Privat import av ny bil - Spørsmål

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
mmosberg
Nybegynner
Posts: 10
Joined: Mon 01 Apr 2013, 21:23

Privat import av ny bil - Spørsmål

Post by mmosberg »

Hei,

jeg er i ferd med å ta inn en helt ny Audi fra Storbritannia. Bilen har altså aldri vært registrert. Krever Vegvesenet i Norge noen dokumentasjon på at bilen ikke står i kjøretøyregisteret i UK? Noen med erfaring som kan svare?

På forhånd takk for hjelpen.
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Privat import av ny bil - Spørsmål

Post by Ole Reidar »

Du tenker i forhold til at bilen mangler vognkort? Dette skal ikke by på noen problemer så lenge du får med coc. Antar at du kjøper fra www.auditaxfree.co.uk?
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
mmosberg
Nybegynner
Posts: 10
Joined: Mon 01 Apr 2013, 21:23

Re: Privat import av ny bil - Spørsmål

Post by mmosberg »

Ja det er i Auditaxfree. Jeg skal lage en tråd med erfaringer og bilder så fort jeg har hentet bilen. Det er bare noen dager igjen nå :D

Jeg har ved et par anledninger importert bruktbiler fra Tyskland, og jeg mener å huske at jeg da fikk et dokument fra de tyske veimyndighetene der de bekreftet at kjøretøyet var "utmeldt" fra det tyske kjøretøyregisteret. Jeg mener også å huske at dette var viktig for Vegvesenet i Norge.
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Privat import av ny bil - Spørsmål

Post by Ole Reidar »

mmosberg wrote:Ja det er i Auditaxfree. Jeg skal lage en tråd med erfaringer og bilder så fort jeg har hentet bilen. Det er bare noen dager igjen nå :D

Jeg har ved et par anledninger importert bruktbiler fra Tyskland, og jeg mener å huske at jeg da fikk et dokument fra de tyske veimyndighetene der de bekreftet at kjøretøyet var "utmeldt" fra det tyske kjøretøyregisteret. Jeg mener også å huske at dette var viktig for Vegvesenet i Norge.
Gratulerer med kjøp av ny bil :) Hvordan skal du få denne hjem? Hente selv?

Når det gjelder det du spør om så har jeg aldri fått noe slikt dokument, så lenge du ikke tenker på det tyske vognkortet. Den ene delen her blir jo stemplet når bilen blir avregistrert i Tyskland.

Vgnils skrev dette når han importerte en ny Skoda Octavia fra Danmark i denne tråden:
Det stemmer - det finnes dermed ikke noe vognkort i og med at bilen ikke har vært registrert noe sted tidligere. Ettersom bilen var fabrikkny kunne jeg betale både moms og engangsavgift hos Tollvesenet før bilen ble vist på trafikkstasjonen. Tollvesenet tar trolig fakturaen fra forhandler som dokumentasjon på at bilen faktisk er fabrikkny (hvis det da ikke finnes noe felles europeisk register for å sjekke om bilen (understellsnummer) har vært registrert i et annet land?) og de bruker typegodkjenningsnr. i COC-dokumentet for å beregne engangsavgiften.

I blanketten fra Tollvesenet ("melding om registrering" eller noe slikt) tror jeg det anvises at bilen er fabrikkny og trafikkstasjonen trenger da bare denne blanketten og COC-dokumentet (ikke vognkort). Selve inspeksjonen på trafikkstasjonen bestod i å knipse noen bilder og sjekke understellsnummeret.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
mmosberg
Nybegynner
Posts: 10
Joined: Mon 01 Apr 2013, 21:23

Re: Privat import av ny bil - Spørsmål

Post by mmosberg »

OK, da er det nok bare jeg som husker feil..... Har aldri skjedd før :roll:

Kyst1 frakter den til Stavanger for meg, så plukker jeg den opp og kjører på prøveskilt til Kristiansand og går på dropin for registrering. Kyst1 skal også betale MVA for meg.
kolaola
Aktiv bruker
Posts: 29
Joined: Wed 24 Nov 2010, 12:47

Re: Privat import av ny bil - Spørsmål

Post by kolaola »

Hei

Eg har også planer om å hente en nybil fra England (Octavia rs)

Henter Kyst1 bilen hos forhandler?
Hva må du betale?
Er alt av forsikringer inkludert?

Fint om du lager en oppsummering i etterkant, altså! :-)
mmosberg
Nybegynner
Posts: 10
Joined: Mon 01 Apr 2013, 21:23

Re: Privat import av ny bil - Spørsmål

Post by mmosberg »

Ja de henter hos forhandler og losser i Bergen eller Stavanger.

Pris varierer litt tror jeg. Ring dem og spør etter Randi. Hun er hjelpsom og dyktig.

Bilen er forsikret, men bare mot det de måtte påføre av skader. Så hvis feks båten kommer ut i orkan og den synker, eller at bilen blir truffet av lynet så sliter du. Jeg kaskoforsikret min bil fom den dagen den gikk av porten til forhandleren. Er totalkunde hos If.
Post Reply