Hei,
Jeg må snart bestemme meg for alternativ beregning eller ikke på import av Audi TT 2010 2.0TFSI quattro, og har vel egentlig kommet fram til at vanlig beregningsmetode vil være lønnsomt. Dette grunnet at bilen har en god del ekstrautstyr og har gått relativt lite.
Men jeg føler meg ikke sikker på min konklusjon og håper på litt hjelp fra dere.
Nybilpris i liste fra 2010 er 578.000,- (inflasjonstall 1.0318) = 596.380,-
bilen er gått 33.141 km, gj.snitt. kjørelengde = 58.000
bruktbilpris innsteg = 270.000,-
bruktbilpris pluss ekstrautstyr verdi (ringte tollvesenet og fikk spørsmål om bilen hadde ditt og datt av ekstrautstyr) = 402.000,-
Men det er her det skurrer hos meg, tar dem virkelig hensyn til alt ekstrautstyret? eller er det litt tilfeldig fra bil til bil?
Håper jeg tar feil og at alternativt kan lønne seg
Alternativ beregning - Audi TT 2010 TFSI quattro
Moderator: frkglad
- Ole Reidar
- Administrator
- Posts: 1957
- Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
- Location: Førde
Re: Alternativ beregning - Audi TT 2010 TFSI quattro
Det skal ikke beregnes utstyr utover om bilen har quattro og evt automat. Jeg tok høyde for begge deler og fikk følgnde utregning:
Tabell:
Merverdiavgift: 2,03
Engangavgift:
Avgift for egenvekt: 60.435,90
Avgift for motoreffekt: 71.795,00
Avgift for CO2: 74.588,00
Avgift for NOx: 525,00
Engangsavgift for tilsvarende nytt kjøretøy: 207.343,90
Bruksfradrag (36%): -74.643,80
Totalt i engangsavgift: 132.700,00
Vrakpantavgift: 2.400,00
Totalt i avgifter: 135.102,00
Totalpris for dette kjøretøyet inkludert avgifter: 135.110,00
Alternativ metode:
Merverdiavgift: 2,03
Alternativ beregning av bruksfradrag:
Gjeldende bruktpris: 253.000,00
Justering for kjørte km.: 0,00
Justert gjeldende bruktpris inkl. utstyr: 300.000,00
Konsumprisindeksert historisk nypris: 596.380,40
Forholdstall: 0,50303
Engangsavgift for tilsvarende nytt kjøretøy: 207.343,90
Totalt i engangsavgift: 104.301,00
Vrakpantavgift: 2.400,00
Totalt i avgifter: 106.703,00
Totalpris for dette kjøretøyet inkludert avgifter: 106.711,00
Tabell:
Merverdiavgift: 2,03
Engangavgift:
Avgift for egenvekt: 60.435,90
Avgift for motoreffekt: 71.795,00
Avgift for CO2: 74.588,00
Avgift for NOx: 525,00
Engangsavgift for tilsvarende nytt kjøretøy: 207.343,90
Bruksfradrag (36%): -74.643,80
Totalt i engangsavgift: 132.700,00
Vrakpantavgift: 2.400,00
Totalt i avgifter: 135.102,00
Totalpris for dette kjøretøyet inkludert avgifter: 135.110,00
Alternativ metode:
Merverdiavgift: 2,03
Alternativ beregning av bruksfradrag:
Gjeldende bruktpris: 253.000,00
Justering for kjørte km.: 0,00
Justert gjeldende bruktpris inkl. utstyr: 300.000,00
Konsumprisindeksert historisk nypris: 596.380,40
Forholdstall: 0,50303
Engangsavgift for tilsvarende nytt kjøretøy: 207.343,90
Totalt i engangsavgift: 104.301,00
Vrakpantavgift: 2.400,00
Totalt i avgifter: 106.703,00
Totalpris for dette kjøretøyet inkludert avgifter: 106.711,00
Ole Reidar Dvergsdal
Admin
2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Admin
2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Re: Alternativ beregning - Audi TT 2010 TFSI quattro
Tusen takk for superkjappt svar!
Da er eksekusjonspelotong bestilt for han tolleren jeg snakka med, og alternativ beregning blir valgt
Da er eksekusjonspelotong bestilt for han tolleren jeg snakka med, og alternativ beregning blir valgt