Page 1 of 1
1991 modell - kjent/ukjent Co2?
Posted: Tue 09 Feb 2016, 15:53
by Spider4
Kikker på muligheten for import av en eldre italiensk sportsbil.
Bilen har en motor på 287 hk og Co2 på ca 400 gr/km. Det blir ganske stor forskjeller i totalpris om man taster ukjenet Co2 eller 400 gr./km! Er det slik at siden bilen er såpass gammel, at man skal benytte "ukjent co2".?
Supert forum - dette har jeg hatt mye glede av!
Re: 1991 modell - kjent/ukjent Co2?
Posted: Tue 09 Feb 2016, 18:36
by Ole Reidar
Takk for positive tilbakemeldinger. Det er hyggelig at forumet kommer til nytte!
Biler som er første gang registrert før 01.01.2001 brukes det ikke Co2 som komponent i engangsavgiften ref
kjøretøyforskriften $49-1.
Så i ditt tilfelle skal du bruke volumet på motoren i stedet for Co2. Om det blir et positivt regnestykke avhenger selvsagt av hvor stor motoren er
Re: 1991 modell - kjent/ukjent Co2?
Posted: Tue 09 Feb 2016, 23:12
by Spider4
Takk for svar! Da er vi et skritt nærmere en avgjørelse. Bilen har en 2000 ccm motor med turbo. Det blir en ganske hyggelig engangsavgift.
Re: 1991 modell - kjent/ukjent Co2?
Posted: Wed 10 Feb 2016, 11:11
by Ole Reidar
Bare hyggelig! Har korrigert linken i mitt forrige innlegg, så nå skal den vise rett til Kjøretøyforskriften
Re: 1991 modell - kjent/ukjent Co2?
Posted: Wed 17 Feb 2016, 18:17
by Spider4
Jeg ser at "avgiftskalkulatoren" til Mobile24.no ikke tar hensyn til at bilene er registrert før 01.01.2001. Bruker norske myndigheter automatisk kun slagvolum og ikke Co2, når man regner ut engangsavgiften på bruktimporterte biler med reg.dato før 01.01.2001?
Re: 1991 modell - kjent/ukjent Co2?
Posted: Thu 18 Feb 2016, 11:10
by Ole Reidar
Jeg har ingen erfaring med dette i praksis, så det er jeg usikker på. Kan vere greit å dobbelsjekke hvordan det gjøres med skatteetaten?
Re: 1991 modell - kjent/ukjent Co2?
Posted: Thu 03 Mar 2016, 16:39
by Spider4
Jeg tok en runde med både skatteetaten,toll og trafikkstasjonen om hvordan man beregner engangsavgifter på importerte biler med registering før 2001. Slik jeg oppfattet det, var det ikke noe 100 % svar på dette. Skatt mente jeg måtte kontakte trafikkstasjonen - det gjorde jeg. Svaret der var at hvis bilen kom med et dokument som oppgav både Co2 og slagvolum, benyttet man Co2. Var det kun oppgitt slagvolum, benyttet man det. Synes det hørtes litt for tilfeldig ut.
Forrige uke var jeg i Italia og kikket på en Maserati Quattroporte 2,0 1995 modell. Denne var ikke i en slik stand at jeg ønsket å kjøpe den. Bilen har et slagvolum på kun 1996 ccm og en vekt på kun 1.585 kg. Co2 er derimot på skyhøye 403 gr. Bilen har 287 hk
Jeg har imidlertid funnet en identisk Maserati i Tyskland som virker å være i mye bedre stand. Bilen er en 07/1997 modell, ellers helt lik. Km.stand er 108.000. Salgspris i Norge var vel ca 950.000 og en normal bruktverdi vil i dag være på ca 140.000 her hjemme. Vil det kunne lønne seg å ta inn en slik bil på alternativ fortolling? Selger ønsker EUR 10.900 for bilen.
Re: 1991 modell - kjent/ukjent Co2?
Posted: Thu 03 Mar 2016, 18:19
by Ole Reidar
Rødboka Online har ikke priser som går så langt tilbake, men dette er en bil der du får 90% bruksfradrag på ved ordinær beregning. Tvilsomt at det vil lønne seg med alternativ beregning da.