Kjøp fra merkeforhandlere + diverse
Moderator: frkglad
Kjøp fra merkeforhandlere + diverse
Hei,
jeg planlegger å kjøpe en noe spesiell bil til våren og denne må mest sannsynligvis importeres fra Tyskland, Italia, Nederland eller Spania. Har forstått at eksport fra Italia kan være rene sorgen, har noen erfaring med Spania og Nederland?
De fleste av disse bilen selges via forhandlere, for det meste merkeforhandlere/verksted og merket er Subaru. I og med at dette er geschäfter innenfor Subarus paraply, kan man stole mer eller mindre 100% på dem angående kilometerstand, generell stand, servicehistorikk osv? Eller er det lureri ute og går blant disse også?
Når bruktbilen har 6-12mnd garanti, er det da greit å prute litt på prisen i og med at jeg aldri kan benytte den?
Bilen er eldre enn 5 år, er Subaru i det hele tatt interessert i å snakke med meg, oppgi opplysninger osv?
På forhånd takk dersom noen ønsker å svare.
jeg planlegger å kjøpe en noe spesiell bil til våren og denne må mest sannsynligvis importeres fra Tyskland, Italia, Nederland eller Spania. Har forstått at eksport fra Italia kan være rene sorgen, har noen erfaring med Spania og Nederland?
De fleste av disse bilen selges via forhandlere, for det meste merkeforhandlere/verksted og merket er Subaru. I og med at dette er geschäfter innenfor Subarus paraply, kan man stole mer eller mindre 100% på dem angående kilometerstand, generell stand, servicehistorikk osv? Eller er det lureri ute og går blant disse også?
Når bruktbilen har 6-12mnd garanti, er det da greit å prute litt på prisen i og med at jeg aldri kan benytte den?
Bilen er eldre enn 5 år, er Subaru i det hele tatt interessert i å snakke med meg, oppgi opplysninger osv?
På forhånd takk dersom noen ønsker å svare.
- Ole Reidar
- Administrator
Re: Kjøp fra merkeforhandlere + diverse
Mitt inntrykk er at merkeforhandlere kan man stole på, men det er selvsagt ingen garanti for at du ikke kan være uheldig her også. Det gjelder uansett å sjekke grundig!
Jeg har opplevd at du kan få litt rabatt om du sier fra deg garantien, men dette bør du ikke ta for gitt! Når det gjelder prutingsmonn generelt så er det umulig å gi noe fasitsvar, dette varierer utifra hvem som selger og hvor dyr bilen er osv.
Når det gjelder det siste spørsmålet ditt så er jeg ikke helt sikker på hva du mener? Er bilen så spesiell at den ikke er typegodkjent?
Jeg har opplevd at du kan få litt rabatt om du sier fra deg garantien, men dette bør du ikke ta for gitt! Når det gjelder prutingsmonn generelt så er det umulig å gi noe fasitsvar, dette varierer utifra hvem som selger og hvor dyr bilen er osv.
Når det gjelder det siste spørsmålet ditt så er jeg ikke helt sikker på hva du mener? Er bilen så spesiell at den ikke er typegodkjent?
Ole Reidar Dvergsdal
Admin
2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Admin
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
Hei,
takk for svar og fin side, forresten
Bilen er fra 1995 og det kjører noen eksemplarer rundt i Norge, så det vil nok ikke bli noe problem med å få den godkjent. Derimot kan det virke som den solgte lite i Europa og jeg finner bare specs på de amerikanske. Det kan virke som europeeiske utgaver har noenlunde samme greia, men ser at det er noen avvik. Det er dette jeg vil spørre Subaru om.
Når det gjelder engangsavgifter, hva avgjør om det er Co2 eller slagvolum som skal regnes på? Om bilen er nyere enn 2001?
takk for svar og fin side, forresten
Bilen er fra 1995 og det kjører noen eksemplarer rundt i Norge, så det vil nok ikke bli noe problem med å få den godkjent. Derimot kan det virke som den solgte lite i Europa og jeg finner bare specs på de amerikanske. Det kan virke som europeeiske utgaver har noenlunde samme greia, men ser at det er noen avvik. Det er dette jeg vil spørre Subaru om.
Når det gjelder engangsavgifter, hva avgjør om det er Co2 eller slagvolum som skal regnes på? Om bilen er nyere enn 2001?
- Ole Reidar
- Administrator
Jeg vil tro at Subaru vil kunne hjelpe deg her ja.
Når det gjelder engangsavgiften så er det som du sier slik at biler som er registrert før 2001 blir beregna etter ccm.
Når det gjelder engangsavgiften så er det som du sier slik at biler som er registrert før 2001 blir beregna etter ccm.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
Admin
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
"Siste nytt" her er at Subaru Norge var veldig positive til å hjelpe til med å spore hvilken importør som har videresolgt hver enkelt bil samt alt annet de evt. kunne finne. Går utifra at kulturen er noenlunde lik i andre land (f.eks Tyskland). Dette betyr at det er mulig å spore nøyaktige specs på hver enkelt potensielle bil før man evt. reiser ned for å prøve og inspisere.
Ole Reidar,
hva gjør du i forhold til bruktbilgaranti fra forhandler? Kan man frasi seg denne i kontrakten i bytte mot noe annet? Er det vanlig eller vil man i slike tilfeller betale for noe man egentlig ikke kan benytte seg av?
hva gjør du i forhold til bruktbilgaranti fra forhandler? Kan man frasi seg denne i kontrakten i bytte mot noe annet? Er det vanlig eller vil man i slike tilfeller betale for noe man egentlig ikke kan benytte seg av?
