Page 1 of 2
MB 350e pris Norge vs Tyskland
Posted: Wed 17 Jun 2015, 01:59
by eastown
Hei,
Ser litt på Mb 350e stasjonsvogn og prisen for denne ny hos MB i Norge er ca. 513 000,-
Tyske MB har priser fra €44 000,- (uten mva) og når jeg legger til dette hos toll.no kommer jeg frem til 540 000,- (pluss - minus).
Kan det stemme at den er billigere i grunnpris i Norge vs Tyskland?
Håper jo på at det etterhvert kommer noen demo-modeller som jeg kan få inn ned mot 400-450 000 etterhvert (i løpet av høsten) med litt utstyr..
Re: MB 350e pris Norge vs Tyskland
Posted: Wed 17 Jun 2015, 09:52
by Ole Reidar
Hei,
Har du et konkret eksempel å vise til? Jeg synes 540 000 hørtes lite ut for en bil til €44 000. Bare kjøpesummen + mva blir jo drøyt 480 000.
Re: MB 350e pris Norge vs Tyskland
Posted: Wed 17 Jun 2015, 14:35
by eastown
Hei,
Dette er en plug-in, hvor avgift er på ca. 72 000,- for stasjonsvognen
http://www.mercedes-benz.no/content/med ... 100615.pdf
Startprisen hos MB i Tyskland er ca. €44 000,- (uten mva):
http://www.mercedes-benz.de/content/med ... 407_04.pdf
€44000 * 8.8 = 387200NOK
387200 * 25% mva = 484000kr
engangsavgift 72000 + 484000 = 556000kr
Re: MB 350e pris Norge vs Tyskland
Posted: Fri 19 Jun 2015, 08:24
by Ole Reidar
Jeg blanda 350e med E350, så det var det som gjorde at jeg syntes det var lite avgifter. Utregningen din er selvsagt helt riktig
Forskjellen i pris har nok en del med valuta å gjøre. Mercedes justerer nok ikke prisene sine i så stor grad i forhold til valutasvingningene, og muligens har de låst euroen over lang tid til en gitt sum. Med prisen som er angitt i prislistene så har de lagt seg på en Euro til 7.97. I tillegg så betaler nok ikke importøren i Norge 44000 netto for bilen heller.
Re: MB 350e pris Norge vs Tyskland
Posted: Fri 19 Jun 2015, 15:03
by eastown
Ja, ser jo at jeg ikke skrev "C" foran 350 også
Jeg tenker det samme ang. valuta, men likevel synes jeg det er litt rart at grunnprisen er lavere her i Norge.
La oss si at euro idag er 7.97, da ville prisen fra Tyskland vært 37000 kr lavere og likevel ville Norge vært billigere..
Lurer heller på om hybrider og slik får ekstra lav pris fra fabrikk til Norge siden det er ekstra gunstig for oss mtp avgifter her i gården
Re: MB 350e pris Norge vs Tyskland
Posted: Fri 19 Jun 2015, 20:57
by Ole Reidar
Vanskelig å si, men det er jo ingen tvil om at Norge er i særstilling i forhold til å "premiere" hybrider med lav avgift. Så vi er nok et veldig attraktivt marked for disse på lik linje med rene elbiler.
Re: MB 350e pris Norge vs Tyskland
Posted: Sat 20 Jun 2015, 14:58
by vgnils
Sjekket for moro skyld hva det vil koste å importere fabrikkny 350e fra Danmark: 480 000 kr. inkl henting og forlenget garanti (til 4 år). Brukt dagens kronekurs på 1,175 NOK/DKK. Vet ikke om dansk og norsk bil er likt utstyrt.
Prisforskjell mellom norsk bil og importert bil bør bli gunstigere hvis man legger til utstyr ettersom dette er kraftig avgiftsbelagt for en bil i denne prisklassen i Danmark, og dermed har lavere grunnpris.
