Jeg vurderer å importere bil fra Dubai, og lurer på om noen her har erfaring med det?
Jeg har tidligere importert biler fra EU-land, og det har vært ganske greit – det eneste jeg trengte for registrering her i Norge var kjøpskontrakt og vognkort.
Men hvordan fungerer det når bilen kommer fra et land utenfor EU, som Dubai?
Setter stor pris på alle tips, erfaringer og eventuelle lenker til steder jeg kan lese mer om prosessen.
Virker som det er ganske sjeldent at folk importerer fra Dubai, så all info er gull verdt!
Den største utfordringen fra Dubai er om bilen ikke er typegodkjent for det Europeiske markedet. Da må du gjennom en relativt heftig godkjennelsesprosess med høye krav til dokumentasjon. Utover dette er prosessen lik som fra andre land.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin
2025 Porsche Macan 4S
x 2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
Fra det jeg har forstått, kan det oppstå problemer med å registrere en GCC-spec bil på grunn av manglende typegodkjenning eller COC-dokumenter. Hva må jeg i så fall gjøre for å registrere bilen gjennom en alternativ metode?
Er det slik at bilen må sendes til Tyskland for å få TÜV-papirer, eller finnes det andre godkjenningsveier? Hvis jeg klarer å skaffe dokumentasjon på tekniske spesifikasjoner fra forhandleren, kan det være nok?
Eller er den eneste løsningen å få TÜV-dokumentasjon i Tyskland, slik at Vegvesenet i Norge ikke kan nekte registrering?
En annen ting jeg lurer på: Må det også gjøres fysiske endringer på bilen, som tilpasning av lykter, blinklys, tåkelys osv., for å oppfylle EU-kravene?
Jeg antar at mye av dette kan unngås dersom bilen tidligere har vært førstegangsregistrert i et EU-land – for eksempel en bil som opprinnelig kom fra Tyskland og senere ble eksportert til Dubai. I så fall kan det kanskje være mulig å hente inn de opprinnelige typegodkjenningsnummeret fra produsent eller forhandler, og bruke dem for registrering her i Norge?