Ausführbegleitdokumen

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
madseriklarsen
Nybegynner

Ausführbegleitdokumen

Post by madseriklarsen »

Hei

Jeg har funnet en bil i Tyskland som jeg ønsker å kjøpe.

Selger sier at jeg må fikse Ausführbegleitdokument selv. Er dette praktisk mulig? Er det ikke eier/firmaet som må gjøre dette? Går det evt å hente dette dokumentet selv på tollsted i Tyskland og ta det med til selger å fylle det ut sammen?

Samme med tyske prøveskilt, kan jeg få dette ut selv?

Takker for alle evt innspill/svar

Mads
Ole Reidar
Administrator

Re: Ausführbegleitdokumen

Post by Ole Reidar »

Hei,

Å få tak i både skilt og Ausfuhrbegleitdokument er relativt tidkrevende. Sist jeg gjorde dette ordna selger det fra kontoret og så reiste vi ned til nærmeste Tollkontor og henta det ut ferdig stempla. De må også sjekke chassinr på bilen der, så bilen må være med. Uansett vil jeg ikke anse en selger som ikke ønsker å hjelpe deg med dette for å være seriøs!

Når det gjelder skilt så er også dette en krevende jobb. Kan du ikke Tysk er det nesten en glemmesak. Skal du ha Tyske eksportskilt må bilen være med da det er en grundigere prosess enn hvis du bare skal ha tyske prøveskilt.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
madseriklarsen
Nybegynner

Post by madseriklarsen »

Takk for svar!

Forhandleren driver lite med export og er få ansatte. Muligens bare 1... Er derfor praktiske problemer for han å skaffe dokumentet og prøveskilt.

Ausführbegleitdokument kan kun skaffes på tollkontor og kan ikke feks skrives ut fra zoll.de og fylles ut hos forhandler da eller?
Ole Reidar
Administrator

Post by Ole Reidar »

Nå kjenner jeg ikke helt til gangen på dette pr nå siden jeg bruker samarbeidspartnere til denne jobben, men sist jeg måtte gjøre dette selv (2 år siden) så fyllte vi ut skjemaet sammen hos selger online og så kunne vi reise til Tollen og hente papiret der det ble stempla og bilen ble sjekka. Det ville forundre meg om det var store endringer på dette :)
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
madseriklarsen
Nybegynner

Post by madseriklarsen »

Det var noe slikt jeg håpet på! Dette skal ordne seg med litt innsats og gode forberedelser. Har tatt inn noen biler tidligere men da har selger ordnet disse praktiske tingene....

Takk for gode svar og honnør for en fin nettside:-)

Mads
Ole Reidar
Administrator

Post by Ole Reidar »

Takk for det og lykke til :)
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
nopussy
Medlem

Post by nopussy »

Har kommet hjem med en bil nå i påsken, og deler min erfaring vedrørende "Ausfuhrbegleitdokument".

Før jeg dro nedover hadde jeg printet ut denne siden fra forumet. Det viste seg at nettopp denne utskriften skulle bli gull verdt for oss.

På forhånd hadde vi hatt mye mailkontakt med forhandleren (som jeg anser som meget seriøs), og han skulle ha alle papirer klare da vi kom. Under gjennomgang av bilens dokumenter observerte jeg at nettopp dette eksportpapiret manglet. Forsøkte på engelsk å forklare hva jeg var ute etter, men det forsto han ikke. Heldigvis hadde jeg med denne utskriften jeg tidligere har nevnt på, hvor "Ausfuhrbegleitdokument" visuelt er med på utskriften. Da han så dette gikk det nok opp ett lys, og det virket som han ble litt flau over at han hadde glemt dette. Han tok en telefon til sitt lokale tollkontor og sendte over kontrakten dit. Deretter la han inn adressen til tollkontoret på min GPS, og sendte meg dit i den nye bilen. (Dette var i en periode da vi ventet på at pengene skulle bli "synlige" på hans konto, så denne ekstra turen gjorde bare at ventetiden ble kortere.) Da vi etter ca. 30 kilometer var ved tollkontoret, ble først geleidet inn i nabobygningen der det i vinduet sto skrevet "Zoll Service" på A4 ark, en bokstav på hvert ark......... For meg så bygningen ut som en slitt offentlig toalett, og stilte meg noe tvilende til hva dette etablissimentet kunne bidra med i vår sak. Se bilde nedenfor

