Hei! Jeg skal høyst sannsynlig importere en veteranbil fra Italia. Jeg møter spesielle utfordringer, siden utlendinger ikke uten videre kan kjøpe italienske biler og så kjøre dem på veiene der. Jeg har funnet det jeg tror er en god løsning, men det hadde vært flott om noen som kjenner mer til dette så over og evt. kunne si om dette så bra ut.
1. Eier og jeg undertegner kjøpskontrakt og jeg overfører penger fredag, men setter formell overtakelse i kontrakten søndag. Jeg kjøper av privatperson.
2. Jeg får et dokument av eier som sier at jeg kan kjøre hans bil på hans forsikring til overtakelse. Får med grønt forsikringskort.
3. Jeg kjører bilen til biltoget som går fra Verona lørdag. Fremme i Hamburg søndag formiddag.
4. Vi (en kamerat og jeg) krysser dansk grense iløpet av søndag. Setter da på norske prøveskilt, og siden vi nå er kommet til søndag, er jeg eier av bilen.
5. I Hirtshals ber jeg om utførselsdeklerasjon fra EU. Dette skal ifølge NORSKE tollmyndigheter være en svært enkel sak.
6. Vel hjemme er alt standard.
Det spesielle her, er at Italia ikke har noen form for eksportskilt etc., slik som f.eks. Tyskland opererer med. Dermed må jeg, hvis jeg skal kjøre bilen ut, få lov til å kjøre bilen ut av landet FØR jeg formelt overtar bilen.
Kommentarer tas i mot med takk!
Mvh.
Frode.
Veteranbil fra Italia
Moderator: frkglad
- Ole Reidar
- Administrator
Re: Veteranbil fra Italia
Dette bør gå bra slik jeg ser det, men du trenger ikke utførselspapirer (jeg antar at dette er en bil uten mulighet for refusjon av moms). Dermed kan du kjøre rett på ferga og så tar du tolljobben på norsk side
Ole Reidar Dvergsdal
Admin
2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Admin
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
Hei og takk for svar! Dette med utførselspapirer fikk jeg vite av norsk tollmyndighet i dag - de anbefalte det. Ikke anelse om hvorfor, dog. Og hva betyr det at det bare er en anbefaling?
Mvh.
Frode
Mvh.
Frode
- Ole Reidar
- Administrator
De anbefaler det nok fordi det betyr mindre arbeid for dem! For din del er det letteste å ta med seg kontrakt og andre papirer og så kjøre på rødt når du kommer til Norge!
Ole Reidar Dvergsdal
Admin
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
Admin
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
Og da har jeg kommet litt lenger: Det må visst til noe papirarbeid i Italia, men dette ordner eier. Dog får jeg ikke lov å kjøre bilen på hans forsikring og registrering, så bilen må hentes av transportselskap. Jeg har kun klart å grave frem ett selskap som frakter Italia-Norge; Autolink. Og de er grisedyre. Dermed:
- Er det andre selskap som jeg ikke enkelt finner på nett (har prøvd en del)?
- Eier krever full betaling før overlevering av nøkler til transportselskapet. Er det noen som helst "sikker" måte å gjøre dette på; dvs. sperre konto til jeg har fått registrert at bilen er på vei? Banken min sier at jeg må betale direkte til mottagers konto, og det er det. Ingen garanti for at bilen faktisk leveres, altså... (Jeg har meget godt inntrykk av eier, og en kjenning har truffet mannen, så jeg vurderer å la det passere, vel vitende om risikoen)
Mvh.
Frode.
- Er det andre selskap som jeg ikke enkelt finner på nett (har prøvd en del)?
- Eier krever full betaling før overlevering av nøkler til transportselskapet. Er det noen som helst "sikker" måte å gjøre dette på; dvs. sperre konto til jeg har fått registrert at bilen er på vei? Banken min sier at jeg må betale direkte til mottagers konto, og det er det. Ingen garanti for at bilen faktisk leveres, altså... (Jeg har meget godt inntrykk av eier, og en kjenning har truffet mannen, så jeg vurderer å la det passere, vel vitende om risikoen)
Mvh.
Frode.