Import fra USA, men henter i Sverige?

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
SurfNorway
Medlem

Import fra USA, men henter i Sverige?

Post by SurfNorway »

Hei,

jeg lurer på om det er noe annet jeg trenger enn norske prøveskilt for å sende en bil fra USA til Göteborg, hente den der og kjøre den til Norge (vestlandet).

Vil svenske myndighetene krever MVA eller andre avgifter, eller kan jeg bare ta bilen rett fra terminalen og kjøre av gårde mot Norge?

Jeg hadde gledet meg til en liten kjøretur i den nye doningen, og tenkte det var en fin måte å gjøre det på og også spare noen kroner (som dog ender opp brukt til bensin, men ja ja) siden frakt til Göteborg er ca $500 rimligere enn Drammen/Oslo.

Tanker/tips?
Ole Reidar
Administrator

Re: Import fra USA, men henter i Sverige?

Post by Ole Reidar »

Tjaa.... akkurat denne problemstillingen har jeg aldri vært borti. Jeg går utifra at det er en speditør du bruker, så dette må nok de forklare deg.

Men i utgangspunktet skal du ikke betale avgifter i Sverige, så jeg vil jo tro at det skal gå an å hente bilen på terminalen deres for så å kjøre til Svinesund (på norske prøveskilt) og betale Norsk mva der.

Men igjen: Sjekk dette med speditør/fraktselskap.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
SurfNorway
Medlem

Post by SurfNorway »

Jeg har funnet litt mer ut av dette.

Det er i grunn ikke et problem å importere til Sverige for så å ta en bil videre til Norge.

Med tyske biler (som de fleste her synes å være mest opptatt av) er det problemfritt da bilen - og Sverige - er en del av EU. Bare få på gule/røde tyske prøveskilt og så er man ferdig. På grensen til Norge blir det en eksport fra EU/import til Norge. Veldig kurant.

I mitt tilfelle, men bil fra USA, blir det først å importere til EU/Sverige, så eksportere derfra og inn til Norge. Normalt måtte man da betale svensk toll og mva, for så å få den refundert (tar ca 2 uker) etter at man har omregistrert den i Norge og de har fått melding fra norsk tollstassjon. Det betyr en må legge ut MVA to ganger... for evt få det tilbake fra svenske myndighetene.

For å gjøre ting lettere kan man bruke en speditør som fungerer som mellommann. KGH Customs (www.kghcustoms.com) gjør dette for en svært beskjeden gebyr, ved at de sammenkjører fortolling mellom Svinesund og Göteborg slik at selv om en henter bilen i Göteborg, blir den først fortollet ved Svinesund grensepassering. Vips så var alt greit.

Imidlertid har jeg fått et nytt frakttilbud fra USA som er så pass billig til Drammen, samtidig som det ser ut til å bli vanskelig å ta seg fri for å kjøre hjem fra Göteborg at jeg kommer til å importere til Norge likevel :oops:

Jaja, nå vet vi i hvertfall alt om det å importere en bil fra USA til Norge, via Sverige...
Ole Reidar
Administrator

Post by Ole Reidar »

Takk for tilbakemeldingen! Intressant å lese.

Å bruke KGH som speditør kan jo være aktuelt for folk som importerer bil til Norge også!
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Post Reply