Har lyst å importere en bil fra tyskland og har et par spm jeg håper noen her kan svare på..
Først dette med "omregistering"... Hvordan fungerer dette i praksis når man kjøper en bil i tyskland, hvordan kan man bevise at man faktisk eier bilen når man kommer til norskegrensa? Kjøpskontrakt? Har de et likt system som Norge hvor du logger inn på en statlig side med personnr og "omregistrerer" bilen på denne måten?
For bilen må jo ut av systemet i tyskland og inn i det norske systemet, dette virker forvirrende og det er vanskelig å finne informasjon om det.
Så dette med avgifter.
Bruker man skattetaten sin kalkulator og ikke velger alternativ utregning får man (eller jeg i mitt tilfelle) en ganske stor forskjell i avgift kontra om jeg velger å bruke alternativ utregning, det blir plutselig mye dyrere å få bilen inn i norge om jeg velger denne alternative utregningen.
På skattetaten sine sider står det jo "alternativ beregning", betyr dette at jeg kan VELGE selv om jeg vil bruke dette når jeg tar bilen inn i norge? Bilen det gjelder er egentlig ikke noe spesielt, en litt bedre motorisert BMW diesel fra ca 2008-10 alt etter hvilken bil det blir. Selv om jeg finner en med høy km stand i forhold til gjennomsnittet i norge blir det mye dyrere når jeg velger "alternativ utregning", trolig pga nypris.
Så var det dette med tysk moms..... MÅ man kjøpe en bil som kun er eid av bedrifter for å få igjen den tyske MVAen? Og hvem betaler denne MVAen, er det selger av bil eller må jeg selv betale denne når jeg tar bilen ut av landet?
Virker jo egentlig som at når jeg først står på norskegrensa med bilen at ting begynner å bli enklere!
Håper noen har et råd eller to å komme med