Hjelp, jeg har kjøpt bil i Tsjekkia

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
janpetter02@yahoo.no
Nybegynner

Hjelp, jeg har kjøpt bil i Tsjekkia

Post by janpetter02@yahoo.no »

Hei,

Jeg har kjøpt en Skoda Fabia i Tsjekkia, og merkeforhandleren sa at alle eksportpapirer var klar. Burde selvfølgelig bedt om å få se kopier av dokumentene før jeg reiste, men dumme naive meg trodde alt skulle være i orden siden dette var en stor merkeforhandler midt i Praha. Så viser det seg at forhandleren kun har fylt ut et standard dokument for momsgjengivelse (se vedlegg).

Er forhandleren helt på jordet? Jeg har bedt om å få et utførelsesbevis, men de skjønner ikke hva jeg mener. Er dette noe som er spesielt for Norge? Har funnet eksempler på utførelsesbevis som jeg skal ta med til forhandleren, men er usikker på om det hjelper.

Jeg har kjøpt bilen med moms. Vil jeg kunne få lov til å ta med bilen gjennom norsk toll uten utførelsesbevis? Har tatt med bil før uten utførelsesbevis, men da var bilen kjøpt uten moms. Tror tollerne ser forskjellig på det.

Nå er det ikke vanvittig store summer det er snakk om, men om jeg ikke får med meg bilen gjennom norsk toll, vil jeg heller la den stå igjen i Tsjekkia, og bestille fly tilbake til Norge.

Tsjekkia er med i EU, så det burde ikke være så veldig ulike regler her som f.eks i Tyskland.
Attachments
Moms-dokument.jpg
Moms-dokument.jpg (177.26 KiB) Viewed 20249 times
Ole Reidar
Administrator

Re: Hjelp, jeg har kjøpt bil i Tsjekkia

Post by Ole Reidar »

Hei,

Husk at dette med utenlandsk toll ikke har noe med Norge å gjøre. Tollpapirene knytta til momsrefusjon skal leveres når du forlater EU, det eneste problemet du kan støte på her er at du må betale norsk moms på hele beløpet (altså inkludert tsjekkisk mva), men som som du sier så varierer dette mye med hvilken toller du møter på :)

Når det gjelder eksport og refusjon av mva så synes jeg du skal be forhandleren fortelle deg hva som skal til for at du får dette ordna? Det skjemaet som er lagt ved der sier jo ikke så mye...
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
vgnils
Aktiv bruker

Post by vgnils »

Hei,

hvordan gikk det med bilkjøpet? Fikk du bilen hjem? Kan du anbefale forhandleren etter endt prosess? Snuser litt på muligheten for å kjøpe en ny Skoda Citigo i Tsjekkia. Ser ut som man kan spare ca. 40 000 - 50 000 på en velutstyrt bil som vil koste nærmere 150 000 i Norge.

Vgnils
vgnils
Aktiv bruker

Post by vgnils »

Har vært i kontakt med trådstarter (TS) på e-post og fått tillatelse til å legge ut sammendraget av hans svar her. Er et utgangspunkt for egne undersøkelser og benyttes på eget ansvar :) Nå har jeg slått fra meg Tsjekkia fordi Danmark viste seg å være nesten like billig, men kanskje det er andre som vurderer det. De viktigste punktene:

1. TS har benyttet ulike forhandlere, men har som regel vært avhengig av tolk. AutoJarov i Praha er den eneste som har hatt engelsktalende selger. Han har alltid sluppet å legge ut for tsjekkisk moms. Pass imidlertid godt på at kontrakten også viser kjøpesummen uten moms.
2. Selv om man ikke betaler moms, skal man ha et eksport-følgedokument som vises ved EUs yttergrense. På tsjekkisk heter dette Vývozní doprovodný doklad: http://www.ceskaposta.cz/assets/nastroj ... M_2011.pdf Kanskje må du selv fortelle forhandleren at dette dokumentet er nødvendig.
3. Forhandler skaffer eksportskilter som er gyldige i EU og Norge. Kan fås for ulike tidsrom og koster noen hundrelapper. Det ligger visst ikke forsikring i disse skiltene.
4. Ansvarsforsikring kan skaffes gjennom forhandler og TS har alltid fått hjelp til dette, men dobbeltsjekk at de også kan tegne forsikring på utlendinger. AutoJarov har mulighet til å ta imot betaling på vegne av forsikringsselskap. Hvis ditt norske selskap er villig til å forsikre på understellsnummer, vil jeg tro at dette er et godt alternativ.
5. Forhandler skaffer samsvarserklæring (CoC).
6. Det kan ta et par uker fra inngått kontrakt til alt papirarbeidet er ordnet.
7. TS anbefaler ikke å kjøpe usett.
Post Reply