Erfaring med forhandlinger/pruting i Tyskland

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
hubbe
Medlem
Posts: 4
Joined: Mon 17 Jun 2013, 00:21

Erfaring med forhandlinger/pruting i Tyskland

Post by hubbe »

Driver i disse dager og ser etter en bil å importere fra Tyskland. Har vært i kontakt med 4-5 bilforhandlere, og spurt i de innledende rundene nærmere om bil, om de er innstilt på eksport etc.
Etter at de fleste detaljene er på plass, har jeg gått over til forhandlinger. Da får pipa plutselig en annen låt. Alle virker å bli fornærmet når jeg spør om prisavslag. I Norge er jo dette en helt naturlig del av prosessen, og uvanlig å ikke spørre om prisavslag (Begynne hvertfall med 6-8 %, for kanskje å havne et sted mellom 3-5%)
Har fått blankt avslag, bortsett fra en som tilbød seg å levere vinterdekk med på kjøpet. Vinterdekk tok jeg uansett for gitt at ble levert med bilen.

Hva er erfaringen til andre på forumet?
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Erfaring med forhandlinger/pruting i Tyskland

Post by Ole Reidar »

Dette er vanskelig å gi noe fasitsvar på. Det avhenger jo av hvilken bil det er snakk om og prisklasse. Min erfaring tilsier at jeg som regel får rabatt, men dette skyldes nok at jeg benytter mine kontakter til å forhandle for meg.

Vinterdekk er IKKE standard i Tyskland, og etter min mening bør de kjøpes i Norge :)
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
hubbe
Medlem
Posts: 4
Joined: Mon 17 Jun 2013, 00:21

Re: Erfaring med forhandlinger/pruting i Tyskland

Post by hubbe »

Prisklasse 45.000 Euro.Synes uansett det er merkelig reaksjonen de kommer med. Er "ram" til å prute :) Synes det hadde vært ille å kjøpe en bil uten noe som helst form for avslag ( selvfølelsen).
Har funnet en spesiell bil som jeg sikler på, men selger ønsker ikke å gi en eneste Euro i avslag, og skal ha 1000 Euro ekstra for vinterdekk.
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Erfaring med forhandlinger/pruting i Tyskland

Post by Ole Reidar »

Bør være prutingsmonn der ja! Du kan jo evt sende meg info om bilen på pm så kan jeg undersøke.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
FnoFFen
Aktiv bruker
Posts: 41
Joined: Thu 25 Apr 2013, 19:58

Re: Erfaring med forhandlinger/pruting i Tyskland

Post by FnoFFen »

Jeg klarte heller ikke å prute hos BMW merkeforhandler da jeg skulle kjøpe for ca. en måned siden. Prisforlangende var 39 000 Euro og da jeg spurte om prisen kunne diskuteres, sa selgeren: "Yes, you can pay a little bit more if you like. HA HA HA". Han påstod at prisene på BMW's nettsider ikke hadde prutningsmonn. Jeg endte likevel opp med denne bilen og betalte altså det som var prisforlangende.

For syv år siden, den gangen også hos BMW merkeforhandler, klarte jeg å prute 400 Euro fra en pris på 33 900 Euro (hvis jeg husker rett). Det var jo nærmest symbolsk, men denne gangen var det altså ingenting å hente.

Tyskere har vel mildt sagt ingen utpreget "prutekultur".

Men prisene denne gangen var kanskje ikke så ille i utgangspunktet. Jeg syntes prisen hadde steget lite på syv år.
marting60
Nybegynner
Posts: 18
Joined: Sun 22 May 2011, 22:51

Re: Erfaring med forhandlinger/pruting i Tyskland

Post by marting60 »

Stemmer i på denne - Har nettopp sendt over kontrakten på en 2010 BMW X1 som skal hentes fredag- Fikk prutet ned bruttoprisen 500 Euro, samt at forhandler betaler for eksportskiltene - ingen store greier med andre ord.. Det som dog er langt verre for regnestykket er svekkelsen av NOK mot Euro de siste ukene - snakker om dårlig timing! :evil:
FnoFFen
Aktiv bruker
Posts: 41
Joined: Thu 25 Apr 2013, 19:58

Re: Erfaring med forhandlinger/pruting i Tyskland

Post by FnoFFen »

marting60 wrote:Stemmer i på denne - Har nettopp sendt over kontrakten på en 2010 BMW X1 som skal hentes fredag- Fikk prutet ned bruttoprisen 500 Euro, samt at forhandler betaler for eksportskiltene - ingen store greier med andre ord.. Det som dog er langt verre for regnestykket er svekkelsen av NOK mot Euro de siste ukene - snakker om dårlig timing! :evil:
Der var jeg mer heldig. Fikk en kurs på 7,57 i slutten av mai rett før kursen gikk i taket. Og nå skal jeg jo få den tyske momsen tilbake etter at kursen har steget kraftig.

Enkelte ganger har man bare flaks :D
Post Reply