdige utførselsdokumentene
> Kjøre til Svinesund, på de nåværende tyske skiltene
> Betale min moms og levere utførselsdokumentene
> Søke om alternativ beregning av engangsavgift
> Kjøre hjem til Bærum
> Fullføre "mølla" med engangsavgift, visning på BT, osv.
Hva tror dere om dette? Er det noen hull i planen min?
Setter pris på tilbakemeldinger. Tror dette kan bli en liten opplevelse
S