Hei
Jeg vurderer å importere en to år gammel BMW Z4 fra Tyskland (til eget bruk). En kompis av meg påpekte at dersom jeg importerer bilen selv, og senere skulle selge denne videre som bruktbil i Norge, så vil jeg personlig stå som "ansvarlig importør", og således bære risikoen for eventuelle feil og mangler/garantisaker. Stemmer dette?
Jeg har fått med meg at jeg ikke stiller like sterkt med tanke på garanti når man importerer bil fra utlandet, i forhold til å kjøpe direkte fra norsk forhandler. Men er dette noe jeg må ta hensyn til ved eventuelt videresalg av importert bil senere?
Mvh
Ronny
Risiko ved videresalg av importert bil
Moderator: frkglad
- Ole Reidar
- Administrator
Re: Risiko ved videresalg av importert bil
Hei,
Du som privatperson står ikke ansvarlig for garantier i det hele tatt. Er bilen eldre enn 5 år når du selger den er det ingen forskjell på om bilen er importert eller ikke da reklamasjonsretten er utløpt.
Det som er verst med import er at du får kortere fabrikkgaranti og ingen reklamasjonsrett. Så lenge du opplyser om dette og selger bilen "som den er" så har du ingen grunn til å frykte noe.
Du som privatperson står ikke ansvarlig for garantier i det hele tatt. Er bilen eldre enn 5 år når du selger den er det ingen forskjell på om bilen er importert eller ikke da reklamasjonsretten er utløpt.
Det som er verst med import er at du får kortere fabrikkgaranti og ingen reklamasjonsrett. Så lenge du opplyser om dette og selger bilen "som den er" så har du ingen grunn til å frykte noe.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin
2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Admin
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Ok, godt å høre. Takk for rask og god tilbakemelding!
Mvh
Ronny
Mvh
Ronny
- Ole Reidar
- Administrator
Bare hyggelig
Ole Reidar Dvergsdal
Admin