Re: MB 350e pris Norge vs Tyskland
Posted: Wed 24 Jun 2015, 01:32
by eastown
Vgnils:
480' - Er dette pris før eller etter mva og avgift i Norge?
Hvor eller hvordan får du denne informasjonen om dansk eksportpris på mb eller andre biler?
Re: MB 350e pris Norge vs Tyskland
Posted: Wed 24 Jun 2015, 09:47
by vgnils
480 000 er for kjøreklar bil i Norge. Men 30 000 spart på en bil til en halv million er jo ikke all verden.
Se denne tråden og kalkulatoren for informasjon om å beregne pris på import av ny bil fra Danmark:
http://forum.importerbil.no/viewtopic.php?f=7&t=689
Danmark har Europas høyeste engangsavgifter, noe som presser grunnprisene fra fabrikk nedover. Med den svake norske kronen trodde jeg ikke det var så mye å hente på import fra DK for tiden, men det ser ut som det fortsatt finnes gode kjøp. For eksempel ser det ut som man kan spare 40 000 på nye Mazda CX-3.
Re: MB 350e pris Norge vs Tyskland
Posted: Fri 26 Jun 2015, 13:30
by eastown
Ja det var en fin kalkulator
Jeg kom fram til 49 911,- (9,7%) i besparelse, men jeg tror kanskje vekten ble feil - la inn 1740kg og endte på 1288kg - ser at toll.no skriver: Dersom motorvognen er utstyrt med batteripakke som kan lades fra ekstern strømkilde (ladbare hybridbiler) skal fradraget i vektavgiftsgrunnlaget utgjøre 26 pst.
Så da blir det vel enda mer, 26% fratrekk blir 1235kg - enda mer besparelse!
Pris blir da 458 605,- (54 395,- = 10,6% spart!)
Har jeg gjort det riktig da?
Kjempefin kalkulator, bra jobbet
Edit: Der så jeg vekt uten fører
riktig det da 1236kg
Re: MB 350e pris Norge vs Tyskland
Posted: Fri 26 Jun 2015, 13:58
by vgnils
Hei,
har oppdatert regnearket for et par småfeil (vrakpant m.m.) og samtidig lagt inn dataene jeg benyttet for 350e. Se kalkulatortråden.
Kalkulatoren skal beregne vektfradraget for plugin-hybrider riktig, men jeg har tatt med kostnader til frakt, forlenget garanti osv. som sikkert forklarer hvorfor jeg får litt mindre besparelse enn deg?
Re: MB 350e pris Norge vs Tyskland
Posted: Fri 26 Jun 2015, 15:48
by eastown
-
Re: MB 350e pris Norge vs Tyskland
Posted: Fri 26 Jun 2015, 15:53
by vgnils
Fant ikke C350e der?
Legger ved siste utgave av mitt ark, med C350e-dataene.
Re: MB 350e pris Norge vs Tyskland
Posted: Fri 26 Jun 2015, 16:17
by eastown
Hadde plutselig mange med nesten samme filnavn
og så funka ikke "velg fil" plutselig..
Du har lagt til forlenget garanti på ca. 5000 og så har du egenvekt uten fører (?) 1765kg.
Det var forskjellen tror jeg.
Jeg la inn egenvekt som 1670 (1740kg (tatt fra autoscout) minus 70kg for egenvekt).
Edit: Sjekket Mb.de det var riktig med 1840kg som egenvekt så da blir vel din kalkulasjon rikig, dessverre for prisen sin skyld
Re: MB 350e pris Norge vs Tyskland
Posted: Fri 26 Jun 2015, 16:24
by vgnils
Tror jeg tok egenvekten fra de danske nettsidene - kan godt hende at jeg har feil vekt. Men vekten kan variere med hvilket utstyr bilen har.
Ser du har DKK-kurs på 1.15. Den ligger mer på 1.175, og det utgjør noen tusenlapper