Hei!
Jeg har importert en amerikansk veteran campingbil fra England som jeg var på førstegangskontroll med hos vegvesenet i juni 2010.
Er bilmekaniker selv og jeg var svært misfornøyd bl.a med kravene til dokumentasjon og noen av manglene som kontrolløren ønsket utrettet for å kunne registrere bilen.
Mitt spørsmål er, vil jeg kunne fremvise bilen for ny førstegangskontroll på en annen trafikkstasjon og få en ny vurdering fra en annen kontrollør uavhenhig av den første jeg var på?
Eller er alle data etc. nå lagt inn i vegvesenets datasystem på chassisnummer slik at alt vil "poppe opp" når den "nye" kontrollen skal registreres?
Det er jo slikt med EU kontroller at man kan få utført så mange man vil og godkjennes en av dem så er bilen EU godkjent...
Har klaget på den første kontrollen uten å komme noen vei, men mener at en helt ny og uavhengig kontroll på en annen trafikkstasjon vil kunne avdekke om jeg har rett eller ikke...
Er svært takknemlig for tilbakemeldinger på dette!
Mvh,
Lars P
Førstegangskontroll av importbil
Moderator: frkglad
- Ole Reidar
- Administrator
Re: Førstegangskontroll av importbil
Dette blir bare basert på ryktebørs da jeg ikke har opplevd dette selv, men jeg mener å ha lest om folk i samme situasjon som har møtt opp på andre trafikkstasjoner uten å ha gjort endringer og fått biler godkjent. Dette avhenger selvsagt av hvilke "feil" den første kontrolløren har hengt seg opp i da
Ole Reidar Dvergsdal
Admin
2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Admin
2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Re: Førstegangskontroll av importbil
Hei Ole Reidar,
Takk for meldingen!
Så du tror at resultatet av en slik førstegangskontroll ikke blir "innrullert" i systemet til Statens Vegvesen før bilen registreres?
Svarbrevet fra trafikkstasjonen var et "vanlig" brev fra kontrolløren med "vedtak om avslag på enkeltgodkjenning av kjøretøy".
Vet du hvordan jeg kunne sjekket litt mer rundt dette før jeg tar sjansen på å melde opp bilen på ny?
Ville være veldig pinlig dersom dette ikke går åg jeg blir "avslørt"
Mvh,
Lars P
Takk for meldingen!
Så du tror at resultatet av en slik førstegangskontroll ikke blir "innrullert" i systemet til Statens Vegvesen før bilen registreres?
Svarbrevet fra trafikkstasjonen var et "vanlig" brev fra kontrolløren med "vedtak om avslag på enkeltgodkjenning av kjøretøy".
Vet du hvordan jeg kunne sjekket litt mer rundt dette før jeg tar sjansen på å melde opp bilen på ny?
Ville være veldig pinlig dersom dette ikke går åg jeg blir "avslørt"
Mvh,
Lars P