Dette viste seg å være en speditør med to ansatte, der kun den ene av dem hadde vært på smilekurs. Etter 20 minutter og 48 Euro senere kunne vi stolt rusle over veien mot selve ZOLL kontoret med noen skjemaer rikere. Fortsatt registrerte vi at vi manglet det riktige skjemaet med den lange strekkoden øverst til høyre. Inne på ZOLL kontoret havnet vi på et lite kontor hos en mann som manglet det samme kurset som han i speditørbua. Er også ganske sikker på at engelskkunnskapene hans var fra 8. klasse, (hvis de går så legne på skole i Tyskland da). 15 minutter senere med PC knotting og gestikulering var det med stor glede vi selv kunne se at skriveren til tollfunksjonæren begynte å røre på seg, og det første som kom ut var en lang strekkode øverst til høyre..... yess !!! Vi hadde klart det. Ikke skulle han ha penger heller !

Lykkelige kunne vi sette kursen tilbake til forhandleren, som kunne meddele at han IKKE hadde fått noen penger ennå. Klokka var nå ca. 13.00, og håpet om å komme seg hjemover denne dagen svant sakte men sikkert. Som den gentleman forhandleren var, godtok han at en bekreftelse fra vår norske bank på at pengene var overført ville være godt nok for han. Bekreftelsen kom, DNB tjente kr. 150.- ekstra for å sende faxen..... og vi var på vei.

Forhandleren var nok av den gamle skolen, altså før EU vil jeg tro, og presiserte at vi måtte få scannet dokumentet "når vi reiste ut fra Tyskland", altså ikke ut av EU. Vi forsøkte å etterkomme hans ønske/krav, men siden det ikke eksisterer grensetollkontorer lengre lar dette seg ikke gjøre.

På den norske tollstasjonen på Svinesund ble dokumentet scannet og stemplet med "Sverige Tullverket". Jeg fikk tilbake dokumentet, og kunne ha det som en kopi. Spurte en ekstra gang om hun hadde scannet det, hvorpå hun bekreftet at det var scannet, registrert og allerede sendt tilbake til Tyskland. Hun kunne også bekrefte at det ikke var mulig å få scannet dette på noen andre grenseoverganger.
I tillegg fikk vi på Svinesund et Deklarasjonsdokument, et registreringskort (NA-0221) og bankterminalkvittering på at den norske momsen var betalt. Siden jeg betalte norsk mva. på tysk mva, fikk jeg også med en rettledning på hvordan jeg skal gå frem for å få denne refundert.

Den unge kvinnelige tollbetjenten prøde seg humoristisk med norges mest brukte setning,....... "kort eller kontant" når norsk mva skulle betales, så her hadde de iallefall fått med seg smilekurset.

Vel hjemme kom det mail fra den tyske forhandleren, (som nok følger reglene til punkt og prikke).
Han hadde fått mail fra de tyske myndighetene om at bilen var ute av EU, og mva kunne utbetales til meg.

MEN det sto visstnok i dokumentene fra myndighetene at før overføring kunne skje, måtte han ha en kopi av Zulassungs eller Verzollungsunterlagen.

Uten helt å skjønne hva dette var, sendte jeg kopi av Deklarasjonsdokumentet og Registreringskortet fra Svinesund, hvorpå han i dag har bekreftet at pengene er sendt til min konto. IBAN og BIC fikk han når vi hentet bilen.

Alt i alt er vi meget fornøyd med turen, og det at den kvinnelige delen av reisefølget innehar tyskkunnskaper gjorde nok jobben enklere for oss (iallefall på tollkontoret og hos speditøren i Tyskland).
I september/oktober tar vi muligens neste tur, og gleder oss allerede.
Zoll Service.JPG
Zoll Service.JPG (35.32 KiB) Viewed 23648 times
Last edited by nopussy on Tue 10 Apr 2012, 16:28, edited 1 time in total.
Ole Reidar
Administrator

Post by Ole Reidar »

Hyggelig at du tar deg tid til å legge ut en detaljert beskrivelse, og bra at det ordna seg for deg :)
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
Post Reply