- Ole Reidar
- Administrator
Jeg har som regel brukt dette som et middel for å oppnå bedre pris ja! Men det er langtifra sikkert at alle forhandlere går med på det. Uansett er det verdt å prøve
Ole Reidar Dvergsdal
Admin
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
Admin
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
Jeg tenker at prisen gjerne må være den samme, men at jeg får noe annet i bytte.
Har du faktisk opplevd noen prisreduksjon på final price pga waiving av garantien? Og evt. hvor mye?
Takk for svar.
Har du faktisk opplevd noen prisreduksjon på final price pga waiving av garantien? Og evt. hvor mye?
Takk for svar.
- Ole Reidar
- Administrator
Jeg har opplevd å få 2-300 euro i rabatt pga dette. Om du får andre ting må jo selger ta stilling til: )
Ole Reidar Dvergsdal
Admin
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
Admin
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
Jeg vet ikke om noen har erfaring med dette, men hva med kjøp fra privatperson?
1) Får jeg sjekket skadehistorikk o.l noe sted?
2) Jeg får VIN og sjekker dette med importøren i Tyskland
3) Betaler for og får tilsend rapport direkte fra ADAC
4) Reiser ned, prøver og inspiserer bil.
Om jeg etter dette er happy og vil kjøpe hva kreves nå av selger? Jeg forstår at han må fremskaffe:
* Komplett vognkort
* COC /EEC
* Dokumentasjon på E-merking og gyldig HU/AU
* Eksportpapirer
* Tyske prøveskilt
* TÜV-godkjenning (typegodkjenning?)
Er dette noe som er enkel og grei skuring for en privatperson?
Jeg kjenner en tysk advokat og kan tenke meg å ta oppgjøret via ham. Det vil si at jeg betaler pengene inn på en klientkonto, advokaten varsler selger om dette og pengene overføres til selger i henhold til konktrakt når bilen overleveres med alle papirer. Så unngår man de værste scammene, tenker jeg.
1) Får jeg sjekket skadehistorikk o.l noe sted?
2) Jeg får VIN og sjekker dette med importøren i Tyskland
3) Betaler for og får tilsend rapport direkte fra ADAC
4) Reiser ned, prøver og inspiserer bil.
Om jeg etter dette er happy og vil kjøpe hva kreves nå av selger? Jeg forstår at han må fremskaffe:
* Komplett vognkort
* COC /EEC
* Dokumentasjon på E-merking og gyldig HU/AU
* Eksportpapirer
* Tyske prøveskilt
* TÜV-godkjenning (typegodkjenning?)
Er dette noe som er enkel og grei skuring for en privatperson?
Jeg kjenner en tysk advokat og kan tenke meg å ta oppgjøret via ham. Det vil si at jeg betaler pengene inn på en klientkonto, advokaten varsler selger om dette og pengene overføres til selger i henhold til konktrakt når bilen overleveres med alle papirer. Så unngår man de værste scammene, tenker jeg.
- Ole Reidar
- Administrator
Fremgangsmåten er den samme som ved kjøp fra bedrift ja. Men eksportpapir trenger du strengt tatt ikke når bilen ikke har moms-refusjon. Da holder det at tollen i Norge oppretter papirer når du ankommer grensen.
Ellers må selger sørge for å avregistrere bilen og få ordna med tyske prøveskilt hvis du bare skal kjøre innen Tyskland (f.eks ta kielferga tilbake til Norge). Skal du kjøre hele veien må du ha eksportskilt.
Fremgangsmetoden med å bruke en mellommann som sørger for betaling gjør nok dette raskere og mer smidig, i tillegg til at sjansen for å bli svindlet er mindre. Jeg vil unasett si at man introduserer mer risiko ved å handle privat enn å handle med forhandler, slik er det jo med alt man kjøper!
Ellers må selger sørge for å avregistrere bilen og få ordna med tyske prøveskilt hvis du bare skal kjøre innen Tyskland (f.eks ta kielferga tilbake til Norge). Skal du kjøre hele veien må du ha eksportskilt.
Fremgangsmetoden med å bruke en mellommann som sørger for betaling gjør nok dette raskere og mer smidig, i tillegg til at sjansen for å bli svindlet er mindre. Jeg vil unasett si at man introduserer mer risiko ved å handle privat enn å handle med forhandler, slik er det jo med alt man kjøper!
Ole Reidar Dvergsdal
Admin
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
Admin
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
Ok, så enhver bil som ikke har momsrefusjon trenger bare COC/ECE, vognkort, TÜV-godkjenning og gyldig AU/HU?
Det med skilter, var det ikke enighet om at man kunne få gule prøveskilter også skifte til norske prøveskilter når man ankommer skandinavia? Forstod at det var lettere å få de gule enn de røde.
Det med skilter, var det ikke enighet om at man kunne få gule prøveskilter også skifte til norske prøveskilter når man ankommer skandinavia? Forstod at det var lettere å få de gule enn de røde.
- Ole Reidar
- Administrator
Som jeg skrev i forrige innlegg så kan du kun bruke de gule prøveskiltene i Tyskland ja. Skal du kjøre utenfor Tyskland må du enten ha eksportskilt eller norske prøveskilt (de norske er gyldige i Norden).
Ole Reidar Dvergsdal
Admin
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
Admin
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
Brilliant! Takk skal du ha. At Førde-folk skulle være så hyggelige.. nei, det hadde jeg aldri trodd (er oppvokst i SogFjs eneste ekte by)
- Ole Reidar
- Administrator
Haha..... DEN diskusjonen tror jeg ikke vi skal begynne på en gang
Jer er bosatt i Førde, men har vokst opp i en av nabokommunene
Jer er bosatt i Førde, men har vokst opp i en av nabokommunene
Ole Reidar Dvergsdal
Admin
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D