Hei,
finner veldig sporadisk og "eratic" informasjon om import av italiensk bruktbil. Noen steder står det at dette er umulig, andre steder sier det er mulig osv osv.
Det eneste jeg kan si er at jeg kjenner en italiener som sikkert kan "mellomhandle" bilen dersom selger ikke er keen på papirarbeid osv.
Håper noen har satt seg inn i eller prøvd på dette. Bilen er ikke veteran.
Import fra Italia
Moderator: frkglad
- Ole Reidar
- Administrator
Re: Import fra Italia
I utgangspunktet er det ikke noe problem å importere bil fra Italia. Folk flest er nok mest skeptisk til hvordan bilen er blitt brukt der kontra en som har gått i f.eks Tyskland
Ole Reidar Dvergsdal
Admin
2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Admin
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
Du tenker på småkjøring kontra langkjøring med ditto slitasje på motoren?
Er papirmølla i utgangspunket det samme som f.eks Tyskland?
Er papirmølla i utgangspunket det samme som f.eks Tyskland?
- Ole Reidar
- Administrator
Tenker på hissigere kjørekultur og mer småbulking ja
Så lenge du får med deg alle papirer på bilen så er mølla i Norge den samme (tar det for gitt at bilen er typegodkjent).
Så lenge du får med deg alle papirer på bilen så er mølla i Norge den samme (tar det for gitt at bilen er typegodkjent).
Ole Reidar Dvergsdal
Admin
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
Admin
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
heisann, på tur til italia for og hente min første importbil.
hva slaga papirer er det prat om jeg skal ha med meg over grensene? hva skal jeg passe på og få med meg?
vognkort selvfølgelig, kjøpekontrakt med sum.. og så hva mere, må selger ordne eksport dokumenter e.l.?
er ikke mva refusjon, og kjøper bilen privat. er en 1981 toyota land cruiser bj42.
godt nytt år.
edit: hvordan er det og kjøre hjem på italienske skilt, jeg lurer på å fly ned og hente bilen.
forsikring osv?
hva slaga papirer er det prat om jeg skal ha med meg over grensene? hva skal jeg passe på og få med meg?
vognkort selvfølgelig, kjøpekontrakt med sum.. og så hva mere, må selger ordne eksport dokumenter e.l.?
er ikke mva refusjon, og kjøper bilen privat. er en 1981 toyota land cruiser bj42.
godt nytt år.
edit: hvordan er det og kjøre hjem på italienske skilt, jeg lurer på å fly ned og hente bilen.
forsikring osv?
- Ole Reidar
- Administrator
Siden det er en såpass gammel bil vil jeg anta at denne ikke er e-merka? Da stilles det krav til dokumentasjon på det meste som er på bilen. Dette kan nok de på trafikkstasjonen mer om enn meg
Siden du ikke kvalifiserer for moms refusjon trenger du ikke å ha eksportpapirer. Tollen i Norge vil lage et landingsdokument, evt. kan du betale moms direkte om du passerer en betjent overgang.
Når det gjelder skilter så kjenner jeg ikke til hvordan dette fungerer i Italia dessverre
Lykke til!
Siden du ikke kvalifiserer for moms refusjon trenger du ikke å ha eksportpapirer. Tollen i Norge vil lage et landingsdokument, evt. kan du betale moms direkte om du passerer en betjent overgang.
Når det gjelder skilter så kjenner jeg ikke til hvordan dette fungerer i Italia dessverre
Lykke til!
Ole Reidar Dvergsdal
Admin
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
Admin
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
takk for svar, bilen er faktisk typegodkjent i norge siden det er diesel. hørt at bensin modellene kan man slite med og få registrert som bruksbil.
har kjøpt en bilhenger, så starter ned idag.
kjekt og vite angående eksportpairer.
angående skilt, skal jeg ha skiltene som står på bilen eller er det ett fett om jeg har de eller ei til norge?
har kjøpt en bilhenger, så starter ned idag.
kjekt og vite angående eksportpairer.
angående skilt, skal jeg ha skiltene som står på bilen eller er det ett fett om jeg har de eller ei til norge?
- Ole Reidar
- Administrator
Så lenge bilen skal fraktes på henger til Norge (jeg tolker det slik) så trenger du kun dokumet på bilen og en kontrakt/faktura som viser hva du har betalt for beregning av norsk mva
Ole Reidar Dvergsdal
Admin
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
Admin
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D